Ena_akoma_vhma_gia_thn_enopoihmenh_eurwpaikh_agora.jpg

Νέοι κανόνες στην Ε.Ε. επιτρέπουν πλέον στους Ευρωπαίους πολίτες να πραγματοποιούν on-line αγορές σε ολόκληρη την Ε.Ε.  Οι νέοι κανόνες βάζουν τέλος στον γεωγραφικό αποκλεισμό που αντιμετωπίζουν μέχρι στιγμής οι υποψήφιοι αγοραστές και πλέον εύκολα και γρήγορα μπορούν να πραγματοποιούν τις ηλεκτρονικές αγορές τους χωρίς να εμποδίζονται ή να ανακατευθύνονται. Οι διασυνοριακοί καταναλωτές θα τυγχάνουν της ίδιας μεταχείρισης με τους εγχώριους καταναλωτές, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στις ίδιες τιμές.

Ο νέος κανονισμός τέθηκε σε ισχύ από τη Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου, ύστερα από πρόταση που είχε κατατεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν από 2 χρόνια και υπερψηφίστηκε από το ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο τον Φεβρουάριο του 2018. Οι Ευρωπαίοι δεν θα χρειάζεται να ανησυχούν μήπως τους αποκλείσει ή τους εκτρέψει κάποιος ιστότοπος απλώς και μόνο επειδή οι ίδιοι ή η πιστωτική κάρτα τους προέρχονται από άλλη χώρα. Όπου κι αν βρίσκονται στην Ε.Ε., θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου. Έτσι, με τους νέους κανόνες θα έχουν μεγαλύτερη και ευκολότερη διασυνοριακή πρόσβαση σε προϊόντα, κρατήσεις ξενοδοχείων, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, εισιτήρια φεστιβάλ μουσικής ή  θεματικών πάρκων στην Ε.Ε.

Γιατί έπρεπε να σταματήσει το geoblocking

Οι Ευρωπαίοι, σύμφωνα με στοιχεία, αγαπούν το on-line shopping. Παραγγέλνουν προϊόντα όχι μόνο από τη χώρα τους αλλά προσεγγίζουν αγορές πέρα από τα σύνορά τους. Το 30% των αγοραστών αγοράζει από άλλα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Συχνά όμως οι καταναλωτές έρχονται αντιμέτωποι με διάφορα εμπόδια και φραγμούς όση ώρα προσπαθούν να ολοκληρώσουν τις ηλεκτρονικές αγορές τους. Για παράδειγμα, αρκετές ευρωπαϊκές εταιρίες δεν επιτρέπουν στους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους και τους ανακατευθύνουν σε sites της χώρας αυτών. Μπροστά σε αυτή την κατάσταση και προκειμένου το Κοινοβούλιο της Ε.Ε. να άρει ένα ακόμα εμπόδιο, διέκοψε τη λειτουργία του geoblocking προωθώντας την ολοκληρωμένη αγορά.

Ο αντιπρόεδρος Ψηφιακής Ενιαίας Αγοράς Άντρους Άνσιπ δήλωσε σχετικά: «Το 2015 το 63% των ιστοτόπων δεν επέτρεπε σε καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές από άλλη χώρα της Ε.Ε. Ως εκ τούτου τα δύο τρίτα περίπου των καταναλωτών δεν μπορούσαν να πραγματοποιήσουν τις ηλεκτρονικές αγορές που επιθυμούσαν στο εξωτερικό. Στις 3 Δεκεμβρίου θέτουμε τέλος στην πρακτική αυτή. Επιθυμούμε μια Ευρώπη χωρίς φραγμούς και αυτό σημαίνει άρση των φραγμών και στις ηλεκτρονικές αγορές.

»Ο τερματισμός του αδικαιολόγητου γεωγραφικού αποκλεισμού, σε συνδυασμό με την κατάργηση των τελών περιαγωγής, τους νέους κανόνες για την προστασία των δεδομένων και τη δυνατότητα των πολιτών να έχουν πρόσβαση στο διαδικτυακό τους περιεχόμενο όταν ταξιδεύουν, αποτελεί μία ακόμα βασική πρωτοβουλία που καθιστά την ψηφιακή ενιαία αγορά πραγματικότητα για όλους και παρέχει απτά οφέλη στους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

»Οι νέοι κανόνες θα επιτρέψουν στους καταναλωτές να έχουν στη διάθεσή τους μεγαλύτερη επιλογή προϊόντων σε ανταγωνιστικές τιμές και κατά συνέπεια καλύτερες προσφορές. Ταυτόχρονα οι επιχειρήσεις θα επεκτείνουν τη βάση πελατών τους πέραν των συνόρων και θα επωφελούνται από χαμηλότερο κόστος συναλλαγής και χαμηλότερο διοικητικό κόστος. Ο κανονισμός αποτελεί επίσης τμήμα μιας ευρύτερης προσπάθειας της Ε.Ε. για την ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς. Η προσπάθεια αυτή περιλαμβάνει μέτρα για την καλύτερη προστασία των καταναλωτών στο διαδίκτυο, την εξασφάλιση μιας πιο προσιτής οικονομικά διασυνοριακής παράδοσης δεμάτων και την απλούστευση των κανόνων ΦΠΑ για να καταστεί ευκολότερη η αγορά και η πώληση αγαθών ηλεκτρονικά.  

»Καλούμε τώρα όλα τα κράτη-μέλη να διασφαλίσουν την αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων αυτών και να καταβάλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποτελεσματική επιβολή του κανονισμού ήδη από την πρώτη μέρα. Ζητούμε επίσης να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με εναρμονισμένους κανόνες για την πώληση ψηφιακών αγαθών και υπηρεσιών και για τις ηλεκτρονικές αγορές. Όλα αυτά τα στοιχεία είναι καθοριστικής σημασίας για τη δημιουργία μιας εύρυθμα λειτουργούσας και ανταγωνιστικής ψηφιακής ενιαίας αγοράς».

Τα επόμενα βήματα

Τα κράτη-μέλη είναι υπεύθυνα για την επιβολή του κανονισμού και πρέπει να δημιουργήσουν τις απαραίτητες δομές για να εξασφαλιστεί η ομαλή έναρξη της εφαρμογής του. Συγκεκριμένα, τα κράτη-μέλη πρέπει να ορίσουν τους φορείς που θα αναλάβουν την επιβολή του κανονισμού, καθώς και τους φορείς που θα παρέχουν πρακτική βοήθεια στους καταναλωτές. Επιπλέον, τα κράτη-μέλη πρέπει να καθορίσουν αποτελεσματικά, αναλογικά και αποτρεπτικά μέτρα, τα οποία θα εφαρμόζονται σε περίπτωση παράβασης του κανονισμού.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα διεξαγάγει μια πρώτη επανεξέταση του κανονισμού για τον γεωγραφικό αποκλεισμό έως τον Μάρτιο του 2020. Η αξιολόγηση αυτή θα αφορά το ενδεχόμενο να επεκταθεί η αρχή της μη διακριτικής μεταχείρισης όσον αφορά την πρόσβαση σε αγαθά και σε μη οπτικοακουστικές ηλεκτρονικά παρεχόμενες υπηρεσίες με κύριο χαρακτηριστικό το περιεχόμενο που προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως ηλεκτρονικά βιβλία, μουσική, παιχνίδια και λογισμικό. Επίσης θα εξετάσει εάν θα πρέπει να εξαλειφθούν και σε άλλους τομείς, όπως οι υπηρεσίες στον τομέα των μεταφορών και οι οπτικοακουστικές υπηρεσίες, τυχόν εναπομένοντες αδικαιολόγητοι περιορισμοί βάσει της ιθαγένειας, του τόπου διαμονής ή του τόπου εγκατάστασης.

Ο κανονισμός για τον γεωγραφικό αποκλεισμό αποτελεί τμήμα μιας ευρύτερης δέσμςη μέτρων που στοχεύουν στην ενίσχυση του ηλεκτρονικού εμπορίου στο πλαίσιο της ενιαίας αγοράς, όπως ο αναθεωρημένος όπως ο αναθεωρημένος κανονισμός για τη συνεργασία όσον αφορά την προστασία των πολιτών, οι νέοι κανόνες για τις διασυνοριακές υπηρεσίες παράδοσης δεμάτων, οι νέοι κανόνες για τις ψηφιακές συμβάσεις, καθώς και οι νέοι κανόνες ΦΠΑ για το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Απόστολος Ζαβιτσάνος
Δημοσιογράφος-«Στέντορας»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας.
Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie.