Τα τελευταία χρόνια τα drones, στα ελληνικά λέγονται Σ.ΜηΕ.Α. (συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών) έχουν εισβάλει για τα καλά στη ζωή μας. Βρίσκουν εφαρμογές σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας και γίνονται όλο και πιο αναγκαία. Χρησιμοποιούνται για φωτογράφιση, βιντεοσκόπηση, παρατήρηση της άγριας φύσης και ζωής, στην τοπογραφία, σε επιχειρήσεις διάσωσης, στην αστυνομία, στο λιμενικό, στην πυροσβεστική και στον στρατό.
Σκοπός είναι στο μέλλον τα Σ.ΜηΕ.Α. να αντικαταστήσουν πλήρως τα επανδρωμένα αεροσκάφη στις μεταφορές και στις στρατιωτικές επιχειρήσεις.
Ήδη μεγάλες επιχειρήσεις, όπως η Domino και η Amazon, χρηματοδοτούν μεγάλες έρευνες ώστε να κατασκευάσουν συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών για τον σκοπό αυτό.
Η πολεμική αεροπορία των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής έχει αναπτύξει ήδη και χρησιμοποιεί συστήματα μη επανδρωμένων αεροσκαφών ώστε να συμμετέχουν σε πολεμικές και κατασκοπευτικές επιχειρήσεις. Η Τουρκία είναι και αυτή από τις χώρες με προηγμένα drones, που επιχειρούν τόσο σε πολεμικές επιχειρήσεις (πρόσφατα στη Συρία), όσο και στο Αιγαίο.
Στην Ελλάδα εδώ και χρόνια είχαμε αναπτύξει το drone με την ονομασία Πήγασος I, ενώ τα τελευταία χρόνια, με τη ραγδαία αύξηση της τεχνολογίας στα drones, έχουμε προχωρήσει στην κατασκευή ενός νέου επιχειρησιακού drone με πολύ πιο μεγάλες δυνατότητες, το Πήγασος II. Το Πήγασος ΙΙ έχει μήκος 4,3 μέτρα, άνοιγμα φτερών 6,2 μέτρα, φόρτο απογείωσης τα 250 κιλά, αυτονομία 15 ώρες και εξελιγμένα ηλεκτρονικά συστήματα.
Τα πλεονεκτήματα των drones στον στρατό έναντι των επανδρωμένων αεροσκαφών είναι τεράστια. Καταρχάς, από τη στιγμή που ο πιλότος δεν βρίσκεται μέσα στο αεροσκάφος, αλλά το χειρίζεται από έναν σταθμό εδάφους, αυτό σημαίνει ότι σε μία πτώση του αεροσκάφους δεν θα χάσει τη ζωή του. Ένα άλλο μεγάλο πλεονέκτημα είναι πως ο χειριστής δεν είναι απαραίτητα ένας ή δύο, αλλά αρκετά περισσότεροι ώστε μέσω της συνεργασίας τους να πετυχαίνουν καλύτερα αποτελέσματα. Επίσης τα στρατιωτικά drones έχουν προδιαγραφές ώστε να πετούν στη στρατόσφαιρα, που σημαίνει ότι είναι πολύ πιο εύκολη η κίνησή τους εκεί, μια και στη στρατόσφαιρα δεν ισχύουν οι κανόνες εναέριας κυκλοφορίας και δεν πετούν επανδρωμένα αεροσκάφη.
Τα drones όμως αποτελούν και την εξέλιξη του αερομοντελισμού. Πολλοί χομπίστες έχουν βρει μεγάλο ενδιαφέρον στα drones. Ένα drone μπορεί να χρησιμοποιηθεί με πολλούς τρόπους ως ψυχαγωγία.
Τα drones που μεταφέρουν camera μπορούν να χρησιμοποιηθούν για αεροφωτογράφιση και αεροβιντεοσκόπηση. Με το drone μπορείς να φωτογραφίσεις μέρη που δεν μπορείς να επισκεφθείς με άλλο τρόπο ή μέρη από οπτική γωνία που δεν μπορείς εύκολα να προσεγγίσεις με άλλο τρόπο. Επίσης είναι πολύ πιο εύκολο και εντυπωσιακό να βιντεοσκοπήσεις πλάνα με την κάμερα να κινείται. Για τον λόγο αυτό όλες οι ταινίες του Hollywood τα τελευταία χρόνια περιλαμβάνουν πληθώρα σκηνών γυρισμένων με drones.
Μία άλλη μορφή ψυχαγωγίας είναι η πτήση drones με fixed wings. Drones με σταθερές πτέρυγες δηλαδή, όπως τα κανονικά αεροσκάφη. Είναι ένα χόμπι αρκετά δύσκολο, μια και εκτός από πολύ καλές τεχνικές γνώσεις χρειάζονται και άριστες γνώσεις αεροδυναμικής.
Τα Σ.ΜηΕ.Α. αυτά έχουν συνήθως ενσωματωμένη μία μικρή κάμερα στο μπροστινό μέρος τους. Φορώντας λοιπόν τα ειδικά γυαλιά την ώρα της πτήσης, έχεις εικόνα σε απευθείας μετάδοση και την αίσθηση ότι βρίσκεσαι μέσα στο πιλοτήριο.
Ένα άλλο είδος ψυχαγωγίας με drone που όλο και κερδίζει έδαφος το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας είναι το αγωνιστικό drone. Με τετρακόπτερα (drone με τέσσερις έλικες) ιδιοκατασκευών κυρίων οι αθλητές κάνουν αγώνες ταχύτητας και επιδεξιότητας σε πίστες φτιαγμένες με πύλες, μπαλόνια και εμπόδια. Πετούν δύο οι περισσότερα drone ταυτόχρονα σε μία προκαθορισμένη διαδρομή με εμπόδια και νικητής είναι αυτός που θα τερματίσει πρώτος, έχοντας διανύσει τη σωστή διαδρομή. Οι αθλητές φορούν ειδικά γυαλιά που τους μεταφέρουν απευθείας εικόνα από την ενσωματωμένη στο drone μικρή κάμερα έτσι ώστε να μπορούν να κατευθύνουν το drone που πετά σε πολύ υψηλές ταχύτητες.
Η χώρα μας έχει θεσπίσει κανόνες και νόμους γύρω από τα drones στα πρότυπα των κανόνων της Αμερικής και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού περί της Ασφάλειας της Ναυσιπλοΐας. Για να πετάξει κάποιος ένα drone σε απόσταση μεγαλύτερη από πενήντα μέτρα, ακόμη και για ψυχαγωγικό σκοπό, θα πρέπει να καταθέσει ηλεκτρονικά σχέδιο πτήσης στην εφαρμογή της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και να πάρει έγκριση.
Επίσης, εάν κάποιος θέλει να χρησιμοποιήσει το drone για επαγγελματική χρήση, θα πρέπει υποχρεωτικά να έχει πάρει άδεια χειριστή από την Υ.Π.Α.
Η άδεια χειριστή προϋποθέτει, ανάλογα με την κατηγορία, τη χρήση και το μέγεθος του drone να παρακολουθήσει κανείς αρκετές ώρες μαθήματα, θεωρητικά και πρακτικά, και να περάσει με επιτυχία εξετάσεις που δίνει στην Υ.Π.Α.
Επίσης στην περίπτωση της επαγγελματικής χρήσης είναι υποχρεωτική η ασφάλιση του drone για ζημιές προς τρίτους και σωματικές βλάβες.
Η τεχνολογία εξελίσσεται ραγδαία και τα drones αποτελούν αναμφίβολα κομμάτι αυτής της εξέλιξης. Μένει να δούμε σε τι βαθμό θα επηρεάσει τη ζωή μας στο μέλλον η χρήση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας.
Θωμάς Ανδρεόπουλος