31.05_episth_I_900x600_002.jpg

 

Υπάρχει λόγος ύπαρξης τεσσάρων Επιστημονικών Πεδίων (ΕΠ);

Εννοείται ότι υπάρχει λόγος

Για παράδειγμα, οι μαθητές του 1ου ΕΠ, ήδη από το τέλος της Α΄ Λυκείου, ξεχνάνε την ύπαρξη των μαθηματικών, της φυσικής και της χημείας, και το μόνο τους μέλημα είναι τι είπαν ο Πλάτωνας και ο Θουκυδίδης και αν το ρήμα «άγομαι» ανήκει στα ανώμαλα.

Αντίστοιχα, οι μαθητές των υπόλοιπων ΕΠ δεν ξέρουν να κλίνουν το «ειμί» και ούτε θέλουν να το μάθουν. Προτιμούν τα θεωρήματα των μαθηματικών και τους νόμους της φυσικής.

Η λογική των ΕΠ είναι προφανής. Υπάρχουν μαθητές που έχουν μεγαλύτερη έφεση, για παράδειγμα, στα μαθητικά ή τη φυσική και τους είναι εύκολο να τα κατανοήσουν, ενώ υπάρχουν και αυτοί που έχουν πιο θεωρητική σκέψη, μπορούν να αποστηθίσουν και βρίσκουν ενδιαφέρον στις ανθρωπιστικές επιστήμες.

Ας μάθουμε λίγη Ιστορία

  • Από το 1837 έως και το 1924, δεν υπήρχαν ουσιαστικοί περιορισμοί για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια καθώς οι εισαγωγικές εξετάσεις καθιερώθηκαν σταδιακά από το 1924 έως το 1962. Η θέσπισή τους έχει ιστορικό χαρακτήρα. Τη δεκαετία του ’20, το καθεστώς της εγγραφής στο πανεπιστήμιο με μόνο εφόδιο το απολυτήριο του τότε γυμνασίου ανατρέπεται για πρώτη φορά και νομοθετούνται οι εξετάσεις για το πανεπιστήμιο και ο ορισμένος αριθμός εισακτέων, ο γνωστός «numerus clausus». Αυτή την περίοδο προκρίνεται να υπάρξει φραγμός «κατά του πληθωρισμού του πνευματικού προλεταριάτου» ανάμεσα στη μέση εκπαίδευση και στο πανεπιστήμιο.
  • Από το 1962 έως το 1965, η εισαγωγή των φοιτητών γινόταν από τα ίδια τα ιδρύματα με εισιτήριες εξετάσεις που διενεργούσε κάθε πανεπιστήμιο χωριστά.
  • Το 1965 ήταν η χρονιά-τομή για το εκπαιδευτικό σύστημα της Ελλάδας καθώς εφαρμόστηκε για πρώτη φορά «συγκεντρωτικό σύστημα» για την είσοδο των αποφοίτων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό το σύστημα, με διάφορες αλλαγές ανά τα χρόνια, ισχύει μέχρι σήμερα.

Από τότε μέχρι σήμερα, οι εξετάσεις για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με όποια μορφή και αν έγιναν, όποιο όνομα και αν πήραν –Ακαδημαϊκό Απολυτήριο, Εισιτήριες Εξετάσεις, Πανελλήνιες, Πανελλαδικές, Γενικές Εξετάσεις– είχαν, ανάμεσα σε άλλα, ένα κοινό βασικό χαρακτηριστικό: το «άνοιγμα των πανεπιστημίων» ως δικαιολογία για τη θέσπισή τους.

Άνοιγμα πανεπιστημίων

Ο βασικός λόγος ύπαρξης κοινών σχολών είναι τώρα και η διατήρηση των πανεπιστημιακών τμημάτων. Δηλαδή να μείνουν ανοιχτά τα ήδη υπάρχοντα πανεπιστήμια.

164 τμήματα σε σύνολο 452 τμημάτων ανήκουν σε περισσότερα από ένα πεδία.

Η καθιέρωση της ΕΒΕ από το 2021 άδειασε από φοιτητές δεκάδες περιφερειακά τμήματα. Φέτος, στην τέταρτη εφαρμογή της ΕΒΕ θα υπάρχουν τμήματα με λιγότερους από 100 φοιτητές και στα 4 έτη μαζί.

Ένας τρόπος να αποκτήσουν φοιτητές τα τμήματα είναι να ενταχθούν και σε ένα δεύτερο πεδίο ώστε να αυξηθεί ο αριθμός των φοιτητών που μπορεί να τα δηλώσει και να έχουν έτσι λιγότερες κενές θέσεις.

Μεγάλο το πολιτικό κόστος να κλείσουν πανεπιστημιακά τμήματα λόγω έλλειψης φοιτητών, αλλά και μεγάλο το οικονομικό κόστος για τις τοπικές κοινωνίες.

Τέτοιες σχολές είναι: τα Παιδαγωγικά, που δηλώνονται και από τα 4 πεδία, τα Τμήματα Πληροφορικής, που δηλώνονται από το 2ο και το 4ο πεδίο, τα Τμήματα Χημείας και Βιολογίας που δηλώνονται από το 2ο και το 3ο πεδίο.

Ευνοούνται οι υποψήφιοι;

Εδώ ταιριάζει η παροιμία: «H γυναίκα του Καίσαρα, εκτός από το να φαίνεται ενάρετη, πρέπει και να είναι».

Δεν αρκεί να περάσει κάποιος σε μια σχολή, πρέπει και να την τελειώσει.

Ας δούμε μερικά παραδείγματα:

  • Το Τμήμα Βιολογίας βρίσκεται στο 2ο και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο. Όμως οι μαθητές του 2ου πεδίου δεν διδάσκονται βιολογία αφού τα μαθήματα στα οποία εξετάζονται είναι: μαθηματικά, φυσική, χημεία και νεοελληνική γλώσσα.
  • Το Τμήμα Πολιτισμικής Τεχνολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου ανήκει στο 1ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο. Οι μαθητές του 1ου πεδίου θα αντιμετωπίσουν ήδη από το 1ο εξάμηνο μαθήματα όπως μαθηματική ανάλυση, αλγόριθμοι και δομές δεδομένων, τεχνολογίες διαδικτύου, αντικειμενοστρεφής προγραμματισμός, γραφιστική κ.ά. Σίγουρα δεν έχουν διδαχθεί τίποτα από αυτά.
  • Το Τμήμα Μοριακής Βιολογίας και Γενετικής ανήκει στο 2ο και στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο. Φανταστείτε το σοκ που παθαίνουν όσοι προέρχονται από το 2ο Επιστημονικό Πεδίο όταν πρέπει να περάσουν μαθήματα όπως μοριακή νευρολογία, βιολογία συστημάτων, γενετική επίκτητων ασθενειών, εργαστηριακή γενετική κ.ά.
  • Το Τμήμα Χρηματοοικονομικής και Τραπεζικής Διοικητικής του Πανεπιστημίου Πειραιά ανήκει στο 2ο και στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο. Οι μαθητές που προέρχονται από το 2ο Επιστημονικό Πεδίο δεν θα ξαναδούν ποτέ στη ζωή τους τη φυσική και τη χημεία, αφού τα μαθήματα που θα διδαχθούν θα είναι: στατιστική, θεσμικό πλαίσιο χρηματοοικονομικών αγορών, εμπορικό δίκαιο, παράγωγα αξιόγραφα κ.ά.

Φυσικά ο κατάλογος δεν έχει τέλος.

Τελικά μάλλον δεν ευνοούνται οι υποψήφιοι…

Υπαρκτός κίνδυνος

Μέχρι στιγμής πολλά έχουν γραφτεί, και όχι άδικα, για την αδικία που υπάρχει, αφού συγκρίνονται οι βαθμοί που έγραψαν υποψήφιοι οι οποίοι διαγωνίστηκαν σε διαφορετικά μαθήματα, και μετά συγκρίνονται ως προς τα μόριά τους έχοντας εξεταστεί σε διαφορετικά μαθήματα – για να εισαχθεί στο τμήμα αυτός που έχει τα περισσότερα μόρια. Πώς θα συγκρίνουμε τους βαθμούς ενός υποψηφίου που εξετάστηκε στα αρχαία ελληνικά, την ιστορία και τα λατινικά με τους βαθμούς ενός υποψηφίου που εξετάστηκε στη φυσική, τη χημεία και τα μαθηματικά;

Όμως υπάρχει και ένας άλλος μεγάλος κίνδυνος.

Θα αυξάνονται οι φοιτητές οι οποίοι θα εγκαταλείπουν τις σπουδές τους.

Ένας από τους βασικούς λόγους ύπαρξης των Επιστημονικών Πεδίων είναι στην ουσία η προετοιμασία για το 1ο έτος πανεπιστημίου. Ας μην ξεχνάμε ότι το 1ο έτος σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές περιέχει μαθήματα εισαγωγικά της επιστήμης. Αν οι φοιτητές δεν έχουν διδαχθεί τις βασικές γνώσεις ήδη από το σχολείο, τότε είναι σχεδόν αδύνατη η φοίτηση!

Έτσι, θα έχουμε δύο μεγάλες κατηγορίες φοιτητών οι οποίοι εγκαταλείπουν τις σπουδές τους: αυτοί που έχουν περάσει σε μια σχολή και διαπιστώνουν στη πορεία ότι δεν τους ταιριάζει, και αυτοί που δεν θα μπορούν να τελειώσουν μια σχολή γιατί δεν καταλαβαίνουν τα μαθήματα!

Υπάρχει λύση;

Σίγουρα κάθε μαθητής ατομικά δεν μπορεί να προβάλει αντίσταση στις δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Μπορεί όμως και οφείλει να προστατέψει τον εαυτό του.

Και προστατεύει τον εαυτό του μόνο με τη σωστή πληροφόρηση.

Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι η ασπίδα του.

Με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό θα μάθει τι του ταιριάζει ώστε να επιλέξει τις σπουδές που θα κάνει και τι προοπτικές έχει στην αγορά εργασίας. Το σημαντικότερο είναι ότι θα μπορεί να αντεπεξέλθει στις προκλήσεις της ακαδημαϊκής του πορείας.

Η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι το κλειδί της επιτυχίας.

Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν αφορά τη δήλωση σχολών ούτε με αλφαβητική σειρά ούτε με αύξοντα αριθμό.

Η σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων: του κατάλληλου συνδυασμού των επιλογών του υποψηφίου, της βαθμολογίας του, του οικογενειακού προγραμματισμού και της σωστής πληροφόρησης.

Γράφει, η ομάδα συμβούλων επαγγελματικού προσαναατολισμού About Career

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn