Την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου 2020 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (25ης Μαρτίου & Παραλία) διοργανώνεται το JobDay Τουρισμού από το Skywalker.gr. Στις 10:00 θα πραγματοποιηθεί εισήγηση και συζήτηση με θέμα «Εναλλακτικές πηγές απασχόλησης στον τουρισμό», υπεύθυνη την κα Α. Φουκίδου, (Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) και συντονιστή τον γράφοντα (6998 282382). Η συμμετοχή είναι δωρεάν, ο αριθμός των θέσεων ορισμένος και απαιτείται προεγγραφή.
Τα εργαστήρια του #JobDay Τουρισμού στοχεύουν στην ενίσχυση και στον συντονισμό των υποψηφίων με τη σύγχρονη αγορά εργασίας. Την ίδια ημέρα προγραμματίστηκαν και τα εργαστήρια:
- 11:00: Η πρόσληψη με τα μάτια του εργοδότη στον τουριστικό κλάδο (Ανέστης Αναστασίου, ACT).
- 12:00: Ο ρόλος των social media στην αναζήτηση εργασίας (Ελένη Κολλήγα, Digital & Growth Marketing Strategist).
- 13:00: Εργασία σεζόν: Μύθοι, αλήθειες και προετοιμασία (Βασίλης Τσουλής, Employability and Enterprise Centre City College).
- 14:00: Το ιδανικό βιογραφικό για μια καριέρα στον τουρισμό (Γιώργος Βαρβάρης, σύμβουλος ενίσχυσης επαγγελματικής εικόνας, Leadcompass).
- 15:00: Βασικές αρχές εξυπηρέτησης πελατών & διαχείρισης παραπόνων (Ιωάννης Οφάκογλου, managing director, Ristart).
- 16:00: Συνέντευξη επιλογής προσωπικού: Οδηγίες για την επιτυχία (Μαρία Βαθυλάκη, υπεύθυνη Job Center I.ΙΕΚ Άλφα).
- 17:00: Tourism marketing: Βασικές αρχές (Σοφία Μπουρνατζή, Pass Partout).
Λένε ότι 35.000.000 επισκέπτες (τουρίστες) βρέθηκαν στην Ελλάδα το 2019 (26,9 εκατ. από το εξωτερικό το εννεάμηνο 2019 χωρίς την κρουαζιέρα έναντι 25,9 εκατ. το 2018) και ξόδεψαν κατά μέσο όρο 583 ευρώ/επισκέπτη (αυξημένο έναντι του 2018). Ο συνολικός τζίρος (άμεσες και έμμεσες δαπάνες) ήταν 37,5 δισεκατομμύρια ευρώ, δηλαδή περίπου το 20,6% του ΑΕΠ της Ελλάδας, έναντι 10,4%, που είναι αντιστοίχως το παγκόσμιο ποσοστό (Παγκόσμιο Συμβούλιο Ταξιδιών & Τουρισμού, WTTC). Ο πολλαπλασιαστής στο ΑΕΠ διαμορφώνεται στο 2,4 (με 15 δισ. ευρώ άμεσα έσοδα).
Σχεδόν το 90% των τουριστικών εσόδων προέρχεται από το εξωτερικό. Στην Κρήτη, για παράδειγμα, το 47,2% του τοπικού ΑΕΠ προέρχεται αποκλειστικά από τον τουρισμό, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτινάσσεται στο 71,2% όσον αφορά τα νησιά του Ιουνίου και στο 97,1% όσον αφορά τα νησιά του Νότιου Αιγαίου (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα) (Ε. Γλαβά, ΣΕΤΕ).
Το 1/4 της συνολικής απασχόλησης στην Ελλάδα το 2018 βασίστηκε στον τουρισμό, δηλαδή 988.600 θέσεις εργασίας, ενώ το 2019 ο αριθμός αυτός ξεπέρασε το 1.000.000 θέσεις εργασίας, για πρώτη φορά από τότε που το WTTC καταγράφει την πορεία του ελληνικού τουρισμού.
Ο παγκόσμιος τουρισμός αυξάνεται με ρυθμό 4% ετησίως, ενώ οι ειδικές μορφές τουρισμού αυξάνονται παγκοσμίως με ρυθμό 40% ετησίως.
Στη Χαλκιδική το φαινόμενο εισόδημα για κάθε 1 ευρώ τουριστικής δαπάνης είναι 0,8 ευρώ (καθόσον όλα είναι εισαγόμενα, ακόμα και η εργασία «μαθητευόμενων» από τη Μολδαβία!), ενώ στην Έδεσσα για κάθε 1 ευρώ δαπάνης το φαινόμενο εισόδημα διαμορφώνεται στα 2,5 ευρώ!
Η υπερβολική εξάρτηση της τοπικής οικονομίας από μία μόνο πηγή δημιουργεί ανισορροπία και επικίνδυνες καταστάσεις κατάρρευσης. Η συγκυριακή επίτευξη εσόδων είναι επίσης μια επικίνδυνη κατάσταση. Μπορεί να αλλάξουν οι συγκυρίες και να βρεθεί μια περιοχή πλήρως ακάλυπτη και ανίσχυρη. Η βελτίωση των συνθηκών εργασίας και ζωής, η ευημερία των κατοίκων μιας περιοχής δεν μπορεί να είναι συγκυριακό, περιστασιακό φαινόμενο.
Στην παγκόσμια οικονομία μια ισχυρή υπερσυγκέντρωση (παγκοσμιοποίηση) εναλλάσσεται με αποκέντρωση, τοπικοποίηση, πατριωτισμό, εθνικισμό, όχι πάντα με ομαλούς και προβλέψιμους τρόπους. Οριακά η αποκατάσταση της ισορροπίας επιτυγχάνεται με πόλεμο.
Μετά την υπερσυγκέντρωση του Μεσοπολέμου είχαμε τον πόλεμο (1940) και την επικράτηση της ατομικής ευημερίας (1970-80). Η μεγάλη εκείνη περίοδος ακολουθήθηκε από την υπερσυγκέντρωση (παγκοσμιοποίηση) του 2000, η οποία με τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2008 έδωσε τη σκυτάλη στην τοπικοποίηση και στον πατριωτισμό.
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα πάνω στα οποία μπορεί να σχεδιαστεί και να υποστηριχθεί μια βιώσιμη τοπική ανάπτυξη για την Ελλάδα είναι τρία: 1. η τεράστια βιοποικιλότητα (τρίτη μετά τη Μαγαδασκάρη, με 1.470 ενδογενή, αυτόχθονα φυτά από τα 6.300 φυτά της), 2. το γεγονός ότι το 76% του εδάφους της είναι σε πάνω από 600 μ. υψόμετρο, συνδυαζόμενο με 15.147 χλμ. θαλάσσιας ακτογραμμής, και 3. ο δεύτερος «ζωντανός» πολιτισμός στον πλανήτη (πρώτος ο πολιτισμός της Κίνας). Ο συνδυασμός των τριών αυτών συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάνει ασυναγώνιστα τα ελληνικά προϊόντα (αγαθά και υπηρεσίες).
Το τουριστικό προϊόν εάν περιοριστεί στα τρία «s» (sea, sun, sand), μπαίνει στον ανταγωνισμό με χιλιάδες άλλα παρεμφερή τουριστικά προϊόντα, που ίσως είναι και καλύτερα από τα ελληνικά, ενώ οι προσφερόμενες θέσεις εργασίας θα είναι «παγκοσμιοποιημένες», που μπορούν να προσφερθούν από τον καθέναν.
Ένας ασυναγώνιστος τουρισμός θα μπορούσε να είναι μόνο ένας ελληνικός τουρισμός με ενσωματωμένο τον ελληνικό πολιτισμό (γαστρονομία, ιστορία, μυθολογία, ήθη και έθιμα, τρόπος ζωής) που οδηγεί σε απασχόληση τοπικού εργατικού δυναμικού.
Ένας ασυναγώνιστος τουρισμός θα μπορούσε να είναι μόνο ένας ελληνικός τουρισμός με ενσωματωμένα τα τοπικώς παραγόμενα προϊόντα, επεξεργασμένα με τοπικές συνταγές, σε τοπικά εργαστήρια, για να καταναλωθούν τοπικά από τους επισκέπτες.
Και τότε ο τουρισμός από φαινόμενο «αποικιοκρατικό» θα μπορούσε να γίνει εργαλείο τοπικής ανάπτυξης για την ευημερία των κατοίκων μιας περιοχής, προσφέροντας απασχόληση στους γηγενείς.
Με ελεύθερη δωρεάν συμμετοχή που εξασφάλισε το Skywalker.gr (κα Α. Φουκίδου, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.) οργανώνεται συζήτηση με θέμα «Εναλλακτικές πηγές απασχόλησης στον τουρισμό» και συντονιστή τον γράφοντα (6998 282382) την Τετάρτη 22 Ιανουαρίου στις 10:00 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (25ης Μαρτίου & Παραλία).
Δημήτρης Μιχαηλίδης
Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»