arthro_900x600_epl.jpg

 

Πραγματικές ιστορίες του σήμερα

Ο Κώστας ήταν σε όλα τα μαθήματα καλός, όμως του άρεσε πολύ και η Ιστορία. Αποφάσισε παρ’ όλα αυτά να πάει στο 2ο επιστημονικό πεδίο – γιατί του είπαν ότι από εκεί θα βρει γρήγορα καλή δουλειά. Πέρασε στο Χημικό. Τελείωσε τη σχολή, όμως δεν ήθελε με τίποτα να εξασκήσει το επάγγελμά του. Αποφάσισε να δώσει κατατακτήριες για Νομική. Πέρασε και τώρα είναι ασκούμενος δικηγόρος. Μέχρι σήμερα έχουν περάσει δέκα χρόνια που αναζητά τον δρόμο του.

Η Ελένη ήθελε να γίνει γιατρός γιατί της είπαν ότι είναι δουλειά με κύρος και χρήματα. Τελικά πέρασε στη Νοσηλευτική στην επαρχία. Τελείωσε για να κάνει το χατίρι της οικογένειάς της αλλά δεν θέλει να δουλέψει καθόλου σε αυτό το επάγγελμα. Είναι απογοητευμένη και κουρασμένη. Ήρθε για επαγγελματικό προσανατολισμό για να δει τι άλλο μπορεί να κάνει, το οποίο θα της αρέσει. Ήδη έχουν περάσει έξι χρόνια από τότε που μπήκε στη Νοσηλευτική και θα χρειαστεί αρκετά ακόμα μέχρι να βρει τον δρόμο της.

Ο Γιάννης τελείωσε τη Γεωπονική Αθηνών, το Τμήμα Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής. Του είχαν πει ότι θα είχε σίγουρο μέλλον από αυτή τη σχολή, χωρίς κανείς να ρωτήσει τι πραγματικά ήθελε ο Γιάννης. Τώρα καταλαβαίνει ότι ήταν λάθος επιλογή, σκέφτεται ότι η οικογένειά του έχει ήδη δαπανήσει αρκετά χρήματα και αυτό τον στενοχωρεί. Τα λόγια του όταν επικοινώνησε μαζί μας ήταν: «Είμαι πολύ μπερδεμένος, στενοχωρημένος, σχεδόν σε κατάθλιψη. Τι να κάνω;» Επί πέντε χρόνια κάνει σπουδές που δεν του ταιριάζουν και θα χρειαστεί άλλα τόσα μέχρι να βρει τον δρόμο του.

Ο κατάλογος είναι τεράστιος και σίγουρα δεν εξαντλείται στο πλαίσιο αυτού του άρθρου.

Κοινό χαρακτηριστικό σε όλους είναι το γεγονός ότι κανείς δεν είχε κάνει επαγγελματικό προσανατολισμό, είτε γιατί δεν ήξεραν τι είναι είτε γιατί τον υποτίμησαν το περιβάλλον τους και οι καθηγητές τους.

Αυτό που βλέπουμε όμως είναι ότι μια λάθος επιλογή «κοστίζει» περίπου δέκα χρόνια – μέχρι να βρει κανείς τη σταδιοδρομία που του ταιριάζει.

Κι αυτό γιατί ο επαγγελματικός προσανατολισμός θεωρήθηκε χαμένος χρόνος και χρήμα.

Δηλαδή, αν κάποιος έκανε τρεις ώρες επαγγελματικό προσανατολισμό με κόστος 140 ευρώ, θα γλίτωνε δέκα χρόνια σπουδών και 86.400 ευρώ. (Αν υποθέσουμε ότι 600 ευρώ -το λιγότερο- χρειάζεται ένας φοιτητής τον μήνα, σε δέκα χρόνια θα έχει δαπανήσει 86.400 ευρώ!)

Τι φταίει για αυτή τη σπατάλη χρόνου και χρήματος;

Η άγνοια: Λίγοι γνωρίζουν τα οφέλη του επαγγελματικού προσανατολισμού σε χρόνο, χρήμα και ψυχική ισορροπία.

Το Σύνδρομο του Παντογνώστη: Συνήθως παρατηρείται στους καθηγητές. Βλέπουν σε ποιο μάθημα είναι καλύτερος ο μαθητής και βγάζουν συμπέρασμα για την κατεύθυνση και τη σχολή που θα ακολουθήσει, αγνοώντας άλλα βασικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του μαθητή.

Οικογενειακά στερεότυπα: Γιατί να μη συνεχίσει το παιδί την οικογενειακή επιχείρηση; Μα τόση πελατεία να πάει χαμένη;

Το φύλο: Συχνά ακούμε: «Δεν είναι δουλειά για γυναίκα αυτή».

Βιασύνη: Πολλοί μαθητές ψάχνουν, λίγες μέρες πριν από την κατάθεση του μηχανογραφικού, ποια σχολή να δηλώσουν. Συνήθως έχουν πάνω από δύο επιλογές. Κουρασμένοι και αυτοί και η οικογένεια από την εξαντλητική πορεία προς τις Πανελλαδικές, δεν ασχολούνται σοβαρά με τη σχολή που θα τους ταίριαζε πραγματικά. Έτσι, συμπληρώνουν το μηχανογραφικό τους στην τύχη.

Όμως έτσι δημιουργούμε στρατιές νέων οι οποίοι δεν μπορούν να δουλέψουν, είναι καταθλιπτικοί και οικονομικά εξαρτημένοι.

Ο επαγγελματικός προσανατολισμός εξετάζει τον μαθητή και σπουδαστή στην ολότητά του, αναδεικνύει τις ικανότητες, τις δεξιότητες και τις αξίες του και, με αυτόν τον τρόπο, οδηγεί τον μαθητή και σπουδαστή να πάρει τις δικές του αποφάσεις, να σχεδιάσει ο ίδιος τη σταδιοδρομία του στον τομέα που τον ενδιαφέρει.

Εμείς στην About Career προσπαθούμε να ακούσουμε τους μαθητές, να αναδείξουμε τις ικανότητες και δεξιότητές τους, να τους πληροφορήσουμε για τις σχολές και τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης που θα έχουν ούτως ώστε να διαλέξουν μόνοι τους τον δρόμο που θα ακολουθήσουν.

Είναι σημαντικό να πούμε ότι οι μαθητές έχουν περιθώριο να κάνουν επαγγελματικό προσανατολισμό μέχρι την τελευταία στιγμή, δηλαδή μόλις μάθουν τη βαθμολογία των γραπτών τους. Ακόμα και τότε, έχει μεγάλη σημασία να πάρουν πληροφορίες για τις σχολές στις οποίες μπορούν να πάνε ούτως ώστε να επιλέξουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Είναι γεγονός ότι η βιαστική συμπλήρωση ή η αποσπασματική πληροφόρηση οδηγεί χιλιάδες υποψήφιους φοιτητές/ριες σε ατυχείς επιλογές ή σε επιλογές που καθόλου δεν τους ταιριάζουν.

Προς ενημέρωση μαθητών και γονέων, η About Career διοργανώνει webinar με θέμα τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού.

Δευτέρα 19 Ιουνίου στις 19.00

https://www.aboutcareer.gr/webinar

Γράφει η

Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού της About Career

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn