sel.4bubbles-heart_2.jpg

Οι ιδέες είναι σκέψεις οι οποίες στο αρχικό τους στάδιο βρίσκονται στη σφαίρα του φανταστικού. Βασιζόμενοι λοιπόν στη φαντασία μας, δεν διστάζουμε πολλές φορές να μπούμε άμεσα στη φάση υλοποίησης των ιδεών μας. Όταν πρόκειται για επιχειρηματικές ιδέες, αυτή η πρακτική της άμεσης υλοποίησης μπορεί να είναι καταστροφική.

Μία επιχειρηματική ιδέα συνήθως προκύπτει μέσα από μία διαδικασία, όπου συνδέονται κάποια dots μας σε συνειδητό και ασυνείδητο επίπεδο, αφού όμως προϋπάρξει ένα trigger, το οποίο μπορεί να είναι ένα πρόβλημα ή μία ευκαιρία, όπως μου αρέσει να λέω (αντί για τη λέξη «πρόβλημα») ή μία ανάγκη, που βλέπουμε ότι υφίσταται και «ξαφνικά» εμείς σκεφτόμαστε να δώσουμε μία λύση, που υποθέτουμε ότι θα παραγάγει αξία.

Με όπλο μας λοιπόν μία υπόθεση ρισκάρουμε και ξεκινούμε να μετασχηματίζουμε αυτή τη σκέψη μας, την ιδέα μας, σε προϊόν/υπηρεσία, πιστεύοντας μάλιστα ότι κάνουμε και τη διαφορά και ο κόσμος δεν θα μπορεί να αντισταθεί. Με άλλα λόγια, εξακολουθούμε να ζούμε στον κόσμο του φανταστικού ακόμα και όταν ξεκινούμε το project της υλοποίησης της ιδέας μας.

Σε αυτό τον φανταστικό κόσμο έχουμε ερωτευτεί την ιδέα μας χωρίς όμως να έχουμε μπει στη διαδικασία να την τεστάρουμε, να τεστάρουμε την υπόθεσή μας και να αποδείξουμε καταρχάς στους εαυτούς μας ότι πρόκειται για μία επιχειρηματική ευκαιρία.

Παρ’ όλο που στη σημερινή εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, των big data, του cloud και του mobile έχουμε στα χέρια μας εργαλεία επιχειρηματικά ή μη για να τεστάρουμε τις ιδέες μας, πάντα υπάρχει το ενδεχόμενο της λάθος εκτίμησης, γιατί πάντα υπάρχουν αστάθμητοι παράγοντες. Έτσι λειτουργεί το Σύμπαν και αυτό, αν μη τι άλλο, είναι γοητευτικό και challenging. Όμως, όταν θέλουμε να επενδύσουμε, η γοητεία δεν είναι το νούμερο 1 ζητούμενό μας.

Και εδώ έρχεται το πολυεργαλείο που ονομάζεται «design thinking», ένα εργαλείο που μας δίνει τη δυνατότητα να τεστάρουμε την ιδέα μας σε πραγματικές συνθήκες μέσα από τη δημιουργία ενός πρωτοτύπου, αφού φυσικά έχουμε συναισθανθεί τους ανθρώπους στους οποίους απευθυνόμαστε και έχουμε αποκρυπτογραφήσει την ευκαιρία που κρύβεται πίσω από ένα πρόβλημά τους ή ανάγκη τους. Μας δίνει την ευκαιρία να δώσουμε στον κόσμο μία πρώτη version της μετασχηματισμένης ιδέας μας, χωρίς να έχουμε επενδύσει πολλούς πόρους, και να πάρουμε εκείνο το feedback που μπορεί να ανάψει το πράσινο φως για full υλοποίηση αυτού που έχουμε φανταστεί. Και, πάνω απ’ όλα, μας επιτρέπει να προσελκύσουμε τους κατάλληλους ανθρώπους και να στήσουμε οριζόντιες ομάδες, οι οποίες δουλεύουν αρμονικά και κυρίως δημιουργικά και αποτελεσματικά.

Άρα λοιπόν έχουμε το δικαίωμα να ερωτευτούμε μία ιδέα μας μόνο όταν δείξουμε στον κόσμο αυτό που μπορούμε να του προσφέρουμε και ο κόσμος το λατρέψει, βλέποντας ότι του προσφέρεται αληθινή αξία. Η προσπάθεια να πείσουμε εκ των υστέρων την αγορά ότι είμαστε απαραίτητοι αποτελεί the old way of doing business. Αποτελεί τον τρόπο ο οποίος στην H2H (human to human) εποχή δεν έχει καμία θέση. Είναι προτιμότερο να «ραγίσει» η καρδιά μας στο επίπεδο της φαντασίας παρά στο επίπεδο της πραγματικότητας.

Δήμητρα Ζερβάκη, EMBA, PMP, TTT
Business Coach, Project Manager, Adult Trainer
https://dimitrazervaki.com

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn