Την εισαγωγή στα πανεπιστήμια χωρίς εξετάσεις εισηγείται μεταξύ άλλων το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας που αναμένεται να τεθεί σε διαβούλευση την ερχόμενη Δευτέρα και εκτιμάται πως θα έχει ψηφιστεί έως τις αρχές Απριλίου. «Το πρόβλημα που πάμε να λύσουμε είναι, πρώτον, ότι εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου, ανεξάρτητα από τις εξαιρετικά φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών, και δεύτερον, υπάρχει ένας θεσμός εκτός δημόσιου σχολείου που πολλά άτομα στην κοινωνία έχουν συναινέσει ότι είναι ο θεσμός που σε προετοιμάζει για τις εξετάσεις. Αυτό μια πολιτεία υπεύθυνη για τη δημόσια εκπαίδευση δεν μπορεί να το δεχτεί. Άρα προτείνουμε ένα σύστημα που αρχίζει να ανατρέπει αυτή τη λογική», δήλωσε ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου. «Είναι ένα πρώτο βήμα επίλυσης μιας κατάστασης που έχει καθηλώσει την κοινωνία μας και μιας νοοτροπίας που έχει κυριαρχήσει στην κοινωνία μας», πρόσθεσε.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υπουργός τόνισε ότι οι πολλές ώρες μαθημάτων θα δώσουν στους εκπαιδευτικούς την άνεση να συζητούν επιπλέον πράγματα, να κάνουν περισσότερες ασκήσεις και να έχουν λιγότερη πίεση. Ακόμη, επισήμανε ότι μπορεί εντέλει να μη μετράει το απολυτήριο για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο θα αναβαθμιστεί. Κομβικό σημείο του σχεδίου, σύμφωνα με τον υπουργό, είναι η ελεύθερη πρόσβαση σε ορισμένα τμήματα. «Για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής χωρίς Πανελλαδικές. Είναι κάτι που δίνει νέες δυνατότητες στην κοινωνία», τόνισε.
Όπως δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου, με το νέο «δυναμικό» σύστημα τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) δεν θα είναι κάθε χρονιά τα ίδια, αλλά θα αλλάζουν –και ονομαστικά και αριθμητικά–, καθώς θα καθορίζονται ανάλογα με τις προτιμήσεις κάθε «φουρνιάς» μαθητών. Πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το Υπουργείο θα θεωρήσει επιτυχία αν το επόμενο έτος, πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου συστήματος, τα ΤΕΠ υπερβούν το 5% του συνόλου των τμημάτων.
Επιφυλάξεις από την ΟΛΜΕ
Το νέο νομοσχέδιο αντιμετωπίζει τη διστακτικότητα της ΟΛΜΕ, η οποία διά στόματος του προέδρου της Νικηφόρου Κωνσταντίνου εξέφρασε επιφυλάξεις σχετικά με τον νέο «προπαρασκευαστικό» χαρακτήρα της Γ’ Λυκείου και το γεγονός ότι οι εξετάσεις για το απολυτήριο θα γίνονται σε ομάδες σχολείων και όχι σε περιφερειακό επίπεδο. «Τίθεται θέμα αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας των θεμάτων», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνου.