stathis29.jpg

 

stathis efstathopoulos1Ο κ. Ευσταθόπουλος, ακαδημαϊκά μάχιμος, κοινωνικά ευαισθητοποιημένος και ένας από τους πιο εκλεκτούς επιστήμονες που διαθέτει σήμερα η ελληνική πανεπιστημιακή κοινότητα μιλά στο stentoras.gr. Για την περίοδο επιστροφής των φοιτητών στα αμφιθέατρα των πανεπιστημίων ύστερα από το μεγάλο διάστημα αποχής τους λόγω της covid-19, τη διασύνδεση των πανεπιστημίων με τη σύγχρονη αγορά εργασίας, την ανάγκη να υπάρξει για τα ελληνικά πανεπιστήμια αυτοτέλεια και ευελιξία.

Κ. Ευσταθόπουλε, παρά τις αντιδράσεις μερίδας της ακαδημαϊκής κοινότητας (φοιτητών-εκπαιδευτικών) για τη διά ζώσης λειτουργία των πανεπιστημίων σε περίοδο που ακόμη αντιμετωπίζουμε την πανδημία της covid-19, η διά ζώσης λειτουργία των μαθημάτων και εργαστηρίων εκτελείται κανονικά. Ποια η δική σας θέση;

Αναφορικά με το θέμα της covid-19, θεωρώ πως η έναρξη της ακαδημαϊκής χρονιάς και η έως τώρα λειτουργία των πανεπιστημίων πηγαίνουν εξίσου καλά. Η προσέλευση στο πανεπιστήμιο υπήρξε πολύ μεγάλη, όσο μπορώ να κρίνω από την προσέλευση των φοιτητών στο δικό μου αμφιθέατρο και απ’ όσο ενημερώνομαι και από τους άλλους συναδέλφους. Είναι πολύ σημαντικό το ότι τα αμφιθέατρα, οι αίθουσες και τα εργαστήρια γεμίζουν, καθώς τα παιδιά έμειναν σχεδόν δύο χρόνια μακριά από αυτά και χαίρομαι που τα μαθήματα γίνονται κανονικά και γενικά υπάρχει μια ομαλότητα κατά τη διαδικασία επαναφοράς.

Βοήθησε το γεγονός ότι σε μεγάλο ποσοστό οι φοιτητές και οι καθηγητές είναι εμβολιασμένοι. Παράλληλα, θεωρώ ότι σημαντικό ρόλο στην ομαλότητα διαδραμάτισαν και οι εμπειρίες που αποκτήσαμε κατά την απομόνωσή μας στην καραντίνα, καθώς κάναμε περισσότερη έρευνα, προβληματιστήκαμε και εν τέλει βγήκαμε πιο δυνατοί. Μάθαμε πολλά για το πώς να προστατεύουμε τον εαυτό μας και τους άλλους αλλά ενισχύσαμε και τις επικοινωνίες με τους φοιτητές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ταυτόχρονη μετάδοση των διαλέξεων του μαθήματος στο διαδίκτυο που, ναι μεν ως εργαλείο το αξιοποιούσαμε και παλιότερα, ωστόσο όμως τώρα διευκόλυνε πραγματικά πολλές καταστάσεις και δεν επέτρεψε τη στασιμότητα.

Στα πανεπιστήμια ισχύει η διά ζώσης λειτουργία των μαθημάτων τόσο για τους εμβολιασμένους όσο και για τους ανεμβολίαστους. Υπάρχει κάποιος έλεγχος σχετικά με την τήρηση των μέτρων;

Γίνονται πολλές προσπάθειες ελέγχου πάνω σε αυτό, που βασίζονται παράλληλα και στην καλή θέληση των εκπαιδευτικών και των φοιτητών. Στην πράξη, ομολογώ, πως είναι κάτι δύσκολο. Βέβαια, όμως, είναι πολύ σημαντικό πως η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει πολύ μεγάλο ποσοστό εμβολιασμού.

Με βάση τα στοιχεία της ιστοσελίδας Alexa.com της Amazon, το ΕΑΠ βρίσκεται στην πρώτη θέση σε ηλεκτρονική επισκεψιμότητα. Πού αποδίδετε τη διάκριση αυτή;

Πριν από 1,5 περίπου χρόνο, ξεκινήσαμε τον σχεδιασμό της καινούριας μας ιστοσελίδας, με σκοπό να γίνει όσο το δυνατόν πιο εύχρηστη, προσιτή στο κοινό, και σε ποιότητα και σε εμφάνιση, αλλά το κυριότερο υποβοηθητική στο να ανακαλύπτει κανείς με ευκολία το πρόγραμμα που επιθυμεί να παρακολουθήσει και να κάνει παράλληλα ευχάριστη την περιήγησή του στις πλούσιες ενότητές της. Είναι πρακτικά μια ιστοσελίδα που απευθύνεται σε όλη την ελληνική κοινωνία. Ο επισκέπτης μπορεί επίσης να μπει στο ανανεωμένο Web Radio του ΕΑΠ, στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης του Πανεπιστημίου και να ενημερωθεί για τα νέα εκσυγχρονισμένα προγράμματα του πανεπιστημίου. Επίσης, πριν από δύο εβδομάδες, ξεκίνησε και το Δίκτυο των Αποφοίτων του ΕΑΠ το οποίο κρατά τις διασυνδέσεις μέσα από την ιστοσελίδα. Η ιστοσελίδα αυτή είναι αποτέλεσμα μιας προσπάθειας χρόνων και αποδείχθηκε μια φιλικότατη ιστοσελίδα στην οποία μπορεί εύκολα να περιηγηθεί κάποιος. Αυτό το διαπίστωσε ο κόσμος και γι’ αυτό την επισκέπτεται.

Κατά πόσο θεωρείτε ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια ανταποκρίνονται στη διασύνδεση με τη σύγχρονη αγορά εργασίας και τις ανάγκες της;

Είναι πολύ σημαντικό το ζήτημα αυτό που θίγετε, της διασύνδεσης των πτυχιούχων μας με τη σύγχρονη αγορά εργασίας. Το αντιμετωπίζαμε πάντα με μια φοβικότητα αυτό το θέμα καθώς ήταν πολύ πιθανό να χαρακτηριστούν τα πανεπιστήμια ως επιχειρήσεις. Ωστόσο, φυσικά, δεν είναι καθόλου έτσι. Τα τελευταία χρόνια αυτή η νοοτροπία έχει αλλάξει και τα πανεπιστήμια πλέον συνδυάζουν και υλοποιούν δράσεις με στόχο να φέρουν τους φοιτητές τους πιο κοντά  στην αγορά εργασίας, στις επιχειρήσεις και στους επαγγελματίες ώστε να τους ανοιχτούν νέοι δρόμοι και να τους δοθούν οι αναγκαίες πληροφορίες ως προς την εξεύρεση εργασίας.

Επιπλέον, το υπουργείο Παιδείας φέτος προκήρυξε ένα ειδικό πρόγραμμα για τα πανεπιστήμια, που χρηματοδοτεί τη στελέχωση και την ανάπτυξη γραφείων διασύνδεσης μέσα στα πανεπιστήμια με αυτούς τους σκοπούς.

Γιατί θεωρείτε πως οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων επιλέγουν να φύγουν στο εξωτερικό για να αναζητήσουν εργασία;

Τη χρονική περίοδο 2010-2015 έφυγαν από τη χώρα μας περισσότεροι από 500.000 πτυχιούχοι των ελληνικών πανεπιστημίων και βρήκαν δουλειά στο εξωτερικό, κυρίως στις ευρωπαϊκές χώρες. Αυτό είναι ένας πολύ σημαντικός δείκτης για την υψηλή ποιότητα των πτυχιούχων μας και της προετοιμασίας που γίνεται στα ελληνικά πανεπιστήμια. Προφανώς και βρήκαν εργασία στο εξωτερικό γιατί το αξίζουν πραγματικά. Παράλληλα αυτό θα πρέπει να μας αφυπνίσει ώστε να αξιοποιήσουμε και να αναδείξουμε την ακαδημαϊκή αξία και την αρτιότητα της ειδίκευσης των παιδιών αυτών.

Επίσης, άλλες χώρες έχουν διαφορετική ανάπτυξη στην οικονομία και την επιχειρηματικότητά τους, και σε αυτό το κομμάτι είμαι πλέον πολύ αισιόδοξος και για τη δική μας χώρα. Γιατί τόσο η πανεπιστημιακή κοινότητα όσο και η πολιτεία ενισχύουν τις δράσεις της επιχειρηματικότητας του τόπου μας και τις καινοτομίες των φοιτητών και των αποφοίτων μας. Αναμένεται η εργασία των νέων επιστημόνων να αυξηθεί σημαντικά και, μέσα από αυτό, να ακολουθήσει και η γενικότερη ανάπτυξη.

Ένας ακόμη προβληματισμός που απασχολεί τους νέους σήμερα είναι πως, μέσα από την ακαδημαϊκή τους εκπαίδευση ως φοιτητών, προετοιμάζονται για θέσεις εργασίας ή τομείς που δεν καρποφορούν στην Ελλάδα. Τι πιστεύετε σχετικά με αυτό;

Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα, καθώς ο Έλληνας φορολογούμενος πληρώνει την εκπαίδευση των παιδιών μας, και τελικά την αξία της δουλειάς τους την καταθέτουν στο εξωτερικό. Θα πρέπει να μας προβληματίσει προς δύο κατευθύνσεις: Η μία κατεύθυνση πρέπει να αφορά τoν επανασχεδιασμό των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, για τα οποία θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία στα πανεπιστήμια ώστε να σχεδιάζουν πιο γρήγορα και ευέλικτα τις διαδικασίες για τα νέα σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα που συνάδουν με τις εξελίξεις του τόπου και τις εποχής μας, αναφορικά με τα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα.

Η δεύτερη κατεύθυνση θα πρέπει να αφορά την καλύτερη ενημέρωση σχετικά με τις επαγγελματικές εξελίξεις τού σήμερα και τη διενέργεια του άρτιου επαγγελματικού προσανατολισμού κατά τη διάρκεια των σχολικών και φοιτητικών χρόνων. Ιδιαίτερα στο ΕΑΠ, θα ήθελα να συμπληρώσω πως, παράλληλα με τα μαθήματα των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων, γίνονται αρκετές διά ζώσης και  online ημερίδες σχετικές με τον επαγγελματικό προσανατολισμό και την απόκτηση ή ενίσχυση δεξιοτήτων.

Έχετε υπηρετήσει την επιστήμη και την εκπαίδευση πολλά χρόνια και συνεχίζετε μια πολύ επιτυχημένη ακαδημαϊκή πορεία. Ποιο είναι το όραμά σας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση;

Σας ευχαριστώ πολύ για την ερώτησή σας.

Θεωρώ ότι το πιο σημαντικό για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι η αυτονομία και η ευελιξία των πανεπιστημίων μας. Τα πανεπιστήμια της Ελλάδας είναι ιδρύματα υψηλού επιπέδου και οι άνθρωποί τους, οι φοιτητές και οι επιστήμονές τους αξίζουν πραγματικά.

Πρέπει λοιπόν η πολιτεία να δείξει εμπιστοσύνη και να τους δώσει την απαραίτητη αυτονομία και ευελιξία ώστε να σχεδιάζουν μόνα τους τα νέα προγράμματα σπουδών. Να αποκτήσουν την εξωστρέφεια που απαιτείται σε τέτοιες περιπτώσεις ώστε να προσελκύουν ολοένα και περισσότερους φοιτητές.

Ένα σπουδαίο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση έχει ξεκινήσει εδώ και έναν περίπου χρόνο με τη σχετική νομοθέτηση, καθώς δημιουργούνται ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών (ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά προγράμματα έχουν ήδη δημιουργηθεί), κάτι που θα εξελίξει προς τα έξω το εύρος των πανεπιστημίων και της ελληνικής εκπαιδευτικής κοινότητας. Νομίζω ότι αυτή η εξέλιξη, η αυτοτέλεια και η αυτονομία των ελληνικών πανεπιστημίων, θα αναδείξει ακόμη περισσότερο την ποιότητά τους.

Ένα τελευταίο και σημαντικό που θα ήθελα να προσθέσω είναι η επιτακτική ανάγκη για αυτοχρηματοδότηση των πανεπιστημίων μας. Αυτή τη στιγμή υπάρχει μεγάλη υπο-χρηματοδότηση. Θα πρέπει να αναζητήσουμε και να προωθήσουμε το μοντέλο που θα συνδέει τις υπηρεσίες που ζητά η πολιτεία, δηλαδή τον αριθμό των εισακτέων-φοιτητών που ζητά για να εκπαιδευτούν στα πανεπιστήμια, με τη χρηματοδότηση που θα τους δίνει και φυσικά βάσει της αξιολόγησής τους.

Η αλήθεια βέβαια είναι πως τα τελευταία χρόνια γίνονται θετικά βήματα προς την αυτοτέλεια των πανεπιστημίων, όπως π.χ. με την ελάχιστη βάση εισαγωγής, για την οποία δόθηκε στα τμήματα των πανεπιστημίων η πρωτοβουλία καθορισμού της. Και φέτος, θα τους δοθεί η δυνατότητα να καθορίζουν τους συντελεστές των μαθημάτων.

Σε κάθε περίπτωση απαιτείται, λόγω της εγρήγορσης και της εξέλιξης της εποχής μας, να κινούμαστε κι εμείς πιο γρήγορα,γι’ αυτό και χρειαζόμαστε την αυτοτέλεια και την αυτοχρηματοδότηση.

 

Συνέντευξη-επιμέλεια :Γκρίτζαλη Κατερίνα

Δ/ντρια Σύνταξης,stentoras.gr

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn