Στελέχη marketing: Διαχρονική μόδα ή επιστήμη που απογείωσε τις πωλήσεις; Στην Ελλάδα τη δεκαετία 1980-1990 αναπτύχθηκε και εξελίχθηκε πάρα πολύ η προώθηση/προβολή των αγαθών μέσα από τις υπηρεσίες και τις στρατηγικές του marketing. Η ανάπτυξη των αστικών κέντρων σε συνδυασμό με την ευημερία των κατοίκων τους ανέπτυξε και εξέλιξε τον κλάδο της διαφήμισης και του marketing.
Όπως στα περισσότερα επαγγέλματα, η τεχνολογία δημιούργησε και άλλες θέσεις εργασίας, που μέχρι τις αρχές του 1980 ούτε που μπορούσαμε να φανταστούμε. Η ιδιωτική τηλεόραση, το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο είναι τα κυριότερα μέσα που χρησιμοποιούν οι εταιρίες για να αυξήσουν τους πελάτες τους και να πολλαπλασιάσουν τα κέρδη τους. Το marketing έγινε τόσο απαραίτητο στις επιχειρήσεις, που τα αποτελέσματά του έκαναν τις σχολές Διοίκησης και Οικονομίας να ανοίξουν τμήματα Εμπορίας και Διαφήμισης και να μεταφέρουν γνώσεις και δεξιότητες για τους νεοεισερχόμενους φοιτητές στον υπό ανάπτυξη τότε κλάδο. Το πράγμα δεν έμεινε όμως μόνο στη γνώση, αλλά οι περισσότεροι, αν όχι όλοι, οι οργανισμοί δημιούργησαν τμήματα Marketing.
Το skywalker.gr δίνει τη δυνατότητα στα στελέχη του marketing να αναζητήσουν νέους προορισμούς μέσα από τις αγγελίες που αναρτούν οι εταιρίες. 107 θέσεις εργασίας περιμένουν τα βιογραφικά των υποψηφίων για να καλυφθούν. Η Αττική έχει 76 θέσεις εργασίας, ενώ η Κεντρική Μακεδονία 21. Η Κύπρος έχει μόλις 1 θέση ανοικτή στην ιστοσελίδα, ενώ οι υπόλοιπες είναι διασκορπισμένες στην Ελλάδα. Για τη συγκεκριμένη ειδικότητα τους τελευταίους 7 μήνες αναρτήθηκαν 938 θέσεις, καμία όμως δεν αφορούσε στο εξωτερικό. Αξιοσημείωτο είναι δε ότι μόλις 3 θέσεις αφορούσαν στην Κύπρο. Το στατιστικό αυτό έχει μεγάλη σημασία, αφού τα στελέχη του marketing, για να μπορέσουν να συνεισφέρουν τα μέγιστα στην επιχείρηση που θα υπηρετήσουν, πρέπει να γνωρίζουν τόσο τις τάσεις της τοπικής αγοράς, όσο και τις ιδιαιτερότητες που έχει κάθε λαός.
Τα τυπικά προσόντα που πρέπει να έχουν οι υποψήφιοι είναι πτυχίο Α.Ε.Ι. ή Α.Τ.Ε.Ι., κατά προτίμηση οικονομικής κατεύθυνσης, μεταπτυχιακό πάνω στο marketing ή, ακόμα καλύτερα στις μέρες μας, στο ψηφιακό marketing. Οι ξένες γλώσσες είναι απαραίτητες, όπως και η γνώση και η χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Τα κοινωνικά μέσα (γνωστά μας ως «social media») είναι τα εργαλεία που θα χειρίζονται ώστε να βγάλουν το αποτέλεσμα που θέλουν στην αγορά, οπότε η γνώση και η χρήση τους πρέπει να είναι σε άριστο επίπεδο. Η ικανότητα του χειρισμού της γλώσσας στον γραπτό και στον προφορικό λόγο αποτελεί ένα ακόμα στοιχείο που αναζητούν οι επιχειρήσεις από τα υποψήφια στελέχη.
Φυσικά, εκτός από τα τυπικά προσόντα, ένας επαγγελματίας του κλάδου πρέπει να έχει και δεξιότητες όπως η ομαδικότητα, η συνεργατικότητα, η μεθοδικότητα, να είναι κοινωνικός και επικοινωνιακός, να μπορεί να δημιουργεί, να είναι διορατικός, να έχει αίσθηση του χρόνου, αλλά και του χιούμορ. Να έχει την ικανότητα και την όρεξη για μάθηση και να μπορεί να ακολουθήσει τις εξελίξεις της τεχνολογίας.
Ας σημειωθεί ότι μικρές εταιρίες πολλές φορές συγχέουν τη θέση του marketing με αυτή των δημοσίων σχέσεων και στις αγγελίες που αναρτούν μαζί με όλα τα άλλα αναζητούν και μία «όμορφη» και «περιποιημένη» εμφάνιση.
Μερικά από τα καθήκοντα του στελέχους marketing είναι η διαχείριση και η ανάπτυξη σχέσεων με τους πελάτες, η σωστή ροή πληροφόρησης για προωθητικές ενέργειες και νέα projects, η διαμόρφωση, η υλοποίηση, η παρακολούθηση και η αποτελεσματικότητα του διαφημιστικού πλάνου, η άμεση και διαρκής συνεργασία με τα εμπορικά τμήματα, αλλά και με τη διοίκηση της επιχείρησης, η έρευνα και η παρακολούθηση των προϊόντων του κλάδου, η διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Τα στελέχη του marketing είναι απαραίτητα, καθώς συνιστούν την εικόνα της επιχείρησης και δίνουν το στίγμα της στην κοινωνία που υπηρετεί.
Σωτήρης Χατζηιωαννίδης,
Εμπορικός Διευθυντής – Skywalker.gr