ACEin-ena_kainotomo_fytwrio_epixeirhsewn.jpg

Το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας (Athens Center for Entrepreneurship and Innovation), ή πιο απλά ACEin, ξεκίνησε τη λειτουργία του το 2014 μέσω του προγράμματος «Αθηνά» του Ε.Σ.Π.Α. Το ACEin βοηθά τα επιχειρηματικά σχήματα όχι μόνο να αναπτύξουν τις ιδέες τους και να προχωρήσουν από το στάδιο της ιδέας στο στάδιο της επιχειρηματικής υλοποίησης, αλλά και να αυξήσουν τις πιθανότητες επιτυχίας μέσω της αλληλεπίδρασης με την αγορά τους. Εμείς συναντήσαμε τη δρα Αγγελική Καραγιαννάκη (M.Sc., Ph.D.), υπεύθυνη Συντονισμού & Στρατηγικής Ανάπτυξης του ACEin, και καταλάβαμε ότι στη θερμοκοιτίδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών γίνεται όντως εκπληκτική δουλειά. Συνεπώς, αν έχεις μία επιχειρηματική ιδέα, η συνέντευξη αυτή σε απασχολεί.

Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να ενταχθεί ένας νέος επιχειρηματίας στο ACEin;

Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε ότι, επειδή είμαστε μία θερμοκοιτίδα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (Ο.Π.Α.), δεν απευθυνόμαστε αποκλειστικά σε φοιτητές.  Απευθυνόμαστε σε όλους ανεξαιρέτως, είτε είναι φοιτητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου είτε όχι είτε  είναι απόφοιτοι είτε είναι άνθρωποι που δεν έχουν κάποιο πτυχίο, αλλά έχουν κάποια επιχειρηματική ιδέα. Φυσικά από τη μεριά μας δεν θέτουμε κανένα ηλικιακό όριο. Η αλήθεια είναι ότι μας προσεγγίζουν πιο μικρές ηλικίες, αλλά αυτό που επιδιώκουμε είναι να κάνουμε ένα matching αυτών των δύο κόσμων.

Βέβαια, ακόμα και αν μία ομάδα έρθει και δεν έχει αναπτύξει την ιδέα της ή δεν έχει κατανοήσει πλήρως το επιχειρηματικό σχέδιό της, προσπαθούμε να τη βοηθήσουμε και να της δώσουμε μία αρχική καθοδήγηση. Της δίνουμε κάποιες συμβουλές και εν συνεχεία την καλούμε σε μελλοντική επαφή προκειμένου να δούμε την πρόοδό της. Θα τη βοηθήσουμε, απλώς όχι τόσο συστηματικά όσο άλλους. Δεν την εντάσσουμε στο γκρουπ των ομάδων που κάνουμε incubate.

Αν μπορούσα να δώσω τρεις βασικούς παράγοντες που έχουν ιδιαίτερη βαρύτητα έτσι ώστε να ενταχθεί κάποιος στο ACEin, θα έλεγα ότι είναι η ομάδα, στην οποία παίζει πολύ σημαντικό ρόλο η δέσμευση στον στόχο, και, τέλος, η επιχειρηματική ιδέα. Όταν αυτοί οι 3 παράγοντες λειτουργούν αρμονικά μεταξύ τους, τότε σίγουρα θα έχουμε ένα πολύ θετικό αποτέλεσμα.

Από τη μεριά σας τι υπηρεσίες παρέχετε;

Ως κέντρο έχουμε τρεις βασικούς άξονες με βάση τους οποίους κάνουμε δράσεις. Ο πρώτος άξονας είναι οι λεγόμενες δράσεις εκκόλαψης, ο δεύτερος άξονας είναι οι δράσεις ανοιχτής καινοτομίας και ο τρίτος άξονας έχει σχέση με τον τομέα του technology transfer.

Στον πρώτο άξονα κάνουμε ό,τι κάνει κάθε θερμοκοιτίδα. Προφανώς το δυνατό μας στοιχείο είναι η εκπαίδευση, μιας και είμαστε συνδεδεμένοι με το Πανεπιστήμιο. Κάθε ομάδα μας έχει συγκεκριμένο coach, με τον οποίο δουλεύει συστηματικά. Έχουμε μέντορες που βοηθούν στρατηγικά και που προσπαθούμε να είναι από το ίδιο industry έτσι ώστε να υπάρχει και άμεση συσχέτιση, αλλά και επαφή με τις ανάγκες της συγκεκριμένης αγοράς. Επίσης έχουμε εξωτερικούς συνεργάτες, οι οποίοι παρέχουν συμβουλευτικές υπηρεσίες σε κάποια εξειδικευμένα θέματα, όπως νομικά, χρηματοοικονομικά, μάρκετινγκ κ.ά. Τέλος, βοηθάμε τις ομάδες στο κομμάτι της δικτύωσης.

Ο δεύτερος άξονας είναι το οpen innovation. Σε αυτό τον τομέα μεγάλες εδραιωμένες επιχειρήσεις, επειδή κατανοούν ότι δεν είναι τόσο ευέλικτες και επειδή θέλουν να καινοτομήσουν, ανοίγουν τα όριά τους προκειμένου να έρθει η καινοτομία από άλλες επιχειρήσεις. Εδώ ερχόμαστε εμείς. Αναλαμβάνουμε έναν ενδιάμεσο ρόλο έτσι ώστε  να φέρουμε αυτούς τους δύο κόσμους σε επαφή. Από τη μεριά των νέων επιχειρήσεων αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, γιατί έτσι μπορούν να τεστάρουν την αγορά του προϊόντος, να εξετάσουν πιλοτικά case, αλλά σαφώς και να έχουν κάποια έσοδα που θα τους βοηθήσουν να κάνουν το scale-up.

Ουσιαστικά αναφερόμαστε σε μία επαγγελματική σχέση όπου όλοι βγαίνουν κερδισμένοι.  Εμείς έχουμε τον ενδιάμεσο ρόλο προκειμένου να είναι μία δίκαιη σχέση. Σε αυτό τον τομέα τρέχουμε κάποια προγράμματα που τα λέμε «ideas», όπως είναι το «Digital Gate», με επιχειρήσεις όπως τον διεθνή αερολιμένα, με την Insurance Market στον τομέα της υγείας, τη Viva Wallet στο κομμάτι του fintech και άλλες μεγάλες επιχειρήσεις. Προφανώς, όταν έχεις στο βιογραφικό σου συνεργασίες με μεγάλες εταιρίες, όπως π.χ. το αεροδρόμιο, και λες ότι είσαι στρατηγικός συνεργάτης, έχεις ένα κύρος στην αγορά απέναντι στις μελλοντικές εταιρίες στις οποίες απευθύνεσαι.

Ο τρίτος άξονας είναι η μεταφορά τεχνολογίας. Στην Ελλάδα συνολικότερα, τόσο στα πανεπιστήμια, όσο και στα ερευνητικά κέντρα, έχουμε πολύ υψηλά ποσοστά προτάσεων και ιδεών από ερευνητές. Αντίστοιχα είναι πάρα πολύ καλές οι επιστημονικές δημοσιεύσεις, αλλά επί της ουσίας όλη αυτή η έρευνα παραμένει αναξιοποίητη και μένει στα συρτάρια. Σκοπός μας είναι να φέρουμε σε επαφή τους ερευνητές με τον επιχειρηματικό κόσμο. Οι ερευνητές δημιουργούν αξία  μέσα από υπηρεσίες, εφαρμογές ή προϊόντα, αλλά δεν έχουν διάθεση ή και τις κατάλληλες γνώσεις να επιχειρήσουν. Από την άλλη έχουμε τον κόσμο του business για την αγορά, που πολλές φορές του λείπουν οι ιδέες.

Είναι αυτή η διάσταση μεταξύ ερευνητών και business που δημιουργεί προβλήματα στις νέες επιχειρήσεις;

Σαφώς είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας. Όταν θα στείλω σε έναν ερευνητή e-mail που θα μιλά για την επιχειρηματικότητα, δεν αισθάνεται ότι τον αφορά αυτό το ζήτημα. Ακούνε business και δεν αντιλαμβάνονται έναν τομέα στο πλαίσιο του οποίου μπορούν να αξιοποιήσουν το ερευνητικό έργο τους. Πάνω εκεί θέλουμε και ως πανεπιστήμιο να τρέξουμε και έναν πιο κεντρικό ρόλο. Δηλαδή να έρχεται ένας ερευνητής ο οποίος να παραχωρεί την πατέντα και, από τη στιγμή που δεν τον ενδιαφέρει το business κομμάτι, το έργο του να το τρέξει μία επιχείρηση. Αν αυτοί οι δύο κόσμοι έρθουν σε επαφή, θα δημιουργηθεί κάτι που θα έχει αξία, θα βρεθεί στην αγορά ένα προϊόν που πραγματικά  θα έχει νόημα.

Έχετε ξεκινήσει από το 2014. Τι αποτελέσματα υπάρχουν;

Θεωρώ μεγάλη επιτυχία ότι 30 με 40 ομάδες που έχουμε υποστηρίξει έχουν  βρει έστω και έναν πελάτη. Βέβαια κάποιες από αυτές διαλύθηκαν γιατί αντιμετώπισαν ένα από τα κυριότερα προβλήματα της αγοράς τα προηγούμενα χρόνια, το οικονομικό, με αποτέλεσμα να μην αντέξουν. Άλλωστε το κομμάτι της επιχειρηματικότητας είναι ένας μαραθώνιος και όχι sprint. Επίσης είχαμε ομάδες οι οποίες πλέον έχουν τα δικά τους γραφεία. Υπάρχουν ομάδες που δημιουργούν θέσεις εργασίας. Επιγραμματικά αυτά θεωρώ ως κυριότερες επιτυχίες. Τολμώ όμως να πω ότι από δω και πέρα θα έχουμε ακόμα περισσότερες επιτυχίες και πολύ καλύτερα αποτελέσματα.

Ποιος κλάδος πιστεύετε ότι έχει επιχειρηματικό μέλλον στην Ελλάδα ;

Εννοείται ο τουρισμός και η ναυτιλία. Σε αυτούς τους δύο τομείς άλλωστε θέλουμε να τρέξουμε προγράμματα ανοιχτής καινοτομίας. Σίγουρα και ο τομέας της τεχνολογίας και του ICT (Information & Communications Technology), όπου εύκολα μπορεί να γίνει scale. Και θεωρώ ότι έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και μέλλον ο τομέας του agrotech.

 

Απόστολος Ζαβιτσάνος,
Δημοσιογράφος – «Στέντορας»




Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn