texnologia2506_002.jpg

 

Ένα διαδικτυακό παιχνίδι σε εννέα γλώσσες, μεταξύ αυτών και τα ελληνικά, στο οποίο οι χρήστες παίζουν τον ρόλο των παραγωγών ψευδών ειδήσεων (fake news) λειτουργεί αποτελεσματικά ως «εμβόλιο» κατά της παραπληροφόρησης, καθώς βοηθά τους ανθρώπους να αναπτύξουν μεγαλύτερη ψυχολογική αντίσταση στην πολιτική και άλλη προπαγάνδα όταν κάποια στιγμή τη συναντήσουν στην πραγματικότητα.

Αυτό ανακοίνωσαν Βρετανοί ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, οι οποίοι σε συνεργασία με την ολλανδική ομάδα DROG και την εταιρία Gusmanson ανέπτυξαν το 2018 το on-line παιχνίδι-εμβόλιο Bad News και το δοκίμασαν φέτος σε 15.000 άτομα.

Το παιχνίδι κατευθύνει τους χρήστες να χειραγωγούν τη δημιουργία ειδήσεων και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέσω αυτόματων προγραμμάτων (bots) στο Twitter, παραποίησης φωτογραφιών, διοχέτευσης συνωμοσιολογικών θεωριών και πολωτικών απόψεων, δράσης τύπου τρολ, δημιουργίας πλαστής ταυτότητας (προσποίησης π.χ. ότι είσαι κάποιος πολιτικός) και άλλων μεθόδων με στόχο να προσελκύσουν και να παραπλανήσουν με πειστικό τρόπο όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον δρα Σάντερ βαν ντερ Λίντεν, διευθυντή του Εργαστηρίου Λήψης Κοινωνικών Αποφάσεων του Κέιμπριτζ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό «Palgrave Communications», ανακοίνωσαν ότι επιτυγχάνεται μείωση 21% κατά μέσο όρο της αξιοπιστίας των ψευδών ειδήσεων σε εκείνους τους χρήστες που έχουν ολοκληρώσει το δεκαπεντάλεπτο on-line παιχνίδι. Με άλλα λόγια, έχοντας αναπτύξει ψυχολογικά «αντισώματα», στη συνέχεια αντιστέκονται καλύτερα στα ψέματα που τους «σερβίρουν».

Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, η αποτελεσματικότητα ποικίλλει ανάλογα με την τακτική της παραπληροφόρησης. Για παράδειγμα, το «εμβόλιο» μειώνει κατά 24% την αξιοπιστία των αναρτήσεων με παραποιημένη, πλαστή ταυτότητα, κατά 10% την αξιοπιστία των σκόπιμα πολωτικών δημοσιεύσεων, κατά 19% την αξιοπιστία των κατευθυνόμενων δυσφημιστικών δημοσιεύσεων και αναρτήσεων (ώστε να πληγεί η αξιοπιστία κάποιου), κατά 20% την αξιοπιστία των συνωμοσιολογικών ειδήσεων και φημών κ.ά.

«Η έρευνα δείχνει ότι οι ψευδείς ειδήσεις εξαπλώνονται ταχύτερα και βαθύτερα από την αλήθεια, συνεπώς η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης εκ των υστέρων είναι σαν να δίνεις μια χαμένη μάχη», δήλωσε ο Λίντεν. «Το παιχνίδι μας δουλεύει σαν ψυχολογικό εμβόλιο, ξεσκεπάζοντας εκ των προτέρων τα fake news με το να εκθέτει τους ανθρώπους σε μια εξασθενημένη δόση των μεθόδων που χρησιμοποιούνται για να δημιουργηθεί και να εξαπλωθεί η παραπληροφόρηση. Με αυτό τον τρόπο οι άνθρωποι αποκτούν καλύτερη κατανόηση του πώς μπορεί να πέσουν θύματα εξαπάτησης».

Αυτό αποδείχθηκε όταν οι χρήστες κλήθηκαν να αξιολογήσουν την αξιοπιστία μιας σειράς ειδήσεων και «τιτιβισμάτων» (tweets) τόσο πριν όσο και αφότου είχαν παίξει το παιχνίδι-εμβόλιο. Φάνηκε ότι ήταν πλέον πιο υποψιασμένοι και επιφυλακτικοί και μάλιστα η ωφέλεια (η αποτελεσματικότητα του εμβολίου) ήταν μεγαλύτερη σε όσους εκ φύσεως ήταν πιο ευάλωτοι στην παραπληροφόρηση.

«Βρήκαμε ότι 15 λεπτά παιχνιδιού έχουν ένα μέτριο κέρδος σε ατομικό επίπεδο, το οποίο όμως είναι πρακτικά πολύ σημαντικό αν συνυπολογίσει κανείς το όφελος για χιλιάδες ανθρώπους παγκοσμίως, εφόσον σκεφτόμαστε με όρους ανάπτυξης μιας κοινωνικής ανθεκτικότητας απέναντι στις ψευδείς ειδήσεις», ανέφερε ο Λίντεν.

Χωρίς ασφαλώς να κάνει θαύματα, το Bad News φαίνεται να εμβολιάζει αποτελεσματικά τον παίκτη ανεξαρτήτως ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου, φύλου και πολιτικών πεποιθήσεων. Παρέχει δε μια ιδεολογική ισορροπία, καθώς σκοπίμως έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε ο παίκτης να μπορεί να διαλέξει να δημιουργήσει ψευδείς ειδήσεις είτε «δεξιές» είτε «αριστερές».

Το WhatsApp ήδη ανέθεσε στους ερευνητές να δημιουργήσουν ένα νέο παρεμφερές παιγνίδι για την on-line πλατφόρμα του ανταλλαγής μηνυμάτων.

Επίσης οι ερευνητές δημιούργησαν σε δέκα γλώσσες μια παραλλαγή του παιχνιδιού για παιδιά οκτώ έως δέκα ετών.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn