Εμποροϋπάλληλοι: Η ειδικότητα του εμποροϋπαλλήλου έχει πολλά κοινά στοιχεία με αυτή των στελεχών πωλήσεων, που είχαμε αναλύσει σε προηγούμενο άρθρο. Όταν ακούμε ότι κάποιος δουλεύει ως εμποροϋπάλληλος, η σκέψη μας πάει αμέσως σε καταστήματα ένδυσης και υπόδησης, δεν είναι όμως μόνο αυτές οι εταιρίες, αλλά όλες εκείνες που πωλούν τόσο διαρκή, όσο και καταναλωτικά αγαθά και μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε προς κάλυψη των αναγκών μας.
Οι θέσεις εργασίας στην ιστοσελίδα skywalker.gr είναι κατανεμημένες σε όλες τις περιοχές της χώρας, με την περιφέρεια Αττικής να έχει το μεγαλύτερο ποσοστό (λίγο πάνω από 30%). Η περιοχή της Θεσσαλονίκης προσφέρει περίπου 400 θέσεις εργασίας το έτος. Αξιοσημείωτο είναι και η μεγάλη ζήτηση εμποροϋπαλλήλων που έχει η Κύπρος (6%). Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι λόγω της τουριστικής ανόδου έχουμε πολλές θέσεις εμποροϋπαλλήλων στα τοπικά (κυρίως τουριστικά) καταστήματα, που αναζητούν επιπλέον προσωπικό για την κάλυψη των αναγκών τους ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Οι ανοικτές θέσεις εργασίας αυτή τη στιγμή είναι πάνω από 250.
Τα τυπικά προσόντα που πρέπει να έχει ένας υποψήφιος εμποροϋπάλληλος είναι να έχει απολυτήριο τουλάχιστον δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά υπάρχουν και εξαιρέσεις κατά τις οποίες η θέση απαιτεί πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο υποψήφιος να γνωρίζει πολύ καλά αγγλικά και να έχει ευχέρεια στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Φυσικά, ανάλογα με την εταιρία στην οποία θα κληθεί να εργαστεί, θα πρέπει να έχει και γνώσεις γύρω από τα αγαθά τα οποία εμπορεύεται η εταιρία και πώς αυτά σχετίζονται με τις ανάγκες του καταναλωτή. Π.χ. αν ο υπάλληλος εργάζεται σε ένα κατάστημα ενδυμάτων, θα πρέπει να ξέρει αν το ύφασμα είναι βαμβακερό ή μάλλινο ή πολυεστέρας ή τι ποσοστό από το καθένα έχει. Αν εργάζεται σε κατάστημα τεχνολογίας, θα πρέπει να έχει τεχνικές γνώσεις γύρω από νέες τεχνολογίες, λευκές συσκευές ή μικροσυσκευές. Το ίδιο ισχύει σχεδόν σε όλα τα καταστήματα λιανικής που εμπορεύονται υλικά αγαθά ή υπηρεσίες που έχουν πάνω από μία χρήση ή ιδιότητα και, για να τις χρησιμοποιήσει ένας μέσος καταναλωτής, πρέπει να γνωρίζει τις χρήσεις ή ιδιαιτερότητες που μπορεί να έχουν. Για τις περισσότερες προς κάλυψη θέσεις εργασίας απαιτείται η προϋπηρεσία με μέσο όρο τα 2 χρόνια σε αντίστοιχη ή παρεμφερή θέση εργασίας.
Οι εμποροϋπάλληλοι χαρακτηρίζονται περισσότερο από τις ήπιες δεξιότητές τους. Οι πιο συνηθισμένες ικανότητες που ζητούν οι υπεύθυνοι από τους υποψηφίους είναι να έχουν επικοινωνιακές δεξιότητες, πνεύμα συνεργασίας, ευελιξία, προσαρμοστικότητα, συνέπεια, οργανωτικές δεξιότητες, να μπορούν να δουλεύουν σε ομάδες, να έχουν ενθουσιασμό και ευχάριστη προσωπικότητα. Στα παραπάνω να προσθέσουμε τη διάθεση για εξυπηρέτηση, την προσεγμένη εξωτερική εμφάνιση και τον προσανατολισμό στην αύξηση των εσόδων της επιχείρησης. Όσοι έχουν περάσει από μία τέτοια θέση εργασίας σίγουρα έχουν μάθει πόσο σημαντική δεξιότητα είναι η υπομονή και πόσο βοηθάει στην προσέλκυση νέων πελατών η ευγένεια, η σωστή εξυπηρέτηση κατά τη διάρκεια που είναι ο αγοραστής στον χώρο μας, όσο και η επικοινωνία μετά την αγορά του προϊόντος.
Οι αντιξοότητες που συναντούν οι εμποροϋπάλληλοι είναι πολλές και κυρίως προέρχονται από τους πελάτες, αν σκεφτούμε τις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες του καθενός, που σίγουρα έχουμε όλοι μας συναντήσει στις καθημερινές μας συναλλαγές. Θα σταθούμε όμως κυρίως σε αυτές που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στα καταστήματα λιανικής και δεν είναι άλλες από τις συνθήκες, οι οποίες ποικίλλουν. Ο υπάλληλος μπορεί να εργάζεται μία εβδομάδα πρωί, μία απόγευμα, να έχει σπαστό ωράριο, να εργάζεται αργίες ή Κυριακές ή να χρειάζεται να είναι πολλές ώρες σε ορθοστασία.
Η θέση του εμποροϋπαλλήλου φαίνεται απλή, αλλά, όπως την αναλύσαμε, είδαμε ότι έχει πολλές ιδιαιτερότητες. Θα σταθώ όμως στο ότι σε αυτόν που την έχει κάνει, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, προσφέρει πολλά και κατά τη γνώμη μου οι δεξιότητες της εξυπηρέτησης και της υπομονής είναι αυτές που θα τον εξελίξουν όχι μόνο επαγγελματικά, αλλά και προσωπικά.
Σωτήρης Χατζηιωαννίδης,
Εμπορικός διευθυντής – Skywalker.gr