Δύο σενάρια είναι τα πιθανά για το πότε θα αρχίσει η ανάκαμψη του τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών: Το ένα αφορά τον Ιούλιο και το δεύτερο τον Σεπτέμβριο. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα του ΠΟΤ για τον αντίκτυπο της πανδημίας παγκόσμια, τα παραπάνω σενάρια βασίζονται σε αριθμό παραγόντων, όπως η πιθανότητα μεγάλης άρσης των περιορισμών μετακίνησης, η επιτυχία και ο ρυθμός εμβολιασμού ή η εισαγωγή κοινών πρωτοκόλλων όπως το EU Digital Green Certificate. Τα στοιχεία παρουσίασε ο Νικόλαος Γκολφινόπουλος, Senior Project Specialist του ΠΟΤ στο πλαίσιο του webinar που διοργάνωσε ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης με θέμα: «Οδηγός επιβίωσης για την επανεκκίνηση του τουρισμού».
Ο κ. Γκολφινόπουλος επίσης αναφέρθηκε στην Παγκόσμια Επιτροπή Κρίσεων Τουρισμού και τον σημαντικό ρόλο που έχει η Ελλάδα σε αυτήν, καθώς η εν λόγω επιτροπή συντονίζει τις ενέργειες της παγκόσμιας κοινότητας για την αντιμετώπιση του αντικτύπου που έχει η πανδημία στον τουρισμό. Σε αυτό συμβάλουν και μια σειρά εργαλείων που διαθέτει ο οργανισμός και βοηθούν στο συντονισμό των δράσεων των χωρών, όπως ο Ανιχνευτής Πολιτικών του ΠΟΤ και το Πακέτο Τουριστικής Ανάκαμψης. Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και τα πρότζεκτς για την ανόρθωση του τουρισμού σε Εθνικό και Τοπικό/Νησιωτικό επίπεδο, βασισμένο στους πυλώνες της οικονομικής ανάκαμψης, μάρκετινγκ και προώθηση κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία, και την ισχυροποίηση των θεσμών και της ανθεκτικότητας του τουρισμού.
Σε μια προσπάθεια για τον συντονισμό των φορέων του τουρισμού με ανταλλαγή τεχνογνωσίας και απόψεων, ο Οργανισμός Τουρισμού Θεσσαλονίκης κάλεσε σήμερα εξειδικευμένα στελέχη του τουρισμού να καταθέσουν τις απόψεις τους στο δεύτερο από τα διαδικτυακά σεμινάρια που διοργανώνει ο οργανισμός με στόχο την επανεκκίνηση και τη δημιουργία συνεργειών, όπως τόνισε και η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης και πρόεδρος του ΟΤΘ, Βούλα Πατουλίδου.
Τα μάτια όλων είναι στραμμένα στην 14η Μαϊου όπου αναμένεται το άνοιγμα του τουρισμού το οποίο θα γίνει με προσεκτικά βήματα και με βασικά εργαλεία το εμβολιασμό, του οποίου η κυβέρνηση επιδιώκει την επιτάχυνση, σύμφωνα με την υφυπουργό Τουρισμού Σοφία Ζαχαράκη, η οποία επεσήμανε ότι υπάρχει βούληση για προτεραιοποίηση στον εμβολιασμό των ανθρώπων που εργάζονται στον τουριστικό κλάδο. Τόνισε μάλιστα ότι γίνεται επικαιροποίηση των πρωτοκόλλων και ότι η περσινή εμπειρία αποτελεί σημαντική παρακαταθήκη. Σε ό,τι αφορά την είσοδο των τουριστών από τα χερσαία σύνορα, θα γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος όπως πέρσι και περισσότερα τεστ, όπως και self-test. Στο πλαίσιο αυτό και ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας τόνισε την ανάγκη να ανοίξουν τα σύνορα με ασφάλεια, καθώς τώρα υπάρχει η εμπειρία του παρελθόντος και τόνισε τη σημαντική δουλειά που γίνεται στην Περιφέρεια σε συνεργασία με τους επαγγελματίες του κλάδου του τουρισμού, η οποία αποτυπώνεται - μεταξύ άλλων - και στο γεγονός ότι τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ΠΚΜ είναι η πρώτη Περιφέρεια της Ελλάδας σε αφίξεις τουριστών.
Σε ό,τι αφορά το άνοιγμα του τουρισμού και την ανάκαμψη της Ελλάδας ο Γιώργος Δρακόπουλος, ιδρυτής και CEO της Tourism Generis, είπε πως αυτή αναμένεται κατά τον Ιούλιο. «Και αυτό είναι το αισιόδοξο σενάριο. Ότι δηλαδή από τον Ιούλιο θα αρχίσουμε να λειτουργούμε αξιοπρεπώς δηλαδή περίπου στο 45 με 50% της ζήτησης που είχαμε για το 2019», τόνισε και επεσήμανε ότι «η επαναφορά τη διεθνούς ζήτησης θα επανέλθει στα προ του 2020 επίπεδα μετά από 2,5 έως 4 χρόνια». Εκείνο το οποίο ωστόσο υπογράμμισε, είναι το γεγονός ότι απαιτείται μακροπρόθεσμος σχεδιασμός που να έχει ως άξονες την αειφορία και τη βιωσιμότητα στον τουρισμό.
Την ίδια ώρα, «υπάρχει ανάγκη να διαχειριστούμε την αβεβαιότητα» και αυτή είναι «η μεγάλη πρόκληση των τουριστικών επιχειρήσεων», όπως επεσήμανε ο κοσμήτορας της Σχολής Οικονομίας και Διοίκησης του ΔΙΠΑΕ Ευάγγελος Χρήστου. «Αυτό σημαίνει ανάπτυξη ευελιξίας σε λειτουργικά θέματα των τουριστικών επιχειρήσεων και ειδικά σε θέματα κρατήσεων και συγχρόνως ανάπτυξη λογικής δυναμικών κρατήσεων και αξιοποίηση των εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης όχι μόνο για προβολή αλλά και για πωλήσεις», τόνισε και πρόσθεσε ότι είναι σημαντικό «να απευθυνθούμε σε κοντινές αγορές, ειδικά η βόρεια Ελλάδα, ενώ σε ό,τι αφορά το τουριστικό προϊόν να το αξιοποιήσουμε με βάση το συναίσθημα δημιουργώντας συναισθηματική ταύτιση του δυνητικού επισκέπτη με το προϊόν».
Τώρα είναι η ώρα για δράση και δουλειά, να επενδύσουμε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας και στην αξιοποίηση του φυσικού της περιβάλλοντος, κάτι που απαιτεί επαγγελματισμό και σοβαρότητα όπως ανέφερε η Γεωργία Ζούνη, διδάσκουσα Τουριστικό Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς.
Από την πλευρά του, ο Τάσος Γούσιος, ιδρυτής και γενικός διευθυντής της Alpha Marketing τόνισε την ανάγκη να υιοθετήσουν την αλλαγή οι τουριστικές επιχειρήσεις και να μην είναι επιφυλακτικοί απέναντι σε αυτό που ονομάζουμε ψηφιακό μετασχηματισμό τουριστικών επιχειρήσεων.
Άλλωστε η τεχνολογία ανοίγει το δρόμο για τον εμπλουτισμό της τουριστικής εμπειρίας όπως η τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας η οποία εφαρμόζεται μέσω μιας εφαρμογής στην ξενάγηση μνημείων και αρχαιολογικών χώρων της Θεσσαλονίκης και θα είναι έτοιμη για να παρουσιαστεί επίσημα πολύ σύντομα, σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Διαμαντάρα, καθηγητή του τμήματος Μηχανικών Πληροφορικής και Ηλεκτρονικών Συστημάτων ΔΙΠΑΕ, που έδωσε μια «γεύση» στο κοινό, με μια σύντομη παρουσίαση του νέου τουριστικού εργαλείου.
Νικόλ Καζαντζίδου
ΑΠΕ-ΜΠΕ