Εκπαιδευτικοί: Ένας δύσκολος, αλλά σημαντικός ρόλος για την ανάπτυξη ικανοτήτων, δεξιοτήτων και γνώσεων, που το αποτέλεσμά τους γίνεται αντιληπτό πολύ πολύ αργότερα από τους εκπαιδευόμενους. Όταν καθόμασταν στα θρανία μας, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι οι καθηγητές/τριες δεν φρόντισαν μόνο να καλύψουν την εκπαιδευτική ύλη, αλλά και να μας μάθουν να λειτουργούμε σε ομάδες, να επικοινωνούμε με τους συμμαθητές μας, να εργαζόμαστε σε συγκεκριμένο περιβάλλον σε περιορισμένο χρόνο, να βάζουμε στόχο και να παρουσιάζουμε τα αποτελέσματα τόσο στους συμμαθητές μας, όσο και σε ένα κοινωνικό περιβάλλον που για πολλούς εκείνη τη χρονική στιγμή μας ήταν άγνωστο. Αυτό, για να είμαστε ειλικρινείς, δεν γινόταν μόνο από τους δασκάλους και τους καθηγητές μας, αλλά και από οποιαδήποτε μορφή άσκησης ή ενασχόλησής μας εκτός σπιτιού. Είναι γεγονός ότι πολλά στοιχεία του χαρακτήρα μας τα έχουμε αποκτήσει είτε αντιγράφοντας τον εκπαιδευτικό «γονέα» μας είτε «κλέβοντας» στοιχεία και συμπεριφορές συμμαθητών μας.
Τα τυπικά προσόντα είναι το πτυχίο από παιδαγωγικό τμήμα ή από την τριτοβάθμια εκπαίδευση για τις τεχνικές ειδικότητες (κάποιες σχολές ζητούν άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή πτυχίο ΑΣΠΑΙΤΕ). Τα αγγλικά, αλλά και οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές είναι απαραίτητα, αφού η τεχνολογία έχει εισβάλει και στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού. Η προϋπηρεσία είναι απαραίτητη όχι τόσο για την κατοχή των γνώσεων, αλλά περισσότερο για την παιδαγωγική τακτική που θα πρέπει να ακολουθήσει ο υποψήφιος εκπαιδευτικός για να μπορέσει να μεταλαμπαδεύει τις γνώσεις. Οι δεξιότητες που πρέπει να αναδείξει είναι η ευχέρεια επικοινωνίας τόσο στον προφορικό, όσο και στον γραπτό λόγο, η μεθοδικότητα, η οργάνωση, η υπευθυνότητα, η διαχείριση ομάδας, αλλά και μεμονωμένων περιστατικών, η επίλυση προβλημάτων και ο επαγγελματισμός. Η υπομονή, η επιμονή, η αγάπη για τα παιδιά και τη μάθηση, η ηρεμία, η εχεμύθεια, η εμπιστοσύνη, η μεταδοτικότητα είναι οι αρετές που είτε έχει ένας εκπαιδευτικός είτε τις αναπτύσσει στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του στην εκπαίδευση.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι πολυδιάστατος και αυτό είναι που τον κάνει δύσκολο, αλλά συνάμα σημαντικό και σπουδαίο. Οι δυσκολίες που έχει το επάγγελμα είναι κατά πόσο οι εκπαιδευτικοί θα μπορέσουν να ξεφύγουν από την πεπατημένη μέθοδο και να καταφέρουν να αναδείξουν την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα και τις δεξιότητες του κάθε εκπαιδευόμενου. Η διαχείριση των παιδιών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, η συνεχής επανάληψη των μαθημάτων και η μετάδοση της γνώσης είναι κάτι που σε μας φαίνεται ωραίο και σημαντικό, αλλά στους εκπαιδευτικούς γίνεται καμιά φορά κουραστικό και ρουτίνα. Η ευθύνη που έχουν (για τυχόν ατυχήματα, ενδοσχολικές κλοπές ή άλλες καταστάσεις) είναι κάτι που τους δυσκολεύει και τους δημιουργεί άγχος και ψυχολογική πίεση. Τέλος, μία ακόμα δυσκολία που αντιμετωπίζουν είναι το χάσμα γενεών που καλούνται να καλύψουν καθώς μεγαλώνουν.
Για να μπορέσουν όμως να μεταδώσουν γνώσεις και να καλλιεργήσουν δεξιότητες στις νεότερες γενιές, θα πρέπει να βρουν μία θέση εργασίας. Έτσι η ιστοσελίδα skywalker.gr έχει φτιάξει ειδική κατηγορία για τους εκπαιδευτικούς και έχει αυτή τη χρονική στιγμή αναρτημένες πάνω από 55 θέσεις εργασίας, διασκορπισμένες σε όλη την Ελλάδα, με το μεγαλύτερο ποσοστό να είναι στην Περιφέρεια της Αττικής, ενώ πολλές από τις θέσεις εργασίας βρίσκονται στη Λέσβο λόγω της μεγάλης μεταναστευτικής ροής και των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν εκεί. Το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρούμε και κάποιες εμπορικές εταιρίες να αναζητούν στελέχη εκπαιδευτικούς. Τα ινστιτούτα επαγγελματικής κατάρτισης είναι αυτά με τη μεγαλύτερη ζήτηση και ακολουθούν φορείς που ασχολούνται με την εισροή και την εγκατάσταση μεταναστών.