arthroB_mih.jpg

 

Το ίδιο νόμιζαν περισσότεροι από 7.000 φοιτητές της Νομικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, οι οποίοι εγκατέλειψαν τη σχολή τους. Γιατί τόσες χιλιάδες φοιτητές δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους σε δημοφιλή, υψηλόβαθμα τμήματα (βλ. ενδεικτικά παραδείγματα στον πίνακα); Δεν είχαν επαρκές σύστημα μελέτης, επαρκές γνωστικό υπόβαθρο ή μήπως τελικά δεν είχαν πραγματική επιθυμία και σωστή πληροφόρηση;

Το θέμα των «λιμναζόντων» είναι ένα πολυπαραγοντικό και δυστυχώς χρόνιο πρόβλημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με προφανείς κοινωνικές αντανακλάσεις. Για να είμαστε δίκαιοι, υπάρχει και ένα ποσοστό φοιτητών το οποίο έχει βρεθεί αντιμέτωπο με σοβαρά προβλήματα υγείας, οικονομικά, κοινωνικά των ίδιων ἠ του οικογενειακού τους περιβάλλοντος, και αναγκαστικά οδηγήθηκε σε αυτή την επιλογή. Δύσκολο, βέβαια, να φανταστεί κάποιος ότι οι σχεδόν 55.000 «λιμνάζοντες» του ΕΚΠΑ ανήκουν σε αυτή την κατηγορία. Προφανώς οι λόγοι πρέπει να αναζητηθούν και αλλού.

Εδώ, θα ασχοληθούμε με μια πτυχή η οποία, όμως, αποτελεί χρονικά την αφετηρία του ζητήματος και βρίσκεται στο οικογενειακό μας οικοσύστημα. Συγκεκριμένα, με υποψηφίους που συγκεντρώνουν πολύ καλές βαθμολογίες, π.χ. από 15.000 μόρια και πάνω. Η απάντηση –απλά και με συντομία– συνοψίζεται στο εξής:  το τμήμα εισαγωγής, η σχολή, δεν αποτελούσε την πραγματική τους επιλογή. Η δε επιλογή καθορίζεται, ήδη από τα μαθητικά χρόνια, από δύο βασικούς παράγοντες: τη γονική εμπλοκή και την ανεπαρκή διερεύνηση των πραγματικών κλίσεων και ενδιαφερόντων του εφήβου.

Τα δυσάρεστα νέα είναι ότι μέρος του προβλήματος είμαστε δυστυχώς  –έστω άθελά μας– και εμείς οι γονείς. Ελλοχεύει ο κίνδυνος να έχουμε μετατρέψει το παιδί μας σε όχημα αυτοεπιβεβαίωσης, σε φαβορί, άλογο κούρσας και άλλα «ιπποδρομιακού ύφους» συνώνυμα, φορτώνοντάς το με ένα στρεβλό σύμπλεγμα αριστείας. Οι σχολές κύρους, η κοινωνική αποδοχή και αναγνώριση, η «έτοιμη» δουλειά που περιμένει, η αγωνία του βιοπορισμού δημιουργούν ένα ασφυκτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο η πραγματική επιθυμία του εφήβου δύσκολα θα βρει τον χώρο να εκφραστεί.

Θέλετε να πανηγυρίσετε τα υψηλά μόρια που συγκέντρωσε το παιδί σας στις Πανελλαδικές; Ελεύθερα. Φωνάξτε τα, βάλτε τα σε κορνίζα πάνω από το τζάκι, σε profile pic στα social. Μη μετατρέψετε όμως τη βαθμολογία του σε θηλιά. Αφήστε το να επιλέξει αυτό που το ίδιο θέλει, όχι αυτό που έμμεσα του έχετε υποδείξει τόσα χρόνια εσείς. Πώς θα βοηθήσετε, πώς θα είστε ουσιαστικά υποστηρικτικοί χωρίς να το εγκλωβίσετε; Δώστε του τη δυνατότητα να διεκδικήσει την επιθυμία του, να μιλήσει με εξειδικευμένους επαγγελματίες, να έχει πρόσβαση σε επικαιροποιημένες πληροφορίες της σημερινής εποχής. Ενημερώστε, λύστε απορίες αλλά μην καθοδηγείτε. Τρόποι, μέθοδοι και εργαλεία υπάρχουν, αναζητήστε τα!

Αναλογιστείτε, είναι εύκολο για έναν έφηβο –κάτω από την πίεση των εξετάσεων, το βάρος των προσδοκιών και της αγωνίας– να ιχνηλατήσει την πραγματική του επιθυμία; Είναι εύκολο για τον αριστούχο, σημαιοφόρο, απουσιολόγο να μη «θέλει» τις «ναυαρχίδες» της κατεύθυνσής του, τη Νομική, την Iατρική, το πολυτεχνείο και ούτω καθεξής;

Αν επομένως η πρώτη ανάγνωση είναι ότι ο ρόλος του γονιού μάς δίνει το δικαίωμα του «ξέρω τι σου λέω», «μην πετάξεις τα μόριά σου», η δεύτερη μας υποχρεώνει να απεμπλακούμε και να δημιουργήσουμε πεδίο ελεύθερων επιλογών.

Ο αποτελεσματικός λογιστής, ο ενημερωμένος φαρμακοποιός, ο επιτυχημένος δικηγόρος δεν είναι αυτός που συγκέντρωσε τα περισσότερα μόρια όταν έδωσε εξετάσεις. Ούτε αυτός ο οποίος κληρονόμησε την οικογενειακή επιχείρηση και την πελατεία της, χωρίς ποτέ πραγματικά να το θελήσει και να το ονειρευτεί. Είναι αυτός που αγάπησε τη σχολή και στη συνέχεια το επάγγελμά του, που εμπλούτισε τις γνώσεις του και την επαγγελματική του ταυτότητα.

Έως τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού, μεσολαβεί τουλάχιστον ένα δίμηνο. Πριν σπεύσετε να παραγγείλετε την ταμπέλα «Παπαδόπουλος και υιός», σκεφτείτε! Σκεφτείτε πώς θα το αξιοποιήσετε ώστε να μη δημιουργήσετε έναν ακόμα στιγμιαία επιτυχημένο και διαχρονικά καταπιεσμένο άνθρωπο!

                               

Γράφει η

Αλεξάνδρα Ιωάννου-Φυτά
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού της 
About Career

Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

* H About career θα πραγματοποιήσει το διαδικτυακό σεμινάριο «Από το λύκειο στα επαγγέλματα του μέλλοντος» την Κυριακή 07 Μαΐου (18:00-19.30). Αν θες και εσύ να μάθεις ποια είναι τα #επαγγέλματα του μέλλοντος, πώς να επιλέξεις αυτό που σου ταιριάζει και ποια είναι τα κρίσιμα σημεία του μηχανογραφικού, δεν έχεις παρά να κλείσεις τη θέση σου εδώ.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn