eap_28.2.jpg

 

Μετεξεταστέα κινδυνεύει να μείνει η επίσημη εξ αποστάσεως εκπαίδευση της χώρας, ενώ τα δύο «στρατόπεδα» που έχουν δημιουργηθεί εντός του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) φαίνεται πως αδυνατούν να διαφυλάξουν την εκπαιδευτική τύχη των περίπου 40.000 φοιτητών και φοιτητριών του Ιδρύματος.

Η φημολογία για την πρόθεση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου να συγχωνεύσει το ΕΑΠ με τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας μετατράπηκε σε σχεδιασμό υπό υλοποίηση, που ενδεχομένως θα λάβει σάρκα και οστά το προσεχές διάστημα. Και ενώ οι φοιτητές του ΕΑΠ αναρωτιούνται για το εκπαιδευτικό τους μέλλον και περίπου 8.000 απ’ αυτούς έχουν υπογράψει ψήφισμα κατά της συγχώνευσης με οποιοδήποτε ΤΕΙ, οι κοσμήτορες και η πλειονότητα των μόνιμων διδασκόντων που δεν επιθυμούν τη συγχώνευση τάσσονται κατά του προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Ιδρύματος Βασίλη Καρδάση και ορισμένων διδασκόντων που υποστηρίζουν το σχέδιο.

Οι κοσμήτορες των Σχολών του ΕΑΠ Α. Λιοναράκης, Α. Μιχιώτης και Ι. Καλαβρουζιώτης και ο εκπρόσωπος των καθηγητών Αυγουστίνος Δημητράς σε επιστολή τους, μεταξύ άλλων, αναφέρουν: «Στις 31/1/2019 εκδηλώθηκε και εκ των υστέρων μας ανακοινώθηκε αιφνίδια πρωτοβουλία του προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του ΕΑΠ καθηγητή Β. Καρδάση προς τον υπουργό Παιδείας για συγχώνευση του ΕΑΠ με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας (ή μέρος αυτού). Το γεγονός αυτό, από μόνο του, αποτελεί βίαιη παραβίαση κάθε θεσμικής, ακαδημαϊκής και δημοκρατικής λειτουργίας προς το Ίδρυμα, καθώς ουδέποτε στο παρελθόν είχε εκφραστεί μια τέτοια πρόταση από τον ίδιο ή είχε τεθεί υπόψη οιουδήποτε ακαδημαϊκού οργάνου του πανεπιστημίου μας. Άμεσα, μετά την έκτακτη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής (Δ.Ε.) του ΕΑΠ στις 4/2/2019, οι κοσμήτορες των Σχολών του ΕΑΠ μαζί με τον εκλεγμένο εκπρόσωπο των καθηγητών του ΕΑΠ, που συμμετέχουν στη Δ.Ε. του ΕΑΠ, καθώς και ομόφωνα όλοι οι καθηγητές (μέλη ΔΕΠ) του ΕΑΠ αντέδρασαν στην πρωτόγνωρη για τα ακαδημαϊκά χρονικά πρωτοβουλία του προέδρου του ΕΑΠ και απέστειλαν δύο επιστολές, με πολλούς αποδέκτες».
Από την άλλη πλευρά, ο πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής Βασίλης Καρδάσης σε πρόσφατη απάντησή του υποστηρίζει: «Σε προκαθορισμένη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής, η οποία αφορούσε σε αποφάσεις επί 34 θεμάτων ακαδημαϊκής, διοικητικής και οικονομικής φύσης, τα μέλη κ.κ. Α. Μιχιώτης, κοσμήτορας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών, Ι. Καλαβρουζιώτης, κοσμήτορας της Σχολής Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας, Α. Δημητράς, εκπρόσωπος των μελών ΔΕΠ, και Γ. Τσιμουρής, αντιπρόεδρος Ακαδημαϊκών Θεμάτων, έθεσαν προ ημερησίας διατάξεως ως απαίτηση επί της ουσίας την παραίτηση του προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής. Με όλους τους τρόπους υποδείχθηκε στα συγκεκριμένα μέλη ότι, εφόσον η Διοικούσα Επιτροπή, ως διορισμένο διοικητικό όργανο του ΕΑΠ, τελεί υπό την αίρεση του υπουργού Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, όφειλαν το αίτημα να το θέσουν υπόψη του υπουργού. Αμέσως τα ως άνω μέλη αποχώρησαν, δηλώνοντας ότι δεν πρόκειται να συμμετέχουν εφεξής σε συνεδρίαση του οργάνου. Κατόπιν έλλειψης απαρτίας, η συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής διακόπηκε. Αυτή η πρωτοφανής στάση, που θυμίζει συνδικαλιστικού τύπου συμπεριφορές, και το θεσμικό ατόπημα σε μια κρίσιμη στιγμή για το μέλλον του ΕΑΠ αυτονοήτως θα προκαλέσει διοικητικές δυσλειτουργίες και αρρυθμίες στο Ίδρυμα, με προσωπική ευθύνη των ιδίων και μόνο». Όπως επισημαίνει ο κ. Καρδάσης, βρίσκονται σε εκκρεμότητα η έναρξη του εαρινού ακαδημαϊκού εξαμήνου, διαγωνισμοί προμηθειών, αναθέσεις έργου σε μέλη ΣΕΠ, προκήρυξη επιλογής υπαλλήλων μέσω ΑΣΕΠ κ.ά.

Ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, απαντώντας από την πλευρά του σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της Ν.Δ. Ανδρέα Κατσανιώτη, είπε: «Προτείνουμε την ίδρυση ενός δεύτερου πανεπιστημίου στην Πάτρα. Σ’ αυτό το πανεπιστήμιο θα πάει η δομή του ΕΑΠ ως έχει, και θα έχει και παραδοσιακά τμήματα. Αυτή η δομή του ΕΑΠ θα μπορέσει τώρα να αναβαθμιστεί όχι μόνο μέσω συνεργειών, αλλά και μέσω των δυνατοτήτων που θα έχει ένα πολύ μεγαλύτερο πανεπιστήμιο. Αυτή είναι η λογική. Τα μέλη ΔΕΠ, οι καθηγητές του Ανοικτού Πανεπιστημίου, θα μείνουν σε αυτή τη δομή. Δεν θα πάνε πουθενά αλλού. Θα συνεχίσουν να κάνουν την ίδια δουλειά. […] Προχθές οι κοσμήτορες μου έστειλαν κάποιες προτάσεις αναβάθμισης του ΕΑΠ. Τους το ζήτησα εγώ. Ενάμιση χρόνο περίμεναν γι’ αυτές τις προτάσεις, μου τις στείλανε κυριολεκτικά προχθές, και δημόσια δηλώνω για πρώτη φορά ότι θα κάνουμε δεκτές όλες τις προτάσεις στο σύνολό τους για την αναβάθμιση του ΕΑΠ. Ποιο είναι το πρόβλημα, δεν μπορώ να καταλάβω».

Πάντως, σύμφωνα με δημοσίευμα της «Εφημερίδας των Συντακτών» με τίτλο «Η νέα χωροταξία των ΑΕΙ»: «Με βάση τον νόμο Γαβρόγλου που ψηφίστηκε τον περασμένο Αύγουστο “με προεδρικό διάταγμα που εκδίδεται με πρόταση των υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Οικονομικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, ιδρύονται, συγχωνεύονται, κατατέμνονται, μετονομάζονται και καταργούνται ΑΕΙ και μεταβάλλεται η έδρα τους, όταν: [...], β) επιβάλλεται από τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό ετήσιο αριθμό φοιτητών ή αποφοίτων ανά μέλος ΔΕΠ σε ένα ΑΕΙ ή γ) η λειτουργία μεμονωμένων ΑΕΙ όχι μόνο δεν δικαιολογείται επιστημονικά αλλά, αντιθέτως, δυσχεραίνει την έρευνα και τη διδασκαλία στα αντίστοιχα γνωστικά πεδία ή δ) συνάδει με τις οικονομικές και κοινωνικές αναπτυξιακές ανάγκες και τις δυνατότητες της χώρας ή μιας συγκεκριμένης περιφέρειας”».

Κοντολογίς, αντί το εκπαιδευτικό σύστημα να δημιουργεί ανάγκες, οι ανάγκες δημιουργούν το εκπαιδευτικό σύστημα. Κάπου εκεί μάλλον βρίσκεται το πρόβλημα…

Κυβέλη Χατζηζήση

Δημοσιογράφος, stentoras.gr

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn