Ας εξηγήσουμε τον όρο «Μαθησιακές Δυσκολίες»
Οι ΜΔ είναι ένας πολύ γενικός όρος ο οποίος περιλαμβάνει διαφορετικές ομάδες προβλημάτων τα οποία εκδηλώνονται είτε στην ανάγνωση είτε στη γραφή είτε στην κατανόηση των μαθηματικών είτε στην εκμάθηση της ομιλίας.
Τις περισσότερες φορές οι ΜΔ δεν αφορούν τη νοητική ικανότητα αλλά τον τρόπο πρόσληψης και επεξεργασίας της πληροφορίας. Δεν πρόκειται περί παιδιών χαμηλής νοημοσύνης ή τεμπέλικων. Πρόκειται για παιδιά των οποίων ο εγκέφαλος λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο. Πρόκειται για ενδογενή κατάσταση του εγκεφάλου και για αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη εκπαίδευση. Οι ΜΔ μπορούν να αμβλυνθούν με την εκπαίδευση αλλά στην πραγματικότητα δεν εξαλείφονται ποτέ.
Οι ΜΔ γίνονται αντιληπτές ήδη από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, και πρέπει το σχολείο, σε συνεργασία με γονείς και ειδικούς, να παράσχει τη μέγιστη δυνατή βοήθεια.
Δυνατότητες και περιορισμοί για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες
Το ελληνικό κράτος, αναγνωρίζοντας τα προβλήματα αυτά, έχει δώσει τη δυνατότητα στους υποψηφίους να διαγωνίζονται σε ξεχωριστή αίθουσα, είτε προφορικά με δυνατότητα παράτασης χρόνου –σε αυτούς που έχουν δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία– είτε γραπτά σε όσους έχουν τραυλισμό ή δυσαρθρία.
Για τη συμμετοχή στις εξετάσεις, απαιτείται απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), στην οποία απόφαση αναγράφεται η ειδική μαθησιακή δυσκολία.
Να υπογραμμίσουμε ότι οι υποψήφιοι με Μαθησιακές Δυσκολίες δεν γίνονται δεκτοί στις Στρατιωτικές Σχολές, στις Σχολές Αστυνομίας, στην Πυροσβεστική Ακαδημία αλλά ούτε στο Λιμενικό Σώμα.
Πόσο σημαντική είναι η διαχείριση χρόνου σε μαθητές και φοιτητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Είναι γνωστό ότι οι μαθητές με ΜΔ, ήδη από μικρή ηλικία, δυσκολεύονται στις επιδόσεις τους είτε γιατί η διάγνωση έγινε με καθυστέρηση είτε γιατί έχουν ελάχιστη υποστήριξη.
Σε σχέση με τη διαχείριση του χρόνου, φαίνεται ότι δυσκολεύονται στην ολοκλήρωση μακροπρόθεσμων εργασιών, δεν αποδίδουν στη μελέτη τους για τα διαγωνίσματα, δεν παραδίδουν εμπρόθεσμα τις εργασίες τους είτε γιατί ξεχνούν να τις κάνουν είτε γιατί δεν τις φέρνουν στην τάξη είτε γιατί έχουν κάνει πολλά λάθη. Έχουν έλλειψη αίσθησης της σημασίας του χρόνου, δυσκολία στην οργάνωση των εργασιών τους, και έλλειψη στοχοθεσίας.
Αναπτύσσουν αναβλητικότητα, απογοητεύονται, δεν επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους, δέχονται έντονη κριτική με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλο ποσοστό υποψηφίων με ΜΔ οι οποίοι δεν εισάγονται στα πανεπιστήμια.
Από την άλλη, στα πανεπιστήμια οι φοιτητές απαιτείται να λειτουργούν αυτόνομα όμως, λόγω των ελλείψεων σε εκτελεστικές λειτουργίες όπως είναι η στοχοθεσία, η οργάνωση και η διαχείριση χρόνου, βρίσκονται αντιμέτωποι με νέες προκλήσεις καθώς για αυτούς είναι χαώδες το περιβάλλον και πρέπει μόνοι τους να οργανώνουν τον χρόνο τους, να υπολογίζουν σωστά τα χρονικά διαστήματα για παράδοση εργασιών, να μελετούν οργανωμένα και με σχέδιο.
Η διαχείριση του χρόνου πολλές φορές συνεπάγεται την ακαδημαϊκή επιτυχία
Σύμφωνα με πολλές μελέτες σε παγκόσμια κλίμακα, η εκμάθηση της διαχείρισης χρόνου είναι ίσως από μόνη της σημαντικό βήμα για την πρόοδο ενός υποψηφίου ή φοιτητή με ΜΔ.
Διαχείριση χρόνου σημαίνει οργάνωση του χρόνου, καθιέρωση συστήματος προτεραιοτήτων, στοχοθεσία, δέσμευση στον σκοπό, και καταπολέμηση της αναβλητικότητας. Η διαχείριση χρόνου δίνει στο άτομο την αίσθηση της ευεξίας, της δύναμης, της πίστης στον εαυτό του.
Δραστηριότητες που βελτιώνουν τις δεξιότητες διαχείρισης χρόνου
Για την καταπολέμηση της αναβλητικότητας, προτιμώνται δραστηριότητες με προθεσμίες, οι οποίες μπορεί να συνοδεύονται από ανταμοιβή ή τιμωρία.
Αντίδοτο της αναβλητικότητας αποτελεί η «πράξη». Έχει παρατηρηθεί ότι, όταν τα άτομα με ΜΔ «ξεκινούν» μια εργασία που απέφευγαν, οι αντιλήψεις τους για το έργο που αναλαμβάνουν αλλάζουν προς το θετικό.
Για τη στοχοθεσία, καθορίζονται μικροί, εύκολοι και έξυπνοι στόχοι καθώς πρέπει να υπολογίζεται ο χρόνος που απαιτείται για τον κάθε στόχο.
Για τον έξυπνο προγραμματισμό, προτιμώνται «άμεσες ανταμοιβές» παρά μακροπρόθεσμες. Σημαντικό ρόλο παίζουν και οι λίστες καθηκόντων στις οποίες οι ενδιαφερόμενοι καταγράφουν και ιεραρχούν τις εργασίες τους.
Επίλογος
Η δεξιότητα της διαχείρισης χρόνου για όσους/ες έχουν Μαθησιακές Δυσκολίες είναι κομβικής σημασίας για την επιτυχία τους στην ανώτερη εκπαίδευση καθώς και στην επιτυχή συνέχιση των σπουδών τους.
Χρειάζεται συνεχής προσπάθεια εκ μέρους μαθητών, γονέων και ειδικών εκπαιδευτών. Η ανάπτυξη όμως της δεξιότητας της διαχείρισης χρόνου είναι εργαλείο επιτυχίας στη σταδιοδρομία αλλά και στη ζωή των ατόμων με διαταραχές μάθησης.
Στην About Career, θέλοντας να αναδείξουμε την σημασία της διαχείρισης χρόνου σε μαθητές λυκείου και φοιτητές με Μαθησιακές Δυσκολίες, διοργανώνουμε δωρεάν webinar με θέμα «Μαθησιακές Δυσκολίες – από το λύκειο στο πανεπιστήμιο» (www.aboutcareer.gr/webinar) τη Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2024 στις 19:00. Θα μιλήσει η Χριστιάνα Κούνδουρου, Λέκτορας Ειδικής Αγωγής στη Σχολή Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου Νεάπολις Πάφου.