sinedeuxi_900x600_1506.jpg

 

Τι θα λέγατε αν μαθαίνατε πως υπάρχει ένα σχολείο στην Ελλάδα όπου σκύλοι συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, βοηθώντας παιδιά που παρουσιάζουν επιθετικές συμπεριφορές και μαθησιακές δυσκολίες;

Η Κατερίνα Παπαποστόλου κατάφερε με αυτό τον πρωτοποριακό τρόπο να κάνει τους μαθητές της να αγαπούν, να σέβονται και να αλληλεπιδρούν αρμονικά με τα ζώα, διδάσκοντας πρώτα απ’ όλα την ενσυναίσθηση. Διευθύντρια, δασκάλα, συγγραφέας, ιδρύτρια της ΑΜΚΕ ΖωΕΣ, φιλόζωη και φιλάνθρωπος, ένας άνθρωπος φωτεινός και δημιουργικός, μας μίλησε για το έργο και το όραμά της.

H Κατερίνα Παπαποστόλου γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος του ΑΠΘ, εργάζεται εδώ και 22 χρόνια ως δασκάλα σε ιδιωτικά και δημόσια σχολεία. Έχει μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων, εξειδίκευση στη Σχολική Ψυχολογία και στην Ειδική Αγωγή, ενώ έχει ολοκληρώσει σπουδές Διαχείρισης Σχολικής Τάξης, Ψυχολογίας και Διοίκησης Εκπαιδευτικών Μονάδων. Είναι πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων από την Kynagon Dog Trainers Academy και πλήρες μέλος του ISAP και του ICAN, αλλά και πιστοποιημένη ζωοθεραπεύτρια από το IFZ.

Διευθύντρια στο Δημοτικό Σχολείο Πλατάνου- Πρασινάδας Ημαθίας, εργάζεται πολύ συχνά με τους τρεις σκύλους της, ενώ η  Διώνη, ο ένας από τους σκύλους της, είναι πιστοποιημένος σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης για παιδιά που παρουσιάζουν επιθετικές συμπεριφορές και διαταραχή ελλειμματικής προσοχής αλλά και χαμηλή αυτοπεποίθηση.

Μια από τις Διακεκριμένες Εκπαιδευτικούς για το 2020 και για το 2022, αποτελεί μία από τις δημιουργούς εκπαιδευτικού υλικού για την πλατφόρμα 21+ του ΙΕΠ, ενώ πριν από λίγα χρόνια και έπειτα από μια ασταμάτητη 15ετή πορεία εκπόνησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διάδοσης φιλοζωικών αισθημάτων μέσα στα σχολεία, αλλά και σημαντικής ακτιβιστικής δράσης στους δρόμους και στα καταφύγια, μετά τη διάσωση και της Διώνης, του σκύλου που βρήκε μαχαιρωμένο και πυροβολημένο, ίδρυσε την ΑΜΚΕ ΖωΕΣ, η οποία αριθμεί σήμερα 28 ομάδες πανελλαδικά και 100 εθελοντές που μεταδίδουν το όραμά της, ενώ έχει βραβευτεί τέσσερις φορές για το εθελοντικό της έργο.

Στόχος της ΑΜΚΕ να ενημερώνει φιλοζωικά και περιβαλλοντικά μαθητές σε όλη την Ελλάδα μέσω εγκεκριμένων από το ΥΠΑΙΘ εκπαιδευτικών προγραμμάτων αλλά και μέσω προγραμμάτων θεραπευτικής επαφής με σκύλους διαμεσολαβητές, έχοντας εκπαιδεύσει μέχρι σήμερα πανελλαδικά περισσότερους από 450.000 μαθητές σε περισσότερα από 650 σχολεία.

Αρθρογραφεί σε πολλά ηλεκτρονικά site, έντυπα περιοδικά και εφημερίδες, διατηρεί μόνιμες στήλες στο περιοδικό «Κατοικίδια εν Δράσει», του οποίου υπήρξε και αρχισυντάκτρια για χρόνια, ενώ είναι επιστημονική συνεργάτης του www.newschool.gr και του www.projectparenting.gr.

Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πέντε βιβλία της, ενώ η «Ζωο…γραφική Φαντασίας στο Βασίλειο του Πόθου» διακρίθηκε στις Χρυσές Λίστες και εντάχθηκε στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση ως διδακτική πρόταση για το νηπιαγωγείο.

Τον Απρίλιο του 2022 εκδόθηκε το 5ο βιβλίο της, ενώ η ίδια συμμετέχει με κείμενά της σε συλλογικά έργα και έχει αναλάβει επιμέλειες βιβλίων αγαπημένων φίλων της.

Ζει σήμερα στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, έχοντας κοντά της τους τρεις σκύλους της, όλους κακοποιημένους βάναυσα από ανθρώπινα χέρια, αλλά και ταξιδεύει ασταμάτητα μαζί τους σε όλη τη χώρα για τη διάδοση του οράματός της, ενώ δεν σταματά να στηρίζει αδέσποτα ζώα που τα φροντίζει καθημερινά η ίδια στον δρόμο είτε πανελλαδικά μέσω των εσόδων από τα βιβλία της, τα οποία στηρίζουν φιλοζωικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς.

Η Κατερίνα Παπαποστόλου μίλησε στην ομάδα του Stentoras.gr για το πώς ξεκίνησε η σχέση της με τα ζώα, το πώς οι σκύλοι διαμεσολάβησης μπορούν να βοηθήσουν στο εκπαιδευτικό έργο, για τη φιλοζωία στην Ελλάδα, αλλά και τις προκλήσεις που συνάντησε στο έργο της.

 

katerina1

 

 Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς.

Είμαι εκπαιδευτικός με ενεργή δράση μέσα σε σχολική τάξη 22 χρόνια, ενώ αυτή τη σχολική χρονιά εργάζομαι ως αν. διευθύντρια σε ένα δημοτικό σχολείο του νομού Ημαθίας. Σαν χθες θυμάμαι την πρώτη μέρα που μπήκα σε σχολείο να εργαστώ αμέσως μόλις είχα τελειώσει το πανεπιστήμιο. Ήθελα τόσο πολύ να διδάξω στα παιδιά την αγάπη και την ενσυναίσθηση για όλα τα πλάσματα, αλλά και να μετατρέψω το γκρίζο σχολείο σε ένα πολύχρωμο νέο σχολείο. Είμαι παράλληλα πιστοποιημένη ζωοθεραπεύτρια από το Γαλλικό Ινστιτούτο Ζωοθεραπείας και εργάζομαι παρέα με τους σκύλους μου με θεαματικά θετικά αποτελέσματα για όλους. Έχοντας διασώσει αμέτρητα ζώα από τον δρόμο πάρα πολλά χρόνια τώρα, η διάσωση και οι τραγικές ιστορίες των τριών σκύλων μου πραγματοποίησαν ένα παιδικό μου όνειρο να γίνω συγγραφέας και να καταφέρω να γράψω μέχρι σήμερα πέντε φιλοζωικά βιβλία. Το 2015 έπειτα από 15 χρόνια μοναχικής διαδρομής στη φιλοζωία και έχοντας δημιουργήσει και εκπονήσει δεκάδες εκπαιδευτικά περιβαλλοντικά και φιλοζωικά εκπαιδευτικά προγράμματα αλλά και έχοντας εκπαιδεύσει τους τρεις σκύλους μου ως «σκύλους εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης», ίδρυσα την ΑΜΚΕ ΖωΕΣ με αρχικό στόχο τη φιλοζωική ενημέρωση των μαθητών όλων των σχολείων της χώρας. Πριν από λίγες μέρες έλαβα μια σημαντική κατάταξη στις Διακεκριμένες Εκπαιδευτικούς για το 2022 και νιώθω μεγάλη χαρά για αυτό. Κάθε μου βράβευση είναι εδώ να μου θυμίζει να μη σταματώ σε καμιά δυσκολία και να μου δίνει φως να προχωρώ για έναν κόσμο καλύτερο για όλους.

 

Από πότε ξεκίνησε η σχέση σας με τα ζώα;

Θυμάμαι συχνά το παιδικό μου δωμάτιο, που ήταν γεμάτο λούτρινα ζώα, τα οποία κουβαλούσαν το καθένα τη δική του ιστορία. Αφηγούμουν συνεχώς τις ζωές τους και ήθελα τόσο πολύ να τους δώσω φωνή να μιλήσουν. Εκπαιδευόμουν για να έχω κάποτε το δικό μου ζώο! Αυτά τα ζώα είχαν τόσα πολλά να πουν! Είχαν έρθει στα χέρια μου από διαφορετικά σημεία του πλανήτη ως δώρα των γονιών μου από τα συχνά ταξίδια τους στο εξωτερικό. Θυμάμαι τον πρώτο μου σκύλο που ήρθε στο σπίτι μας μαζί, αφού τον έσωσε ο μπαμπάς μου από βέβαιο θάνατο, για να μου φωτίσει τον δρόμο και να μου διδάξει πως τα ζώα δεν αγοράζονται και πως είναι αδιανόητο να μη συμπονάς και να προσπερνάς ένα πλάσμα που υποφέρει. Ήμουν περίπου 3 ετών! Και κάπως έτσι, μεγαλωμένη σε μια οικογένεια που ξεχείλιζε από ενσυναίσθηση και αγάπη, ήταν προδιαγεγραμμένη η δική μου πορεία. Ο μπαμπάς έχασε τη ζωή του νωρίς, άφησε όμως πίσω του έναν πολύτιμο θησαυρό που καθόρισε όλη τη ζωή μου. Έμαθα από παιδί να αγαπώ και να μπαίνω στη θέση των ζώων και αυτό ήταν από τότε πολύ θεραπευτικό για μένα και τους ανθρώπους που αγαπώ. Αδυνατώ να δω ένα ζώο να υποφέρει και να μην το βοηθήσω. Αδυνατώ να κατανοήσω εκείνους που κάνουν κακό στα ζώα και αγωνίζομαι ειρηνικά να τους σταματήσω.

 

Έχετε εντάξει στο εκπαιδευτικό σας έργο τρεις σκύλους διαμεσολάβησης που διασώθηκαν από κακοποίηση. Πώς λειτουργεί η διαδικασία της εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης και τι οφέλη μπορεί να αποκομίσει ο μαθητής από αυτή;

Η καθημερινή σχεδόν παρουσία ειδικά εκπαιδευμένου σκύλου στο σχολείο αλλάζει ριζικά την καθημερινότητα και δημιουργεί έναν χώρο έκφρασης υπέροχων συναισθημάτων, μαθητές που αγαπούν το σχολείο και εκπαιδευτικούς που εργάζονται με διάθεση και ηρεμία.

Ένας σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης δεν έρχεται στην τάξη ως μέσο ψυχαγωγίας ούτε ως διακοσμητικό στοιχείο. Αλλά ούτε και ως η λύση σε όλα τα προβλήματα. Έρχεται ως επικουρική βοήθεια στο έργο του δασκάλου σε πλαίσιο που θα ορίσει ο ίδιος και θα έχει επικοινωνήσει από πριν σε μαθητές, συναδέλφους και γονείς.

Ένας σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης διαμεσολαβεί ανάμεσα στον δάσκαλο και στον μαθητή και οδηγεί σε δρόμους που ο εκπαιδευτικός μπορεί να μην είχε καν φανταστεί. Ή σε δρόμους που είχε φανταστεί μα δεν είχε τον τρόπο να τους διαβεί!

Υπάρχει μια εξαιρετικά σημαντική ψυχική σύνδεση ανάμεσα στον σκύλο και στον εκπαιδευτικό, που οδηγεί σε μια σχέση με πολλαπλά οφέλη για όλους.

Τον υπόλοιπο χρόνο αυτός ο σκύλος είναι ένα μέλος της οικογένειας που ζει στην οικογένεια του εκπαιδευτικού, η οποία του παρέχει απέραντη αγάπη και ασφάλεια. Δεν γίνεται να επιτευχθεί εκπαιδευτική διαμεσολάβηση με έναν σκύλο που δεν ανήκει στον πιστοποιημένο ζωοθεραπευτή, καθώς σκύλος και ζωοθεραπευτής έχουν εκπαιδευθεί μαζί και αλληλοσυμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.

Εξαιρετικά σημαντική λεπτομέρεια ο σεβασμός στη φύση του σκύλου που θεωρούμε συνεργάτη μας, ο οποίος μπορεί να μην έχει μια μέρα τη διάθεση να διαμεσολαβήσει, αλλά και η κατανόηση από την πλευρά μας ότι ο σκύλος δεν πρέπει να καταπονείται αλλά να «διαμεσολαβεί» σε κάτι που αγαπά και νιώθει χαρούμενος και ασφαλής. Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές είναι πως δεν κάνουμε λόγο για μια απλή μονόωρη επίσκεψη σε ένα σχολείο με έναν καλά εκπαιδευμένο σκύλο. Πρόκειται για κάτι εντελώς διαφορετικό, καθώς ο σκύλος συμμετέχει σε όλη την εκπαιδευτική διαδικασία για όλο το σχολικό ωράριο σε συγκεκριμένα πλαίσια που γνωρίζουν τόσο εκείνος όσο και οι μαθητές της τάξης. Είναι ισότιμο μέλος της σχολικής κοινότητας και τον έχουν αποδεχτεί ο διευθυντής του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς τους! Ένας σκύλος εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης προσφέρει στον ψυχισμό, στη σωματική και στην ψυχική υγεία, αλλά και στην ευεξία και στη συναισθηματική πληρότητα όλης της σχολικής κοινότητας, αλλά και καλλιεργεί τη συντροφικότητα, τη συνεργασία και την υπευθυνότητα. Δημιουργεί μελλοντικούς ευσυνείδητους πολίτες που μπαίνουν στη θέση του άλλου και επιθυμούν κοινωνίες που θα χαρακτηρίζονται από ισότητα, αλληλεγγύη και δικαιοσύνη!

 

katerina2

 

Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας μια εικόνα από την τάξη σας που σας γέμισε ελπίδα για το μέλλον;

Είναι τόσες πολλές αλήθεια! Και κάθε χρόνο βιώνω απίστευτες συγκινήσεις από τη συνύπαρξή μου με τους μαθητές που εκπαιδεύονται και μέσω της εκπαιδευτικής διαμεσολάβησης με σκύλο. Η πιο συγκινητική στιγμή για φέτος ήταν  εκείνη μια μέρα που μια μαθήτριά μου έχασε τον μπαμπά της και ενώ όλοι στην οικογένειά της νόμιζαν πως δεν θα θέλει να έρθει ξανά στο σχολείο, η Διώνη, ο Πόθος και ο Άξελ είχαν γρήγορα «θεραπεύσει» την ψυχή της, με αποτέλεσμα να μη χάσει καμιά μέρα στο σχολείο. Αυτή η στιγμή με γέμισε με την ελπίδα πως αν οι άνθρωποι δώσουν μια ευκαιρία στα ζώα να τους δείξουν τον δρόμο, τότε μπορούν να συμβούν μικρά ή μεγάλα θαύματα!

 

Ποιες είναι οι προκλήσεις που συναντήσατε και συναντάτε στο έργο σας;

Μεγάλη πρόκληση για μένα πάντα θα παραμένει η δυσπιστία πολλών ανθρώπων απέναντι στα ζώα! Αυτούς τους ανθρώπους δεν είναι εύκολο να τους πείσεις να τα αγαπήσουν, μπορείς όμως, θεωρώ, να τους εμπνεύσεις να μην τα κακοποιούν ή να τα αγνοούν. Θέλει μεγάλη υπομονή για να αλλάξει πεποιθήσεις η ελληνική κοινωνία, όταν για εκατοντάδες χρόνια αντιμετώπιζε τα ζώα ως υποχείρια του ανθρώπου, που δεν έχουν ψυχή και συναισθήματα. Μεγάλη πρόκληση επίσης αποτελεί για μένα ο δρόμος της συγγραφής, καθώς μέσω των βιβλίων μου έχω επιλέξει να διαμορφώσω φιλοζωικές συνειδήσεις μικρών και μεγάλων.

 

Πώς αποφασίσατε να γράψετε το πρώτο σας βιβλίο;

Το πρώτο μου βιβλίο αποτελεί όλη την έκφραση των δυνατών συναισθημάτων που βίωσα όταν συνάντησα ετοιμοθάνατη τη Διώνη, έναν από τους σκύλους μου. Η Διώνη είναι για τους περισσότερους ένα από τα εκατομμύρια αδέσποτα που βασανίζονται καθημερινά στους δρόμους και στα παγωμένα κλουβιά των ελληνικών κυνοκομείων, συνήθως κολαστηρίων, ενώ για μένα ένας σκύλος ορόσημο που άλλαξε κυριολεκτικά όλη τη ζωή μου. Βρέθηκε από μένα το 2011 ετοιμοθάνατη, μαχαιρωμένη και πυροβολημένη δίπλα σε μια παρέα εκπαιδευτικών που δεν έκαναν απολύτως τίποτα, ενώ έβλεπαν ένα πλάσμα να υπομένει καρτερικά και βασανιστικά τον θάνατό του. Και η συνάντησή μου μαζί της είναι εδώ συνεχώς, φωτεινός φάρος της ζωής μου, να μου υπενθυμίζει πάντα πολύ σημαντικά πράγματα. Και το βασικότερο πως αν δεν κάνω κάτι εγώ για να αλλάξω τον κόσμο γύρω μου, είμαι υποχρεωμένη να ζω δίπλα ακόμα και σε δολοφόνους. Η Διώνη χρόνια τώρα βαδίζει ατάραχη για τη ριζική αλλαγή ενός εκπαιδευτικού φιλοζωικού συστήματος και είναι έτοιμη να χτίσει έναν κόσμο όπως τον επιθυμεί η ίδια για εκείνη αλλά και για όλους τους φίλους της. Είναι η φωνή όλων εκείνων των πλασμάτων που φωνή δεν έχουν, μα έχουν νου, συναίσθημα, ψυχή, δικαιώματα. Νιώθουν, χαίρονται, λυπούνται, ελπίζουν, πεινούν, διψούν, φοβούνται, αγαπούν. Οι εποχές όπου τα ζώα ήταν μηχανές και υποχείρια των ανθρώπων έχουν περάσει δίχως επιστροφή. «Το Δώρο, η πρώτη αυτοβιογραφία ενός σκύλου με τη δύναμη του μαγικού ρεαλισμού» από τις εκδόσεις Welldone είναι ένα βιβλίο ενσυναίσθησης που σε βάζει στη θέση του άλλου, ώστε να δεις τη ζωή μέσα από τα μάτια του και μπορεί να σταθεί πολύ σημαντικός αρωγός της αλλαγής στον κόσμο την οποία θέλω μαζί με τη Διώνη να φέρω. Από την άλλη, τα τόσο συγκινητικά μηνύματα αγάπης που λαμβάνω από την πρώτη μέρα της κυκλοφορίας του με κάνει να πιστεύω πως ναι, έχει ήδη αλλάξει τη στάση πολλών απέναντι σε αυτά τα παρατημένα πλάσματα. Ξέρετε, δεν μου αρέσει καθόλου η λέξη «αδέσποτα» και προτιμώ τη λέξη «παρατημένα», ώστε να τονίζεται ο δράστης. Δεν έπεσαν από τον ουρανό! Κάποιος που δεν τα ήθελε πια, τα παράτησε και τα εξανάγκασε να ζήσουν μια ζωή κόλαση. Χωρίς εκείνα να έχουν άλλη επιλογή…

 

Πρόσφατα κυκλοφόρησε το νέο σας βιβλίο «Το κλειδί των θαυμάτων». Σε ποιους απευθύνεται αυτό το βιβλίο και τι οφέλη μπορεί να αποκομίσει ο αναγνώστης;

«Το Κλειδί των Θαυμάτων» είναι ένα πολυθεματικό και διαδραστικό ταξίδι που έχει ως μυστική αποστολή να βρει ο αναγνώστης τον τρόπο να ξεκλειδώσει όλα εκείνα τα καλά κρυμμένα συναισθήματα που πολύ συχνά τον αποτρέπουν από το να νιώσει την αφθονία και την αγάπη. Αλήθεια, έχετε σκεφτεί ποτέ να ανακαλύψετε τους λόγους που αδυνατείτε να συντονιστείτε στη χαρά και στην ευγνωμοσύνη; Σας πέρασε ποτέ η ιδέα από το μυαλό πως δεν έχετε έρθει κοντά με τα ζώα, γιατί ποτέ δεν τα γνωρίσατε ουσιαστικά ή δεν μπήκατε στη θέση τους, ώστε να νιώσετε όπως εκείνα;

«Το Κλειδί των Θαυμάτων» είναι ένα βιβλίο που σας καλεί να γίνετε συγγραφείς και εικονογράφοι, καθώς μέσα από την ανάγνωση φιλοζωικών και περιβαλλοντικών ιστοριών γεννιούνται αμέτρητες εικόνες που σου ζητούν να τις εικονογραφήσεις ή να γράψεις τη δική σου συνέχεια και το τέλος. Να γίνεις, δηλαδή, ένας από τους ήρωες της ιστορίας. Αυτό το  βιβλίο είναι ένα κάλεσμα να δείτε τη ζωή μέσα από τα μάτια αυτών των αθώων πλασμάτων που κάποτε εξημερώθηκαν και άρχισαν να ζουν κοντά στον άνθρωπο, ο οποίος από την απληστία του τα μετέτρεψε σε εργαλεία και αντικείμενα. Τα ζώα δεν είναι μια μειονοτική τάξη άλαλων όντων, καθώς εδώ και πολλά χρόνια έχουν φωνή. Τη δική μας! Διεκδικούν με αξιοπρέπεια μαζί μας όλα εκείνα που τους ανήκουν. Δεν είναι μόνα τους. Είναι μαζί μας. Αυτό το βιβλίο είναι μια μαγική πρόσκληση για το Βασίλειο των Ακηδεμόνευτων Ζώων που σας μεταμορφώνει σε ό,τι έχετε ονειρευτεί και σας καλεί να κάνετε ένα ταξίδι δίχως όρια στη φαντασία. Θα γράψετε για όλα εκείνα που αγαπάτε και θα δώσετε μια πολύ σημαντική υπόσχεση στον εαυτό σας: να βλέπετε την αγάπη και την καλοσύνη σε όλα εκείνα που συμβαίνουν γύρω σας, να κάνετε θετικές σκέψεις, αλλά και να αλλάξετε τις λέξεις που συχνά χρησιμοποιείτε και αλλάζουν όλη την ιστορία της ζωής σας! Όταν ολοκληρώσετε και την τελευταία σας μυστική αποστολή, δεν θα είστε πια ίδιοι. Θα είστε η καλύτερη εκδοχή του εαυτού σας. «Το Κλειδί των Θαυμάτων» μετατρέπεται στα χέρια εκπαιδευτικών σε ένα σπουδαίο εκπαιδευτικό εργαλείο, καθώς λειτουργεί ως ένα αυτόνομο εκπαιδευτικό φιλοζωικό πρόγραμμα με ευφάνταστες και δημιουργικές δραστηριότητες που αγγίζουν θεματικές φιλοζωίας, φιλαναγνωσίας, δημιουργικής γραφής, εικονογράφησης, μυθοπλασίας. Ενώ μέσα από εναλλακτικούς τρόπους φιλοζωικής εκπαιδευτικής προσέγγισης δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στο παιδί και στην ανάπτυξη της σχέσης του με την κοινωνία και τα μέλη της, ανάμεσα στα οποία είναι και τα ζώα.

Σε συνδυασμό με «Το Δώρο», τη «Μεγάλη Επιστροφή», «Το δώρο της Διώνης» και τη «Ζωο…γραφική Φαντασίας στο Βασίλειο του Πόθου», που αποτελούν εξίσου εκπαιδευτικά φιλοζωικά βιβλία, κάθε του σελίδα στοχεύει στην κοινωνική, συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξη του παιδιού, ενθαρρύνοντας την κριτική σκέψη, την πρωτοβουλία, τη δημιουργικότητα και την ανακάλυψη, αλλά και την προσαρμογή τους σε έναν νέο χαρούμενο κόσμο, γεμάτο ευτυχισμένα ζώα με βασική αρετή την ενσυναίσθηση!

 

Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι για ένα παιδί να μεγαλώνει και γενικά να έχει επαφή με τα ζώα;

Καθοριστικό για την πορεία του – και πάντα θα επιμένω να το λέω, και όχι μόνο για ένα παιδί, αλλά και για οποιαδήποτε ηλικία! Η συμβίωση πλάι σε ένα ζώο συντροφιάς τονώνει το αίσθημα της ενσυναίσθησης, αλλά και το αίσθημα της κοινωνικής προσφοράς, που ενεργούν με στόχο το καλό των άλλων.

Ο σκύλος άλλωστε είναι μια μόνιμη και σταθερή παρέα για τα παιδιά, ένας φίλος που «ακούει» χωρίς να διαμαρτύρεται ποτέ και να προδίδει. Τους βοηθά να μάθουν την έννοια της φιλίας και της άδολης αγάπης, να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και σχέσεις ισχυρής εμπιστοσύνης στη ζωή τους και τους δίνει ένα αίσθημα ασφάλειας και σιγουριάς, ιδίως όταν μένουν για λίγο μόνα στο σπίτι. Μαθαίνουν να αποδέχονται τον εαυτό τους, θεμελιώνοντας μια καλύτερη εικόνα για τους ίδιους, αλλά και σε μια βόλτα με τον σκύλο ενισχύεται η κοινωνικότητά τους, καθώς άλλα παιδιά τους πλησιάζουν για να ασχοληθούν με τον σκύλο. Παράλληλα, μεγαλώνουν με αξίες υπευθυνότητας μέσα από την επιτυχή ανάληψη ευθυνών και αρμοδιοτήτων που έχουν σχέση με το μεγάλωμα και τη φροντίδα του ζώου.

 

Πώς πήρατε την απόφαση να ιδρύσετε την ΑΜΚΕ ΖωΕΣ;

Οι ΖωΕΣ ιδρύθηκαν το 2015 επίσημα ως η τεράστια ανάγκη μου να μεταφέρω όλη την εμπειρία μου ως εκπαιδευτικού που ασχολείται από το 2000 με φιλοζωικά εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολικές τάξεις για να εκπαιδεύσει όσους περισσότερους μαθητές μπορεί, αλλά και εκπαιδευτικούς. Το 2011, όταν βρήκα ετοιμοθάνατη τη Διώνη, είχα το υλικό, είχα τις γνώσεις, ίσως δεν είχα τότε το θάρρος να κάνω κάτι πιο οργανωμένα, καθώς όλα θέλουν τον χρόνο τους. Οι ΖωΕΣ θα είναι πάντα αφιερωμένες στη Διώνη, η οποία εύχομαι να είναι κοντά μας πολλά χρόνια ακόμη και να μας οδηγεί. Ξεκίνησα μαζί με ακόμη τέσσερις ανθρώπους που πίστεψαν σε μένα και στα όνειρά μου, και σήμερα, αρκετά χρόνια μετά, είμαστε περισσότεροι από εκατό άνθρωποι σε όλη την Ελλάδα εκ των οποίων ο καθένας προσπαθεί με κάθε τρόπο να γίνει η φωνή όλων εκείνων που δεν έχουν φωνή. Υπήρξαν πολύ σπουδαίοι άνθρωποι στον δρόμο μου που πάντα θα ευγνωμονώ για την αγκαλιά τους και ξέρω πως πολλά δίχως τη βοήθειά τους θα ήταν πολύ δύσκολο να γίνουν πράξη. Οι ΖωΕΣ σήμερα, εκτός από τη δημιουργία και την εκπόνηση πολλών εκπαιδευτικών φιλοζωικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων που εγκρίνονται κάθε χρόνο από το ΥΠΑΙΘ, την εφαρμογή προγραμμάτων θεραπευτικής αγωγής για σχολεία ειδικής αγωγής και θεραπευτικά ιδρύματα, διοργανώνουν φιλοζωικά βιωματικά εργαστήρια για εκπαιδευτικούς, εργαστήρια δημιουργικής γραφής, κριτικής σκέψης  και μυθοπλασίας με θεματική πάντα τη φιλοζωία και το περιβάλλον, διοργανώνουν ημερίδες και σεμινάρια, κάνουν συνεργασίες με δήμους με στόχο τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για μαθητές και ενήλικες, αναλαμβάνουν εκδόσεις φιλοζωικών βιβλίων, οργανώνουν εκστρατείες στήριξης αδέσποτων ζώων σε έκτακτες συνθήκες, όπως π.χ. στις πυρκαγιές της Εύβοιας, αλλά και δεν σταματούν να στηρίζουν φιλοζωικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς μέσω των εσόδων των βιβλίων μου, που είναι και η βασική πηγή εσόδων για τον τεράστιο αγώνα μας σε όλα τα σχολεία της χώρας. Όραμά τους θα παραμένει το πιο αντιπροσωπευτικό μας σύνθημα: «Φωνή… Μέχρι να σιγήσει και η τελευταία ακηδεμόνευτη κραυγή».

Στόχος μας να φτάσουμε μέχρι το τελευταίο άκρο της χώρας ώστε να εκπαιδεύσουμε κάθε μαθητή στην αρμονική συνύπαρξή του με τα ζώα για να έρθει εκείνη η μέρα που θα μιλάμε για ισότητα και δικαιοσύνη ανάμεσα σε ανθρώπους και ζώα. Δεν θέλουμε κανέναν και πουθενά μόνο του!

 

Με ποιους τρόπους μπορεί κάποιος να βοηθήσει και να στηρίξει τις δράσεις σας;

Η AMKE ΖωΕΣ στηρίζεται κυρίως στις δωρεές Ελλήνων πολιτών, οπότε πάντα έστω και μια μικρή δωρεά για μας είναι πολύ σημαντική για το έργο μας. Έχουμε δημιουργήσει και ένα e- shop για αυτό τον σκoπό που μπορείτε να βρείτε στο www.zwes.gr αλλά και εκεί θα δείτε και το έργο μας στο σύνολό του. Μεγάλη στήριξη για μας είναι η εθελοντική εργασία σε πολλούς τομείς είτε διά ζώσης είτε online, καθώς υπάρχουν πολλές θέσεις εθελοντικής προσφοράς να καλυφθούν. Όλες τις πληροφορίες και την αίτηση εθελοντή μπορεί να βρει κανείς στο  site μας www.zwes.gr. Μεγάλη βοήθεια για μας είναι και η μετάδοση του έργου μας στα social media, καθώς έτσι μαθαίνουν ολοένα και περισσότεροι για τον αγώνα μας.

 

Τι πιστεύετε για την φιλοζωία στην Ελλάδα; Αγαπάνε οι Έλληνες τα ζώα ή υπάρχει ακόμα δρόμος σε ό,τι αφορά την ευαισθητοποίηση του κόσμου;

Οι Έλληνες θεωρώ είναι ένας αρκετά οπισθοδρομικός λαός σε θέματα ευαισθητοποίησης στα φιλοζωικά. Τα καθημερινά εγκλήματα, οι κακοποιήσεις αδέσποτων αλλά και κηδεμονευόμενων και οι εγκαταλείψεις ζώων το αποδεικνύουν κάθε ώρα. Θεωρώ πως ένα σοκαριστικό ποσοστό Ελλήνων πολιτών δεν έχουν ιδέα τι σημαίνει «3.000.000 περίπου αδέσποτα στην χωρίς κανένα έλεος για αυτά Ελλάδα». Πουθενά μηχανισμοί πρόληψης και τα μέτρα καταστολής παντελώς ανεπαρκή και αναποτελεσματικά. Υπάρχουν όμως δήμοι που ξεκινούν κινητοποιήσεις στον ζωοφιλικό τομέα και αυτό μου δίνει μεγάλο θάρρος για το μέλλον. Ένα μεγάλο ποσοστό παιδιών επίσης είναι ευαισθητοποιημένα απέναντι στα ζώα και αυτό από μόνο του είναι τόσο ελπιδοφόρο για τη ριζική αλλαγή που θέλουμε να φέρουμε! Αρκετοί ενήλικες παράλληλα υιοθετούν ζώα από τον δρόμο ή από καταφύγια και ευαισθητοποιούνται. Στη μια χούφτα ισορροπημένων εθελοντών που θυσιάζουν χρόνο, χώρο και χρήμα για αυτά τα βασανισμένα πλάσματα και στα παιδιά βασίζω εγώ τις ελπίδες μου για μια πολιτισμένη κοινωνία με σεβασμό προς τα ζώα και στον ερχομό μιας μέρας που θα αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες που μας αναλογούν.

Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι πως δεν πρέπει να αφήνουμε ατιμώρητο κανένα έγκλημα ενάντια στα ζώα. Οι νόμοι υπάρχουν και είναι σε σημεία τους αρκετά σκληροί. Αυτό που μένει είναι να τους εφαρμόσουμε. Ήρθε η ώρα θεωρώ για να θέσουμε επιτέλους σε προτεραιότητα το γενικό συμφέρον από το προσωπικό, αφού μάθουμε να σεβόμαστε οποιαδήποτε μορφή ζωής στον πλανήτη που εγωιστικά καθημερινά καταπατούμε.

Σε κάθε άλλη περίπτωση δεν προσφέρουμε καμία υπηρεσία στους άλλους παρά μόνο στον εαυτό μας.

 

Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας το αγαπημένο σας μότο ζωής;

Να μη σταματάς να κυνηγάς ποτέ τα μεγάλα οράματά σου, μια που όλοι μας είμαστε πλασμένοι για το καλύτερο! Ακόμα κι αν ο δρόμος φαίνεται δύσκολος, ακόμα κι αν τα εμπόδια μοιάζουν ανυπέρβλητα, πάντα μα πάντα υπάρχει ένας μαγικός τρόπος στο σύμπαν να ανοίξουν οι δρόμοι. Αρκεί να πορεύεσαι με ενσυναίσθηση και αγάπη.


Συνέντευξη - Επιμέλεια: Εύη Δεργιαδέ

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn