Στο πρώτο lockdown που επιβλήθηκε πέρυσι τον Μάρτιο στην Ελλάδα, όπως και στις περισσότερες χώρες στον κόσμο, τα σχολεία έκλεισαν. Αυτή τη φορά όμως, στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, τα σχολεία μένουν ανοιχτά. Τον δρόμο έχουν ήδη δείξει η Γαλλία και η Γερμανία με τα lockdown που επέβαλαν.
Άλλωστε, όπως όλα δείχνουν, τα lockdown στο δεύτερο κύμα της πανδημίας θα έχουν τον χαρακτήρα του «μισόκλειστου» συστήματος, με την εργασία και την εκπαίδευση να συνεχίζουν όσο πιο απρόσκοπτα γίνεται. Όπως άλλωστε δήλωσε ξεκάθαρα η καγκελάριος Μέρκελ, ο στόχος είναι να περιοριστεί στο ελάχιστο ο οικονομικός αντίκτυπος των μέτρων.
«Βλέπετε lockdown με ανοιχτά σχολεία γιατί πλέον έχουμε καλύτερη και μεγαλύτερη γνώση για το πώς συμπεριφέρονται ως νοσούντες αλλά και ως μεταδότες τα παιδιά», εξηγεί στο Sputnik ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου και μέλος της επιτροπής των ειδικών για τη διαχείριση του κορονοϊού στην Ελλάδα Αθανάσιος Εξαδάκτυλος.
«Γενικά μιλώντας, δεν μας προβληματίζουν τα σχολεία, κι αυτό γιατί δεν βλέπουμε τα παιδιά έως 10 ετών να λειτουργούν ως μεταδότες. Δεν έχουμε βέβαια απολύτως επαρκή στοιχεία στα χέρια μας, αλλά οι μήνες που παρατηρούμε τα σχολεία και τα παιδιά αυτή την εικόνα μας δίνουν. Ίσως, από την άλλη, και να εξεταστεί το εκ περιτροπής σύστημα στα σχολεία αν οι εξελίξεις με την πανδημία χειροτερέψουν πάρα πολύ, αλλά για την ώρα φαίνεται πως οι περισσότερες χώρες δεν θέλουν να κόψουν για δεύτερη φορά την επαφή των παιδιών με το σχολείο», πρόσθεσε.
Την παραπάνω άποψη ενστερνίζεται και ο Χαράλαμπος Γώγος, μέλος της επιτροπής λοιμωξιολόγων και καθηγητής Παθολογίας και Λοιμωξιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών. Όπως μας είπε με τη σειρά του: «Αν και εφόσον γίνει οριζόντιο lockdown στην Ελλάδα, δεν ξέρουμε ακόμα πώς θα διαμορφωθεί. Το πιο πιθανό είναι αυτό που έκανε η Γαλλία με τα σχολεία να το κάνουμε κι εμείς. Τα σχολεία είναι οι λιγότερο μεταδοτικές εστίες αυτή τη στιγμή, γι’ αυτό και θα είναι τα τελευταία των τελευταίων που θα κλείσουν».
Την παραπάνω εικόνα μάς επιβεβαίωσαν κι από τον ΕΟΔΥ. Όπως μας είπαν χαρακτηριστικά: «Οι σχολικές μονάδες είναι χαμηλής ιικής φόρτισης κυψέλες».
«Τα πιο μικρά παιδιά δεν νοσούν εύκολα»
«Πέρυσι τον Μάρτιο δεν γνωρίζαμε, τώρα έχουμε καλύτερα δεδομένα στα χέρια μας»: η φράση αυτή ανήκει στην Αθανασία Λουρίδα, διευθύντρια της Α’ Παιδιατρικής Κλινικής του Νοσοκομείου Παίδων «Αγία Σοφία» και μέλος της επιτροπής λοιμωξιολόγων για τη διαχείριση του κορονοϊού στην Ελλάδα. Όσα μας είπε ήταν άκρως διαφωτιστικά για το τι θεωρούν πλέον ειδικοί σε σχέση με τον κορονοϊό και τα παιδιά.
«Το μη κλείσιμο των σχολείων στα τοπικά lockdown είναι κάτι που ήδη εφαρμόζουμε στην Ελλάδα, κι αυτό γιατί τα μέχρι τώρα στοιχεία μάς δείχνουν ότι η ενδοσχολική μετάδοση είναι μικρή. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι περισσότερα και συχνότερα rapid tests θα μας έδιναν μια καλύτερη και πιο σφαιρική εικόνα. Παρ’ όλ' αυτά, τα έως τώρα δεδομένα δείχνουν ότι ειδικά τα πιο μικρά παιδιά δεν νοσούν εύκολα κι επίσης νοσούν ελαφρά. Στη χώρα μας μέχρι στιγμής μόνο το 0,25% των σχολείων και το 0,47% των τμημάτων έχουν κλείσει λόγω κορονοϊού. Βλέπετε ότι το ποσοστό είναι πολύ χαμηλό», εξηγεί η ειδικός και προσθέτει: «Οι μελέτες, σε κάθε περίπτωση, παραμένουν αντικρουόμενες: κάποιες λένε ότι τα μικρά παιδιά μεταδίδουν τον ιό, πολλές άλλες όμως όχι. Πηγαίνουμε άρα εμπειρικά. Οι έφηβοι και τα παιδιά του λυκείου σίγουρα μεταδίδουν πιο εύκολα από τα μικρά παιδιά. Όσο ανεβαίνουμε στις ηλικίες, τόσο πιο εύκολη η μετάδοση. Την ίδια στιγμή, είμαστε διστακτικοί στο κλείσιμο γιατί πιστεύουμε ότι η σχολική και η κοινωνική ζωή είναι άκρως σημαντικές και κεφαλαιώδους σημασίας για τα παιδιά και την ανάπτυξή τους για να τα αφήσουμε για μεγάλο διάστημα μακριά από το σχολείο».
Μάλιστα, όπως εξήγησε η κα Λουρίδα, οι ειδικοί θεωρούν πως στα σχολεία ο κίνδυνος είναι μικρότερος για τα παιδιά απ’ ό,τι, για παράδειγμα, όταν κυκλοφορούν έξω σε πλατείες και αγορές με τους γονείς τους, όπως συνέβαινε πέρυσι την άνοιξη.
«Τα παιδιά φορούν τις μάσκες τους στα σχολεία κι είναι απόλυτα συνεργάσιμα. Είναι μια καλή κοινότητα στην υπακοή και την τήρηση των μέτρων, μάλλον η καλύτερη απ' όλες», τονίζει συμπληρώνοντας πως τώρα, στο δεύτερο κύμα της πανδημίας, οι λοιμωξιολόγοι έχουν καλύτερες και ποιοτικότερες πληροφορίες για τη σχέση κορονοϊού και παιδιών.
«Πέρυσι τον Μάρτιο κλείσαμε τα σχολεία επειδή δεν γνωρίζαμε τίποτα για τον κορονοϊό και δουλέψαμε με βάση το μοντέλο των αναπνευστικών ιώσεων, όπως είναι η γρίπη. Σε αυτές τις ιώσεις όντως τα παιδιά είναι υπερ-μεταδότες. Τώρα όμως έχει φανεί ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι με τον κορονοϊό», κατέληξε η κα Λουρίδα.
«Η περσινή χρονιά άφησε μεγάλα γνωστικά κενά στα παιδιά»
Για τα καθόλου αμελητέα γνωστικά κενά αλλά και το οικονομικό κόστος που άφησε το τρίμηνο lockdown (και) στα σχολεία μάς μίλησε, τέλος, η Στέλλα Μανουσογιωργάκη, μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ.
«Ένα μεγάλο ποσοστό των μαθητών στα δημόσια σχολεία, ποσοστό που αγγίζει το 1/3, ζει στο όριο της φτώχειας. Είναι μαθητές χωρίς tablet και υπολογιστές και άρα χωρίς πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. Το περυσινό πείραμα με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποδείχθηκε φιάσκο και το υπουργείο Παιδείας και η κυβέρνηση εκτέθηκαν στα μάτια των γονιών», επεσήμανε.
«Το αποτέλεσμα ήταν τα παιδιά να έρθουν στο σχολείο με μεγάλα γνωστικά κενά και το υπουργείο να μας δίνει στις 14 Σεπτεμβρίου, όταν και άνοιξαν τα σχολεία, μόνο 10 ημέρες για επανάληψη και αναπλήρωση κενών. Αυτή τη στιγμή μεγάλη μερίδα των παιδιών πασχίζουν να μας παρακολουθήσουν στην τάξη και ειδικά σε μαθήματα όπως τα Μαθηματικά και η Φυσική. Τα παραπάνω τα γνωρίζουν καλά στο υπουργείο και δεν θέλουν προφανώς να δουν τα κακώς κείμενα να πολλαπλασιάζονται για δεύτερη συνεχή χρονιά και να έχουμε πια φουρνιές μαθητών με μεγάλες γνωστικές ελλείψεις. Υποθέτουμε, τέλος, ότι και το κόστος των αδειών ειδικού σκοπού για τους γονείς δεν είναι ένα οικονομικό βάρος που θα θέλει να σηκώσει ξανά η κυβέρνηση», κατέληξε η κα Μανουσογιωργάκη.
Sputnik Ελλάδας
πηγή φώτο:'https://www.freepik.com/photos/background'