tourism24.jpg

 

                                                   Γράφει ο Γιώργος Γατούδης,

Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, Επιστημονικός Υπεύθυνος Προγραμμάτων LABORA

 

Ο Τουρισμός αποτελεί έναν από τους κλάδους που επλήγησαν περισσότερο από την εμφάνιση και την εξάπλωση της πανδημίας COVID-19. Βέβαια η πορεία προς την ανάκαμψη έχει ξεκινήσει, με τις προβλέψεις να εκτιμούν πως θα διαρκέσει ορισμένα χρόνια. Ωστόσο, αρκετοί ειδικοί του κλάδου προτιμούν να αντιμετωπίζουν αυτή την «κρίση» ως μία σπάνια ευκαιρία για τη βελτίωση και την αναγέννηση του, εκμεταλλευόμενοι όλα τα νέα δεδομένα και εξελίξεις της σύγχρονης εποχής. Ας δούμε λοιπόν ποιοι είναι οι τρεις (3) σημαντικότεροι παράγοντες που επηρεάζουν και διαμορφώνουν την Τουριστική Βιομηχανία του «αύριο».

Ψηφιακός Μετασχηματισμός

Η πανδημία COVID-19 επιτάχυνε τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό της αγοράς. Η ψηφιοποίηση ορισμένων διαδικασιών θεωρείται πλέον απαραίτητη. Καθώς οι ανέπαφες πληρωμές και οι ψηφιακές παροχές έγιναν ο κανόνας, οι επιχειρήσεις που δίσταζαν να κάνουν το άλμα αναγκάστηκαν να αποδεχτούν ότι η υιοθέτηση τεχνολογικών λύσεων είναι πλέον απαραίτητη. Αυτή η τάση, η οποία είχε ήδη ξεκινήσει πριν από την πανδημία, πλέον θεωρείται δεδομένο πως ήρθε για να μείνει. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να επανεκτιμήσουν τη χρήση της τεχνολογίας και να καλωσορίσουν εφαρμογές που θα βελτιώσουν την εμπειρία των επισκεπτών τους.

Περιβαλλοντική και Οικολογική Κρίση

Η περιβαλλοντική κρίση και τα αποτελέσματα της, πλέον είναι εύκολα ορατά, αποτελώντας ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της εποχής μας, που χρίζει μεγαλύτερης ευαισθησίας από όλους μας. Η νέα γενιά λοιπόν απαιτεί από την Τουριστική Βιομηχανία να γίνει φιλικότερη προς το περιβάλλον. Περίπου ένας στους δύο ταξιδιώτες δηλώνει ότι θα επιθυμούσε να επιλέξει βιώσιμα καταλύματα, αλλά η έλλειψη ελκυστικών επιλογών καθιστά την θέληση τους προς το παρόν δύσκολη. Σχεδόν εννιά στους δέκα επίσης πιστεύουν ότι η επιτυχία μιας επιχείρησης πρέπει να μετρηθεί από τον αντίκτυπό της στον κόσμο. Οι επαγγελματίες εστίασης και φιλοξενίας θα πρέπει να επικεντρωθούν σε ζητήματα όπως αφαίρεση πλαστικών μίας χρήσης από τα εστιατόρια, παρακολούθηση της χρήσης νερού, προμήθεια τροφίμων από τοπικές επιχειρήσεις κ.ά. Οι ειδικοί αναφέρουν επίσης πως θα πρέπει να επενδύσουν στην κατασκευή (με χρήση βιώσιμων υλικών) πιο αποτελεσματικών χώρων, πολλαπλών χρήσεων, που προωθούν την υγεία και την ευεξία για μια πιο ολιστική εμπειρία των επισκεπτών.

Παγκοσμιοποίηση και Εξατομικευμένη Εμπειρία

Η κρίση έφερε στην επιφάνεια μία νέα κατεύθυνση στον Τουρισμό : την αναζήτηση για αυθεντικές-εξατομικευμένες εμπειρίες. Η εποχή του μαζικού-τυποποιημένου τουρισμού φαίνεται πως έχει τελειώσει. Οι άνθρωποι δεν θέλουν να πάνε εκεί που πηγαίνουν όλοι οι άλλοι. Οι επαγγελματίες του κλάδου θα πρέπει να ξεπεράσουν τις απλές, συνηθισμένες παροχές, προβλέποντας τις ανάγκες των πελατών και προσφέροντας μοναδικές εμπειρίες (αθλητικός τουρισμός, ιατρικός τουρισμός, τουρισμός περιπέτειας, θαλάσσιος τουρισμός κ.ά.). Παράλληλα παγκόσμιες ξενοδοχειακές μελέτες αναφέρουν ότι ο κλάδος αναμένεται να δει μια σημαντική αύξηση στην ανάγκη της αγοράς για ανερχόμενους τουριστικούς προορισμούς που δεν είχαν καν σκεφτεί προηγούμενες γενιές ταξιδιωτών (όπως η Κεντρική και Νότια Αμερική και ο Καναδάς). Οι οικονομολόγοι λένε ότι οι επιχειρήσεις (σε οποιονδήποτε κλάδο) δεν μπορούν να αγνοήσουν τις επιπτώσεις της παγκοσμιοποίησης και πως η ύπαρξη τόσο τοπικών όσο και διεθνών επιχειρηματικών δικτύων θα είναι πιθανότατα το κλειδί για τη διατήρηση της ταχείας διεθνούς επέκτασης τα επόμενα χρόνια.

Εάν λοιπόν σκέφτεσαι να σπουδάσεις τουριστικά, μην διστάζεις. Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Τουριστική βιομηχανία της έδωσαν μια μοναδική ευκαιρία, να αλλάξει σελίδα και να περάσει σε μία νέα εποχή. Ως φοιτητής που θα σπουδάσει τουριστικά, μπορείς να αποτελέσεις μέρος του μετασχηματισμού της βιομηχανίας. Αν θέλεις να ενισχύσεις το γνωστικό σου υπόβαθρο και τις προοπτικές σου στην αγορά εργασίας καλό θα ήταν να ακολουθήσεις και μία μεταπτυχιακή εξειδίκευση. Αντικείμενο σημαντικού ενδιαφέροντος αποτελεί η Στρατηγική Διοίκηση. Αντίστοιχες μεταπτυχιακές σπουδές μπορείς να ακολουθήσεις στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, όπου το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων σε συνεργασία με τα Τμήματα Οικονομικής και Διοίκησης Τουρισμού, Γεωγραφίας και Περιβάλλοντος προσφέρουν το Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών «Στρατηγική Διοίκηση Τουριστικών Προορισμών και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας» στη Χίο.

.

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn