×

Προειδοποίηση

JUser: :_load: Αδυναμία φόρτωσης χρήστη με Α/Α (ID): 733

BE_THE_CHANGE.jpg

Με απλά λόγια, αλλά σοφές σκέψεις η Wise Greece υποστηρίζει τους μικροπαραγωγούς της Ελλάδας, προωθεί τα προϊόντα τους στην ελληνική και στην ξένη αγορά, παράλληλα δημιουργεί αποκλειστικά δικά της προϊόντα ιδιαίτερης γεύσης και έμπνευσης και όλα αυτά τα κάνει για να τροφοδοτεί κοινωνικές δομές και ομάδες που τα έχουν ανάγκη.

H Wise Greece είναι μία πολυβραβευμένη μη κερδοσκοπική εταιρεία που βάζει τον μουσακά στο βαζάκι, βοηθά τον αγρότη να μην πάρει των οματιών του γιατί δεν μπορεί να διαθέσει την παραγωγή του και βρίσκει βιώσιμες λύσεις ώστε η σίτιση των οικονομικά αδύναμων να γίνει κεκτημένο δικαίωμα κι όχι διακριτική ευχέρεια δωρητών.

Η Μελίνα Ταπραντζή είναι το σοφό κορίτσι της σοφής Ελλάδας. Σε τέσσερα χρόνια έχει καταφέρει –με όλους όσοι την πίστεψαν και συνεργάζονται μαζί της– να βοηθήσει στη ενίσχυση πολλών μικροπαραγωγών του τόπου, να δώσει τόνους τρόφιμα σε ανθρώπους που το χρειάζονται, να φτιάξει χωριάτικη σαλάτα σε γυάλινη συσκευασία που να γλύφεις τα δάχτυλά σου, να βραβευθεί μέχρι κι από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, να εξαγάγει να προϊόντα της Wise Greece σε οκτώ χώρες και να είναι σταθερά προσηλωμένη και σεμνή. Όπως οι αληθινά σοφοί άνθρωποι.

Ποια ήταν τα πρώτα βήματα της Wise Greece;

Αρχίσαμε τη συνεργασία μας με δύο τρεις μικρούς παραγωγούς. Τώρα, σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά, συνεργαζόμαστε με περισσότερους από 100 παραγωγούς, έχουμε 1.500 προϊόντα και ακόμη 30, τα οποία είναι αποκλειστική παραγωγή της Wise Greece, 120 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και οκτώ χώρες με Wise Greece προϊόντα.

wise 2

Πώς καταφέρνετε σε σταθερή βάση να τροφοδοτείτε τις κοινωνικές δομές;

Το κέρδος που προκύπτει από την πώληση των προϊόντων μας μας επιτρέπει να φτιάχνουμε προϊόντα τα οποία διαθέτουμε σε ιδρύματα. Έχουμε δώσει πάνω από 25 τόνους τρόφιμα σε περισσότερα από 150 ιδρύματα σε όλη την Ελλάδα. Ομολογουμένως έχουμε μεγαλύτερη ευαισθησία στα παιδιά, αλλά τα τρόφιμα της Wise Greece φτάνουν σε δομές κάθε κοινωνικής ομάδας που τα χρειάζεται, όπως άστεγοι, πρόσφυγες, κοινωνικά παντοπωλεία, συσσίτια. Το δεδομένο για εμάς είναι ότι ο οποιοσδήποτε άνθρωπος έχει ανάγκη φαγητό, πρέπει να έχει φαγητό.

Πώς προέκυψε η αρχική ιδέα;

Από το εξής πολύ απλό, που νομίζω ότι παρατηρούμε όλοι μας εδώ και τέσσερα πέντε χρόνια: Ως πολίτης είχα πάει στο κοινωνικό παντοπωλείο της περιοχής μου να δώσω δικά μου ρούχα που δεν ήθελα πλέον. Τα κοινωνικά παντοπωλεία έχουν κατά βάση τρόφιμα. Τα ράφια με τα τρόφιμα ήταν άδεια. Η Ελλάδα δεν έχει βαριά βιομηχανία. Αντιθέτως η βιομηχανία τροφίμων τα τελευταία χρόνια έχει αναπτυχθεί, έχει κάνει ποιοτική στροφή τόσο στα τρόφιμα αυτά καθαυτά, όσο και στη συσκευασία και στην προώθησή τους. Οι μικροί παραγωγοί, που ουσιαστικά είναι η ραχοκοκαλιά της βιομηχανίας τροφίμων, έκανε αυτή τη στροφή, πίστεψαν στο ελληνικό παραδοσιακό προϊόν, αλλά, εκτός μεμονωμένων περιπτώσεων, δεν υπήρχε κανείς συντονισμός ώστε να προβληθούν και να προωθηθούν τα προϊόντα τους. Επιπλέον, όποτε παρεμβάλλεται ο κρατικός παράγοντας, το αποτέλεσμα δεν είναι πάντα καλό. Οπότε εμείς θελήσαμε αφενός να δώσουμε τη δυνατότητα στους μικρούς παραγωγούς να συντηρηθούν και να μην φύγουν από τους τόπους τους και αφετέρου να μπορούμε να προσφέρουμε τρόφιμα στις κοινωνικές δομές με ένα βιώσιμο τρόπο, ώστε να μην χρειάζεται να αναζητούν διαρκώς δωρεές ή να ικετεύουν για δωρεές.

Ήταν δύσκολη η οργάνωση;

Στην αρχή ήταν δύσκολο. Στους παραγωγούς έχουν τάξει πολλοί λαγούς με πετραχήλια κατά καιρούς. Όταν όμως μετά από τους πρώτους συνεργάτες μας διαπιστώθηκε ότι όντως εννοούμε την υποστήριξη των τοπικών προϊόντων, τα πράγματα ήταν πολύ πιο εύκολα.  Η κοινωνική οικονομία στην Ελλάδα βέβαια είναι σε πρώιμο στάδιο. Αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 1% της οικονομίας σε αντίθεση με το εξωτερικό, όπου δίνεται μεγάλη βαρύτητα, διότι πολύ απλά θέλουν οι εταιρίες, και όχι το κράτος, να λύσουν τα τεράστια κοινωνικά προβλήματα. Πριν από τέσσερα πέντε χρόνια, που δεν υπήρχε κανένα συνέδριο, καμία συζήτηση για την κοινωνική οικονομία, ήταν πολύ δύσκολο να εξηγήσουμε από την εφορία και τον λογιστή μέχρι τους ανθρώπους με τους οποίους θέλαμε να συνεργαστούμε τι ακριβώς επιδιώκουμε. Επιπλέον, λέγοντας ότι δουλεύεις σε μία μη κερδοσκοπική επιχείρηση στη Ελλάδα, είσαι εξορισμού κλέφτης ή κάτι κάνεις λάθος. Οπότε εμείς, όταν φτιάξαμε την Α.Μ.Κ.Ε. Wise Greece, αυτό που θέλαμε να αποδείξουμε το συντομότερο δυνατόν είναι πως η επιχειρηματική μας πρόταση είναι βιώσιμη. Κι έτσι, μεταξύ άλλων, αποφασίσαμε, αντί να διαθέσουμε χρήματα για τον μισθό κάποιων ανθρώπων, να χρησιμοποιήσουμε αυτά τα χρήματα για την εξέλιξη της εταιρείας. Προσωπικά δεν κερδίζω χρήματα από τη Wise Greece και ζω από τη δουλειά μου, το marketing και την επικοινωνία. Στη Wise Greece απασχολούμαστε τρία άτομα και πληρώνεται ενάμισι. Ο ένας με μισθό και ο άλλος αμείβεται ως part time απασχολούμενος.

Ποια είναι τα προϊόντα Wise Greece;

Έχουμε δύο βασικές κατηγορίες: τα προϊόντα που παράγονται αποκλειστικά για τη Wise Greece σε συνεργασία με τους παραγωγούς και τα προϊόντα των παραγωγών της Wise Greece. Τα προϊόντα των παραγωγών είναι ό,τι χρειάζεται για να μαγειρέψει κανείς στην καθημερινότητά του: από λάδια, βότανα, μαρμελάδες, ζυμαρικά, αλάτια. Τα αποκλειστικά προϊόντα της Wise Greece είναι από γεμιστά, χωριάτικη σαλάτα και μουσακάς σε βαζάκια, δηλαδή πατέ που έχουν αυτές τις γεύσεις, μέχρι ελληνικούς καφέδες με κάρδαμο, μαστίχα, περγαμόντο, έτοιμα κοκτέιλ που έχουν ως βάση το τσίπουρο, ενεργειακές μπάρες με ταχίνι, μέλι και φρούτα ή ξηρούς καρπούς, όπως το φιστίκι Αιγίνης.

Πώς προέκυψε η εξαγωγή των προϊόντων σας;

Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα της Wise Greece υπάρχουν σε οκτώ χώρες: Γερμανία, Σουηδία, Πολωνία, Ολλανδία, Αμερική, Αγγλία, Αυστρία και Κύπρος. Κάθε προϊόν βεβαίως έχει διαφορετική πορεία στο εξωτερικό. Είναι πολύ δύσκολο να πείσεις τον Γερμανό να πάρει προϊόντα με μαστίχα, διότι η γεύση τού είναι άγνωστη. Μπορείς όμως εύκολα απευθυνθείς σε αυτόν για ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο των 500 ml, διότι ο Γερμανός χρησιμοποιεί λίγο λάδι και επομένως μπορεί να πληρώσει ένα έξτρα παρθένο ελαιόλαδο των 500 ml, ενώ αντιθέτως ο Έλληνας, που θέλει 500 ml λάδι για δύο σαλάτες και επιπλέον οι περισσότεροι από εμάς έχουμε το λάδι του παππού στα σπίτια μας, δεν θα πάρουν αυτό το προϊόν. Γενικώς παρακολουθούμε τι προχωρά και τι όχι στην αγορά και κάνουμε διορθωτικές κινήσεις. Στην πραγματικότητα μας βρήκαν μέσα από το site μας και ενδιαφέρθηκαν για δύο βασικούς λόγους, νομίζω: Διότι, συνεργαζόμενοι με τη Wise Greece, δεν χρειάζεται να ψάξουν έναν έναν 100 μικρούς Έλληνες παραγωγούς, με τους οποίους συνεργαζόμαστε, και αφετέρου οι ξένοι ενδιαφέρονται πάρα πολύ για ό,τι έχει κοινωνικό αντίκτυπο και βοηθά κοινωνικές ομάδες. Προφανώς δεν έχουμε καλύψει όλες αυτές τις αγορές, αλλά έχουμε συνεργασίες με όλες αυτές τις αγορές.

Πού μπορεί να βρει κανείς προϊόντα Wise Greece στην Ελλάδα;

Σε περίπου 120 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Τόσο τα αποκλειστικά προϊόντα της Wise Greece, όσο και αυτά των παραγωγών με τους οποίους συνεργαζόμαστε έχουν το μπλε σήμα μας.

wise 3

Οι τιμές σας είναι ανταγωνιστικές;

Είναι σαφώς ανταγωνιστικές εφόσον όμως συγκρίνουμε όμοια προϊόντα. Στα super markets ισχύει τελείως διαφορετικό τιμολογιακό καθεστώς.

Γιατί τα σημεία πώλησης είναι μόνο 120;

Γιατί δεν έχουμε οργανωμένο τμήμα πωλήσεων και προώθησης. Είμαστε τρεις άνθρωποι που «τρέχουμε» τη Wise Greece.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδιά σας;

Μέσα στο 2018 να έχουμε συνεργασία με ακόμη 80 παραγωγούς. Να αναπτύξουμε προϊόντα από άλλες κατηγορίες, όπως τα καλλυντικά, με τα οποία έχουμε ασχοληθεί λίγο, να διευρύνουμε το δίκτυο των γελούμενων ιδρυμάτων, να αναπτυχθούμε και να εδραιωθούμε και στο εξωτερικό, και σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Ήδη εφαρμόσαμε και βραβευτήκαμε από το Ίδρυμα Μποδοσάκη για το πρόγραμμα «Ένα Λεπτό Κάνει τη Διαφορά». Συνεργαζόμαστε με την ΕΛΤΑ Courier και την Dominos Pizza και από παράδοση δέματος ή παραγγελία παίρνουμε ένα λεπτό του ευρώ. Η εφαρμογή του προγράμματος έδωσε τη δυνατότητα να αγοραστούν 4,7 τόνοι τροφίμων για το Κέντρο Υποδοχής και Αλληλεγγύης του Δήμου Αθηναίων (Κ.Υ.Α.Δ.Α.). Ένα λεπτό του ευρώ είναι ασήμαντο ποσόν. Κι όμως συγκεντρώθηκαν 4,7 τόνοι τροφίμων. Το θέμα είναι να αποδείξουμε πως ακόμη και με μηδαμινή επιβάρυνση, εάν γίνει σωστή διαχείριση, ο κοινωνικός αντίκτυπος μπορεί να είναι τεράστιος.

Τι σας προσφέρει προσωπικά η Wise Greece;

Είναι ο λόγος που με κάνει να ξυπνάω το πρωί! Το συναίσθημά μου την πρώτη φορά που πήγαμε τρόφιμα σε ορφανοτροφείο δεν περιγράφεται με λέξεις. Οι άνθρωποι που έχω συναντήσει και οι εμπειρίες μου μέσα από τη Wise Greece δεν νομίζω πως θα μπορούσα να τα αποκτήσω μέσα από οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα. Μαθαίνω πώς αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι το πρόβλημα, πώς το αντιμετωπίζουν οι πολιτικοί. Δεν νομίζω ότι η Wise Greece θα λύσει το πρόβλημα της πείνας στον κόσμο, αλλά, έστω και μία μικρή αλλαγή να υπάρξει στη ζωή των ανθρώπων, είναι πολύτιμο. Το θέμα είναι, αντί να κάθεσαι με σταυρωμένα χέρια και να βλέπεις το πρόβλημα, να κάνεις κάτι για να βοηθήσεις να λυθεί.

Κυβέλη Χατζηζήση,
Δημοσιογράφος – «Στέντορας»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn