epalpros.jpg

 

Μεταξύ παραλίας, καύσωνα και διακοπών για πολλούς στριμώχνεται και η έγνοια των αποτελεσμάτων των πανελλήνιων εξετάσεων. Ο παρακάτω διάλογος είναι ένας από τους πολλούς που ακούστηκε μετά το πέρας των Πανελλαδικών και δείχνει δυστυχώς το μερικό απόσταγμά του, την άγνοια.

- Γιατί επέλεξες αυτή την κατεύθυνση;

- Γιατί αυτά τα μαθήματα νόμιζα ότι μπορούσα να διαβάσω. Τα άλλα δεν μου άρεσαν.

- Και σε ποια σχολή θέλεις να πας;

 -Χμ, δεν ξέρω, δεν το έχω ψάξει.

(Όταν, επίσης, η φαντασία ξεπερνά την άγνοια, τότε σηκώνεις τα χέρια ψηλά).

- Τι θα σου άρεσε να σπουδάσεις;

- Θέλω να γίνω λογιστής.

- Ωραία. Άρα σωστά επέλεξες το 4ο επιστημονικό πεδίο.

- Ναι, αλλά αυτό που θα ήθελα πραγματικά είναι να γίνω ψυχολόγος.

- Και τι σκέφτεσαι να κάνεις;

- Να κάνω ένα μεταπτυχιακό στην Ψυχολογία και μετά να ανοίξω ένα γραφείο.

- Το ξέρεις ότι αυτό δεν γίνεται;

- Ε… όχι.

Η άγνοια για να καταπολεμηθεί θέλει χρόνο. Δεν είναι δυνατόν, στο πλαίσιο της συμβουλευτικής για το μηχανογραφικό δελτίο, να καλύψει κανείς αυτό το τεράστιο κενό πληροφόρησης. Γιατί δεν είναι μόνο η πληροφορία για τις σχολές και τις δυνατότητές τους. Ο μαθητής πρέπει να αναπτύξει και ενδιαφέρον για το μέλλον του μέσα από αυτές τις πληροφορίες.

Ενδιαφέρον σημαίνει το κίνητρο ώστε κάποιος να ασχοληθεί. Αυτό δημιουργεί την εγρήγορση για προσπάθεια επίτευξης του στόχου. Επίσης, το ενδιαφέρον προκαλεί ευχάριστα συναισθήματα και χαρακτηρίζεται από αυξημένη προσοχή και συγκέντρωση προς το αντικείμενο του ενδιαφέροντος. Το ενδιαφέρον σχετίζεται θετικά με εκπαιδευτικά αποτελέσματα και επιτυχίες. Δεν αναπτύσσεται όμως μέσα σε δύο ώρες στις οποίες ρωτά ο υποψήφιος ποια σχολή να επιλέξει. Ούτε είναι δυνατόν να φανταστεί τον εαυτό του σε ένα επάγγελμα, ούτε μπορεί να απαντήσει στον γονιό του τι θέλει να κάνει στη ζωή του.

Η απάντηση σε αυτά δείχνει τον επαγγελματικό προσανατολισμό, ο οποίος πρέπει να ξεκινά ήδη από την Α’ λυκείου για να μπορεί να αναπτυχθεί το ενδιαφέρον, να έχει τον χρόνο ο μαθητής να επεξεργαστεί τις πληροφορίες, να φανταστεί την πορεία του και να κάνει τις επιλογές του.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός είναι μια διαδικασία. Δεν τελειώνει σε μία συνάντηση, δεν μπορεί να υποσχεθεί θαύματα και σίγουρα δεν προσφέρει έτοιμες λύσεις. Πολλοί επιτυχόντες στο πανεπιστήμιο θα εγκαταλείψουν τις σπουδές τους, γιατί δεν θα τους ενδιαφέρει το αντικείμενο, άλλοι θα ξαναδώσουν και άλλοι θα επιλέξουν άλλες διεξόδους.

Στην About Career προσπαθούμε να ενημερώσουμε για τα οφέλη του επαγγελματικού προσανατολισμού τους γονείς, μαθητές και καθηγητές.

Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού της About Career
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn