068-3.jpg

Η Media Markt Ελλάς ανήκει στον μεγαλύτερο όμιλο ηλεκτρονικών ειδών στην Ευρώπη. Η κα Λάρα Κάλφα, Head of Human Resources της εταιρίας, μας εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η δύναμη της εταιρίας είναι οι άνθρωποί της, αφού αποτελούν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρίας μας.

Ποιες είναι οι τρεις πιο σημαντικές δεξιότητες που θέλετε να έχει ένας εργαζόμενος στην εταιρία σας; Γενικότερα τι ψάχνετε σε ένα βιογραφικό και πώς το αξιολογείτε;

Ένας εργαζόμενος για να είναι ευτυχισμένος αλλά και επιτυχημένος, πρέπει να έχει παρόμοιο σύστημα αξιών με την εταιρία στην οποία εργάζεται. Η εταιρία μας λοιπόν, ο κορυφαίος λιανέμπορος στην Ευρώπη στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, ψάχνει κατ’ αρχάς ανθρώπους με ανθρωποκεντρική και πελατοκεντρική νοοτροπία που πιστεύουν στην ομαδικότητα, στην αξιοκρατία και στον σεβασμό. Και επειδή πολλές αλλαγές θα συμβούν στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον στην αγορά εργασίας, λόγω της τεχνολογίας, ψάχνουμε ανθρώπους που συνεχώς θέλουν να αναπτύσσονται μαθαίνοντας νέα πράγματα και αποκτώντας νέες δεξιότητες.

Σε ένα βιογραφικό θα αξιολογήσουμε θετικά υποψηφίους που έχουν αποδείξει έμπρακτα ότι τους αρέσει να συνεισφέρουν στο κοινωνικό σύνολο, έχουν ενδιαφέροντα που ξεπερνούν τα «τυπικά» όρια της σχολής τους και που έχουν αποδείξει ότι είναι εργατικοί και προσανατολισμένοι στο αποτέλεσμα. Τέλος, η αγάπη για την τεχνολογία και για την επικοινωνία με κόσμο αποτελούν βασικά χαρακτηριστικά κάθε θέσης και ψάχνουμε να τα δούμε σε ένα βιογραφικό.

Πόση βαρύτητα δίνετε στην εκπαίδευση του προσωπικού; Ποια θα μπορούσε να είναι μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα που αποδεικνύουν το ενδιαφέρον το δικό σας και κατ’ επέκταση της επιχείρησης για την εκπαίδευση του προσωπικού;

Η εταιρία μας επενδύει κατά μέσο όρο σε 40 ώρες εκπαίδευσης για τον κάθε έναν από εμάς στη διάρκεια μιας χρονιάς. Η χρηματική επένδυση αντιστοιχεί σε περίπου έναν μισθό. Έχουμε δημιουργήσει τη δική μας ακαδημία (Media Markt Hellas Academy) που έχει θεματολογία που αφορά σε γενικές αρχές, σε γνώσεις απαραίτητες στη «σάλα» για τη σωστή πώληση και εξυπηρέτηση του πελάτη, καθώς και σε μαθήματα διοίκησης και ηγεσίας για τα στελέχη σε θέση ευθύνης.

Υπάρχει ειδικό πρόγραμμα ενσωμάτωσης για τους νέους εργαζομένους (onboarding) με μία σειρά μαθημάτων με στόχο τη γρήγορη ένταξη στην εταιρία μας.

Τέλος, την προηγούμενη χρονιά δημιουργήσαμε το Media Markt Hellas employee application που έχει αποσπάσει διακρίσεις στην ελληνική αγορά και του οποίου σκοπός είναι να ενδυναμώσει τη γνώση και την αμφίδρομη εσωτερική επικοινωνία.

Ποιες είναι οι μέθοδοι αξιολόγησης που χρησιμοποιείτε κατά τη διαδικασία επιλογής στελεχών και προαγωγών;

Στη διαδικασία των προσλήψεων χρησιμοποιούμε πολλές και διαφορετικές μεθόδους αξιολόγησης ανάλογα με τη θέση. Μία ολοκληρωμένη διαδικασία για εμάς είναι το κέντρο αξιολόγησης: κάνουμε πρώτα μία προεπιλογή των βιογραφικών που καλύπτουν τα βασικά κριτήρια που έχουν δημοσιευτεί στην αγγελία. Κατόπιν, καλούμε τους υποψηφίους για να τους παρουσιάσουμε την εταιρία και τη θέση και να λάβουν μέρος στα τεστ ικανοτήτων (ability tests). Τις επόμενες ημέρες και ανάλογα με τη θέση έχουμε μία σειρά από συνεντεύξεις, case studies και παρουσιάσεις, ομαδικές ασκήσεις, πιθανά κάποιο business game κ.ά. Ο στόχος μας είναι να είμαστε όσο το δυνατό πιο αξιοκρατικοί και να επιλέξουμε τον υποψήφιο που κάνει καλύτερο fit σε επίπεδο γνώσεων αλλά και προσωπικότητας.

Για τις προαγωγές χρησιμοποιούμε ένα παρόμοιο σύστημα, τα κέντρα ανάπτυξης. Μία πρώτη επιλογή των ανθρώπων που έχουν ξεχωρίσει στην «καθημερινότητα» γίνεται από τον διευθυντή του κάθε καταστήματος/τμήματος. Μέσα από το κέντρο ανάπτυξης τους δίνουμε τη δυνατότητα να «μετρηθούν» με μία σειρά από ασκήσεις-προσομοιώσεις. Ουσιαστικά είναι μία φωτογραφία των γνώσεων και των βασικών στοιχείων προσωπικότητας του εργαζομένου μας, όπως αυτές παρουσιάζονται την ημέρα εκείνη. Το πιο βασικό από την όλη διαδικασία είναι το πλάνο ανάπτυξης που χτίζεται γύρω από τις δικές τους ανάγκες. Στόχος μας είναι ο κάθε ένας/μία που έχει ξεχωρίσει στην «καθημερινότητα» να πάρει όλα τα εφόδια που χρειάζεται ώστε, όταν υπάρξει μία ευκαιρία, να μπορέσει να τη διεκδικήσει με αξιώσεις.

Από τον όγκο των βιογραφικών που συλλέγετε, παρατηρείτε κάποια ομοιογένεια στο εκπαιδευτικό και επαγγελματικό background των υποψηφίων;

Μας στέλνουν βιογραφικά πολλοί και διαφορετικοί άνθρωποι, με πολλών ειδών προφίλ. Και αυτό γιατί και οι θέσεις που έχουμε είναι πολλές και διαφορετικές. Δεν είμαστε ο παραδοσιακός λιανέμπορος: πέρα από τα φυσικά μας καταστήματα, έχουμε ηλεκτρονικό κατάστημα, call center, εργαζόμαστε σε projects για το digital transformation της λιανικής, πιστεύουμε στην πελατοκεντρικότητα και άρα έχουμε μοντέρνα εργαλεία διερεύνησης ικανοποίησης του πελάτη. Αντίστοιχα, δεν έχουμε ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό και επαγγελματικό background που αναζητάμε ή μας προτιμά.

17

Σε ποιες αρχές στηρίζονται η συνεργασία τόσο μεταξύ των υπαλλήλων στη Media Markt, όσο και μεταξύ των υπαλλήλων και της διοίκησης της επιχείρησης;

Όπως σας περιέγραψα και παραπάνω πιστεύουμε ότι ένας εργαζόμενος για να είναι ευτυχισμένος αλλά και επιτυχημένος, πρέπει να έχει παρόμοιο σύστημα αξιών με την εταιρία στην οποία εργάζεται. Η εταιρία μας λοιπόν, ψάχνει κατ’ αρχάς ανθρώπους με ανθρωποκεντρική και πελατοκεντρική νοοτροπία που πιστεύουν στην ομαδικότητα, στην αξιοκρατία και στον σεβασμό. Επίσης η καινοτομία και η ικανότητα διατήρησης της θετικής ψυχολογίας, παρά τις αντιξοότητες, είναι οι βασικές αξίες που έχει υιοθετήσει η εταιρία μας.

Υπάρχει συνεργασία μεταξύ των καταστημάτων που δραστηριοποιούνται σε άλλες χώρες εκτός της Ελλάδας; Είναι δυνατή η μετακίνηση του ανθρωπίνου δυναμικού μεταξύ αυτών των καταστημάτων και με ποιους τρόπους;

Η εταιρία μας είναι μία μεγάλη πολυεθνική, με παρουσία σε 15 χώρες, με πάνω από 60.000 άτομα προσωπικό στην Ευρώπη και πάνω από 1.000 φυσικά καταστήματα. Επίσης έχει δυναμική ανάπτυξη στο ηλεκτρονικό εμπόριο, υποστηρίζει εταιρίες start-up, έχει επενδύσει σε υπηρεσίες και έχει εξαγοράσει αντίστοιχες εταιρίες, δηλαδή σηματοδοτεί τις εξελίξεις στον τομέα της λιανικής. Υπάρχουν ευκαιρίες λοιπόν στο εξωτερικό, όχι όμως πολλές σε φυσικά καταστήματα -περισσότερο στα κεντρικά γραφεία. Φυσικά ζητούνται και τα αντίστοιχα προσόντα.

Συνεργασίες και συνέργειες υπάρχουν πολλές: ιδιαίτερα στον τομέα του sharing best practices. Δηλαδή υπάρχουν μηχανισμοί που αναγνωρίζουν τα best practices και εφόσον ένα τμήμα, ένα κατάστημα ή μία χώρα χρειάζεται ιδέες ή και βοήθεια για κάτι, μπορεί να απευθυνθεί στο αντίστοιχο τμήμα ή κατάστημα ή χώρα που θεωρείται ως best practice.

Λένε «ουδείς αναντικατάστατος». Εσείς από τη θέση σας ως διευθύντρια του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού τι λέτε;

Θα έλεγα ότι η αλήθεια είναι κάπου στη μέση. Φυσικά μία μεγάλη εταιρία έχει μηχανισμούς succession planning που της επιτρέπουν να συνεχίσει να είναι αποδοτική ακόμα και εάν ένα πολύ σημαντικό στέλεχός της αποχωρήσει. Από την άλλη, ο άνθρωπος κάνει τη θέση. Υπάρχουν στελέχη που αφήνουν ένα δυσαναπλήρωτα μεγάλο κενό όταν αποχωρούν. Και όποιο νέο στέλεχος και να έρθει, όσο ικανό και να είναι, θα είναι ένας άλλος άνθρωπος με διαφορετικά συν και πλην. Για εμένα, το πιο σημαντικό είναι η διαχείριση της αλλαγής αυτής: πρέπει να γίνει ομαλά για την ομάδα/το τμήμα/το κατάστημα/τον οργανισμό, δηλαδή για τους εργαζομένους που παραμένουν.

Φυσικά το job hopping (δηλαδή οι πολλές αλλαγές εργοδότη) είναι ήδη σε άνοδο. Αυτό υπαγορεύεται τόσο από τις ανάγκες του millennial workforce που είναι διαφορετικές, όσο και από την τεχνολογία και την αλλαγή τοπίου στον εργασιακό χώρο που αυτή επιφέρει. Πιστεύω όμως ότι η ανθρωποκεντρική προσέγγιση μιας εταιρίας είναι το πιο σημαντικό για να διατηρήσει τα ικανά στελέχη της. Η εφαρμογή μιας τέτοιας φιλοσοφίας στο employee experience, ανάλογα με τις πρακτικές της κάθε εποχής, είναι αυτό που έψαχνε, ψάχνει και θα ψάχνει ένας εργαζόμενος στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον. Οι ανθρώπινες ανάγκες παραμένουν διαχρονικά οι ίδιες.

Δώρα Γρηγορίου,

Σύμβουλος εξυπηρέτησης πελατών,

«Στέντορας»

LC1 002Η κα Λάρα Κάλφα είναι ένα στέλεχος με πολλά χρόνια επαγγελματικής εμπειρίας στην ελληνική και την ξένη αγορά.

Από το 1992 έως το 2000 ανέλαβε θέσεις αυξανόμενης ευθύνης στο τμήμα ανθρωπίνου δυναμικού της Colgate Palmolive, κατ’ αρχάς στην Ελλάδα, μετά στις Βρυξέλλες και κατόπιν στο Παρίσι στα ευρωπαϊκά κεντρικά γραφεία της εταιρίας -απ’ όπου αποχώρησε τον Απρίλιο του 2000 όταν και επέστρεψε στην Ελλάδα μεταφερόμενη στην εταιρία Wind.

Στην εταιρία Wind (πρώην T.I.M.) εργάστηκε περίπου πέντε χρόνια έχοντας υπό την επίβλεψή της όλους τους τομείς του ανθρωπίνου δυναμικού, απ’ όπου και αποχώρησε με τον τίτλο της Human Resources Executive Director. Αμέσως μετά μετακινήθηκε στον όμιλο Antenna (ANT1) όπου παρέμεινε μέχρι τα μέσα του 2006, έχοντας τον τίτλο της Human Resources & Administration Director. Κατόπιν, μετακινήθηκε στην εταιρία FFG με τον ίδιο τίτλο και από τον Απρίλιο του 2011, ξεκίνησε να εργάζεται στον όμιλο Media Markt Saturn ως Head of Human Resources για την Ελλάδα, θέση που κατέχει μέχρι και σήμερα.

Η κα Λάρα Κάλφα έχει MBA από το Πανεπιστήμιο City University/CASS Business School του Λονδίνου (U.K.), μιλάει άπταιστα Αγγλικά και Γαλλικά, ενώ έχει γνώσεις Γερμανικών και Ιταλικών.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn