texnologia_1908.jpg

 

Ο διάσημος πίνακας «Η Παρθένος των βράχων» του ιδιοφυούς καλλιτέχνη Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε αρχικά μια διαφορετική σύνθεση, όπως αποκαλύφθηκε από μια νέα μελέτη του από την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, η οποία έφερε στο φως δύο διαφορετικά προσχέδια με τα ίδια πρόσωπα του δημοφιλούς έργου σε διαφορετικές στάσεις από τις τελικές τους.

Στην πρώτη σύνθεση ο άγγελος κρατά τον Ιησού βρέφος πολύ πιο σφικτά και οι δύο φιγούρες έχουν σκιτσαριστεί πιο ψηλά στην επιφάνεια του πίνακα. Η Παρθένος επίσης κοιτάζει προς την πλευρά του ζεύγους των μορφών αυτών αντί να στρέφει το βλέμμα προς τα κάτω, όπως στον τελικό πίνακα.

Μια δεύτερη σύνθεση προσεγγίζει πολύ περισσότερο το τελικό αποτέλεσμα, όμως το πιο σημαντικό είναι πως ρίχνει άπλετο φως στη διαδικασία της καλλιτεχνικής εργασίας του Λεονάρντο. Στη σύνθεση αυτή το κεφάλι του Ιησού βρέφους εμφανίζεται προφίλ και ορισμένες από τις μπούκλες του αγγέλου έχουν απαλειφθεί. Οι ειδικοί εντόπισαν επίσης αποτυπώματα από χέρια στην επιφάνειά της από το σβήσιμο των γραμμών πάνω στην επιφάνεια του πίνακα, τα οποία ίσως ανήκουν σε κάποιο από τους βοηθούς του καλλιτέχνη ή ακόμα και στον ίδιο τον Ντα Βίντσι.

Οι νέες αποκαλύψεις πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση υλικών τα οποία περιείχαν ψευδάργυρο, που επιτρέπει στα επικαλυμμένα σχέδια να γίνονται ορατά στις φωσφορίζουσες αποτυπώσεις των ακτίνων Χ. Η επιστημονική ανάλυση του πίνακα βασίστηκε επίσης σε νέες ειδικές αποτυπώσεις υπέρυθρων και υπερφασματικών ακτίνων.

Η έρευνα, που ξεκίνησε το 2004, είχε δείξει αρχικά πως η στάση της Παρθένου είχε αλλάξει, αλλά τότε λίγα είχαν αποκαλυφθεί για τις άλλες αλλαγές στις θέσεις των άλλων προσώπων του πίνακα. Το 2008 είχε πραγματοποιηθεί μια 18μηνη συντήρηση και αποκατάσταση του πίνακα, ο οποίος εκτέθηκε πάλι προς τέρψη του κοινού το 2010.

Ο πίνακας «Η Παρθένος τω βράχων» αποτελεί τη δεύτερη εκδοχή του Λεονάρντο για το ίδιο θέμα – μολονότι πολλοί μελετητές αμφισβητούν την πατρότητα του μέγιστου των καλλιτεχνών της Αναγέννησης. Πολλοί ειδικοί θεωρούν πως οι πελάτες του Λεονάρντο δεν έμειναν ικανοποιημένοι από τον αρχικό πίνακα και τον ανάγκασαν να τον φιλοτεχνήσει εκ νέου. Η πρώτη εκδοχή τού 1480 ανήκει στο Μουσείο του Λούβρου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες του ΑΠΕ-ΜΠΕ, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου ανακοίνωσε την ανακάλυψη των επικαλυμμένων σχεδίων πριν από το άνοιγμα της νέας έκθεσης στις 9 Νοεμβρίου, στην οποία το κεντρικό έκθεμα θα είναι η «Παρθένος των βράχων», αφιερωμένης στον εορτασμό των 500 χρόνων από τον θάνατο του μεγάλου καλλιτέχνη. Η έκθεση θα καταλαμβάνει τις αίθουσες του ισογείου της Πινακοθήκης και οι θεατές θα μπορούν να εξερευνήσουν τους τρόπους και τη διαδικασία δημιουργίας των έργων με βάση τα ευρήματα και τις αναλύσεις της επιστημονικής έρευνας.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn