gps_kinas.jpg

Προβληματισμένοι φαίνονται οι επιστήμονες στο Πεκίνο για το ότι οι δορυφόροι που αναμεταδίδουν δεδομένα GPS αποτελούν ιδιοκτησία της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ. Σε συνδυασμό με την αύξηση των εντάσεων μεταξύ Κίνας και ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένων ενός κλιμακούμενου εμπορικού πολέμου και ισχυρισμών για εταιρική κατασκοπεία, δημιούργησαν ένα νέο σύστημα πλοήγησης, το λεγόμενο Beidu. Η Κίνα θα επενδύσει περίπου 9 δισ. δολάρια στο νέο πρόγραμμα, που βασίζεται σε δορυφόρους, τερματίζοντας έτσι την έως τώρα εξάρτησή της από τις ΗΠΑ όσον αφορά στα δεδομένα εντοπισμού θέσης που χρησιμοποιούνται σε smartphones, πίνακες ελέγχου, κατευθυνόμενα βλήματα κ.ά.

«Δεν θέλουν να εξαρτώνται από το GPS των ΗΠΑ», δήλωσε ο Αμερικανός ερευνητής Μάρσαλ Κάπλαν στο Bloomberg, προσθέτοντας: «Οι Κινέζοι δεν θέλουν να εξαρτώνται από κάτι που εμείς μπορούμε να κλείσουμε». Το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ έθεσε σε τροχιά τους πρώτους δορυφόρους GPS το 1978, κατά τη διάρκεια του Ψυχρού Πολέμου, ενώ το 1983 το σύστημα προσφέρθηκε και για πολιτική χρήση. Από τότε, η εμπορική αγορά για την τεχνολογία GPS έχει σημειώσει αλματώδη πρόοδο και, σύμφωνα με μελέτη της αμερικανικής ερευνητικής εταιρείας Grand View Research, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί παγκοσμίως στα 146,4 δισεκατομμύρια δολάρια μέχρι το 2025.

Το σύστημα πλοήγησης Beidou χρησιμοποιείται σήμερα από την Κίνα και κάποιες γειτονικές της χώρες. Με την εισροή δισεκατομμυρίων για την ανάπτυξή του, ο πρόεδρος της χώρας Σι Τζινπίνγκ επιδιώκει να το καταστήσει παγκοσμίως προσβάσιμο μέχρι το 2020, όπως αναφέρεται. Η Κίνα δεν θα εξοικονομήσει χρήματα από τη μετάβαση από το GPS στο Beidou, δεδομένου ότι το Πεντάγωνο δεν χρεώνει για πρόσβαση σε δεδομένα GPS. Ωστόσο, το κινεζικό σύστημα θα μπορούσε να αποφέρει αρκετά έσοδα για το Πεκίνο: για παράδειγμα, το Γραφείο Χωροταξικής Πλοήγησης της Κίνας (China Satellite Navigation Office) εκτιμά πως το Beidou θα αποφέρει 57,6 δισ. δολάρια το 2020.

Κινεζικοί δορυφόροι έχουν τεθεί σε τροχιά για το νέο πρόγραμμα. Μέχρι στιγμής, ο αριθμός τους έχει φθάσει τους 18, ενώ τρεις εκτοξεύθηκαν μόνο τον Νοέμβριο. Συνολικά, το Πεκίνο θα επενδύσει από 8,98 έως 10,6 δισεκατομμύρια δολάρια στο έργο μέχρι το 2020, σύμφωνα με ανάλυση της Επιτροπής Αναθεώρησης των Οικονομικών Σχέσεων και της Ασφάλειας ΗΠΑ-Κίνας, ενός οργάνου που συγκροτήθηκε από το αμερικανικό Κογκρέσο το 2000 για να μελετήσει θέματα εθνικής ασφάλειας και εμπορίου μεταξύ των δύο κρατών. Το σύστημα Beidou είναι ένα από τα πιο φιλόδοξα διαστημικά προγράμματα της Κίνας. «Έχει εξελιχθεί σ’ ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα των 40 χρόνων μεταρρύθμισης της Κίνας», ανέφερε ο Κινέζος πρόεδρος σε πρόσφατη επιστολή του προς την επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για τους δορυφόρους.

Ακόμη, σύμφωνα με έκθεση του Bloomberg, η NavInfo, ένας κατασκευαστής ψηφιακών χαρτών με έδρα το Πεκίνο, ο οποίος προμηθεύει ήδη την Tesla και την BMW, προβλέπει την παραγωγή 15 εκατομμυρίων ημιαγωγών Beidou για συστήματα πλοήγησης έως το 2020. Επίσης, οι αμερικανικές εταιρίες καθιστούν τα προϊόντα τους συμβατά με το Beidou ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε σχέση με τις κινεζικές εταιρίες που προσφέρουν προϊόντα τα οποία λειτουργούν τόσο με το Beidou όσο και με το GPS. Ο μεγαλύτερος αμερικανικός κατασκευαστής τσιπ που χρησιμοποιούνται σε smartphones, η Qualcomm, δήλωσε ότι έχει υποστηρίξει το κινεζικό σύστημα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τέλος, η Volkswagen Group της Κίνας ανέφερε πως «η επόμενη γενιά συστημάτων ψυχαγωγίας για αυτοκίνητα στην κινεζική αγορά θα κυκλοφορήσει το 2020». Τα αυτοκίνητά της δεν διαθέτουν εξοπλισμό Beidou αυτή τη στιγμή, ωστόσο, «θα είναι έτοιμα να λάβουν πληροφορίες από το σύστημα Beidou».

 

Sputnik Ελλάδας

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn