koinwnia-0605.jpg

 

Λιγότερο από ένας μήνας απομένει ως τις δημοτικές και περιφερειακές εκλογές της 26ης Μαΐου και τα διλήμματα των ψηφοφόρων έρχονται σιγά σιγά στην επιφάνεια. Οι υποψήφιοι εντείνουν τις επικοινωνιακές τους κινήσεις στην προσπάθειά τους να επηρεάσουν θετικά όσο το δυνατόν μεγαλύτερο τμήμα του εκλογικού σώματος. Εκείνο, στη συνέχεια, καλείται να αποφασίσει μεταξύ κομματικών συνδυασμών, «ανταρτών» ή ανεξάρτητων κινήσεων.

Στο προεκλογικό σκηνικό συμμετέχουν πλέον ενεργά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι υποψήφιοι χρησιμοποιούν κάθε τρόπο να έρθουν σε επαφή με τον κόσμο: από μηνύματα και τηλεφωνήματα μέχρι επισκέψεις σε λαϊκές αγορές και καφενεία. Στο τέλος, λίγα βήματα πριν από την κάλπη, στο μυαλό του ψηφοφόρου έρχονται ακόμη και τηλεοπτικά πρόσωπα, τραγουδιστές, ηθοποιοί ή ποδοσφαιρικές ομάδες. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που αποφασίζουν να ψηφίσουν κάποιον ή κάποια που το όνομά του/της αρχίζει από «α», «β», «γ» ή «χ», «ψ», «ω», επιβεβαιώνοντας όσους υποστηρίζουν ότι μπορεί μεν οι πολίτες να ξέρουν ποιον επιλέγουν για δήμαρχο ή περιφερειάρχη, ωστόσο δεν γνωρίζουν καθόλου τους συμβούλους που θα συγκροτήσουν το σώμα που θα λαμβάνει τις αποφάσεις για τον τόπο τους.

Πρόσωπο, κόμμα ή προγραμματικά χαρακτηριστικά;

«Σε γενικές γραμμές, το εκλογικό σώμα επηρεάζεται από τρεις παράγοντες: το πρόσωπο, το κόμμα που το υποστηρίζει, και τα προγραμματικά χαρακτηριστικά μιας υποψηφιότητας», εξηγεί ο καθηγητής του Τμήματος Πολιτικών Επιστημών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Θεόδωρος Χατζηπαντελής, διευκρινίζοντας ότι η βαρύτητα κάθε παράγοντα διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος των εκλογών. Όπως επισημαίνει, στις αυτοδιοικητικές εκλογές τα προσωπικά χαρακτηριστικά των υποψηφίων δείχνουν σαφώς πιο ενισχυμένα. Αυτό, κατά τον κ. Χατζηπαντελή, συμβαίνει περισσότερο στις δημοτικές και λιγότερο στις περιφερειακές εκλογές, που προσομοιάζουν περισσότερο στις εθνικές εκλογές. Παράλληλα, αποκαλύπτει τη συσχέτιση της επίδρασης που έχει το πρόσωπο με την πολιτική ιδεολογία των ψηφοφόρων. «Οι άνθρωποι που βρίσκονται στο ιδεολογικό φάσμα από τα αριστερά προς το κέντρο επηρεάζονται περισσότερο από τα πολιτικά και κοινωνικά χαρακτηριστικά των υποψηφίων, ενώ εκείνοι που βρίσκονται ανάμεσα στη δεξιά και το κέντρο επηρεάζονται περισσότερο από τα προσωπικά και τα πολιτικά χαρακτηριστικά. Είναι κάτι που ξέρουμε εδώ και πολλά χρόνια».

Η προεκλογική εκστρατεία αλλιώς

Εντωμεταξύ, ο τρόπος διεξαγωγής της προεκλογικής εκστρατείας έχει αλλάξει. Δεν παρατηρούνται πλέον οι μεγάλες συγκεντρώσεις, όπου ο κόσμος γέμιζε τεράστιες πλατείες, αλλά επικρατεί το μοντέλο των επισκέψεων σε γειτονιές, καφέ και σπίτια. «Στις αυτοδιοικητικές εκλογές έχουμε πολλά χρόνια να δούμε κεντρική εκδήλωση σε πλατεία ή γήπεδο», σημειώνει ο κ. Χατζηπαντελής. Και πράγματι, οι υποψήφιοι στις μέρες μας οργανώνουν επισκέψεις σε καφέ, καλώντας πολίτες και φίλους για συζήτηση. Την ίδια στιγμή, το εκλογικό κλίμα καλά κρατεί και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με ανακοινώσεις υποψηφιοτήτων και δημοσιεύσεις μηνυμάτων εκλογικού περιεχομένου.

Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn