jun11_agrotikiOikonomia.jpg

 

Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Περιφέρειας Αττικής θεωρεί μια από τις πρώτες προτεραιότητες την κτηνοτροφική εκπαίδευση και την κτηνοτροφική επαγγελματική κατάρτιση με όλες τις μορφές και επισημαίνει την παντελή (συστηματική;) καταστροφική ανυπαρξία της.

Μερικές από τις παιδαγωγικές μεθόδους είναι: εισήγηση/διάλεξη, επίδειξη, διήγηση, ατομική μελέτη, παρακολούθηση διδασκαλιών, διάλογος, μαιευτική (από τον δάσκαλο), ερωταποκρίσεις, ελεύθερος διάλογος, στρογγυλό τραπέζι/πάνελ, brain storming, διερευνητική μέθοδος, μελέτη περίπτωσης, λύση προβλήματος, λήψη απόφασης, σχέδια εργασίας, ομάδες εργασίας, μικροδιδασκαλία, προσομοίωση, παιχνίδια ρόλων, βιωματική μάθηση, η πειραματική μέθοδος, δραματοποίηση, μίμηση ρόλων, παιχνίδι, έρευνα, εκπαιδευτικές επισκέψεις, συνεντεύξεις, διδασκαλία με ηλεκτρονικά μέσα, θεατρική παράσταση, ομάδες συνάντησης, συμβουλευτική, κριτική διδασκαλία, κριτικός στοχασμός (reflection) και, βέβαια, μαθητεία.

Πιθανόν κάποιοι περιορισμένης αντίληψης άνθρωποι να έχουν περιορίσει τις εκπαιδευτικές μεθόδους κυρίως στην εισήγηση/διάλεξη, ιδιαιτέρως αν νομίζουν ότι κάποιοι είναι «σοφοί». Η επιλογή είναι βλαπτική για την κοινωνία αν δεν είναι επιλογή της κοινωνίας αλλά μόνο κάποιων «ειδικών» ή δημοσίων υπαλλήλων.

Οι επικρατούσες κρατικές μέθοδοι εκπαίδευσης τα τελευταία 200 χρόνια μοιάζει να ήταν προσανατολισμένες στο να προετοιμάζουν καλούς στρατιώτες, καλούς εργάτες, καλούς υπαλλήλους, καλούς οπαδούς, καλούς τσιμενταρισμένους κατοίκους πολυκατοικιών πόλεων υπό τις οδηγίες κάποιων «πεφωτισμένων» από «καθ’ έδρας» καθοδηγητές σε μια αυστηρή πυραμιδική ιεραρχημένη τάξη.

Αλλά η φύση είναι το αποτέλεσμα της ισορροπίας του χάους, και για τους αγρότες, ως κατ’ επάγγελμα φροντιστές του περιβάλλοντος, δηλαδή της πολυπλοκότητας της φύσης και της ολιστικής αλληλεπίδρασης όλων, πρέπει να υπάρχει μια ολιστική πολυεπίπεδη προσέγγιση, ένας τρόπος ζωής και εργασίας ο οποίος δεν μπορεί να βοηθηθεί από τα αστικού τύπου σχολεία με εισηγήσεις/διαλέξεις σε τέσσερις τοίχους.

  • Η αγροτική εκπαίδευση πρέπει να είναι μορφής μαθητείας.
  • Η συνεχιζόμενη κτηνοτροφική επαγγελματική κατάρτιση πρέπει να γίνεται κυρίως από επιμορφωμένους παιδαγωγικά επαγγελματίες κτηνοτρόφους με Σχολεία Αγρού, επισκέψεις μελέτης και θεματικές συναντήσεις για ανταλλαγή εμπειριών.
  • Και μην ξεχνάμε ότι η αγροτική εκπαίδευση είναι εκπαίδευση στην αγροτική επιχειρηματικότητα και όχι εκπαίδευση υπαλλήλων ή εκπαίδευση εργατών γης.

Ειδικά για την Ελλάδα, με τον μικρό κλήρο (περίπου 60 στρέμματα) και με το 76% του εδάφους να είναι πάνω από 600 μέτρα υψόμετρο, οι κοινωνικές δεξιότητες για ανάπτυξη συλλογικών δραστηριοτήτων είναι απαραίτητες. Πρέπει να προβλέπεται η εκπαίδευση και η εξοικείωση όλων των αγροτών με τις δομές της κοινωνικής οικονομίας (συνεταιρισμοί, συνεργατισμοί, cluster, τοπικά σύμφωνα, αλληλόχρεα κεφάλαια κ.λπ.), με τον εθελοντισμό και τους συλλόγους της Κοινωνίας των Πολιτών που ενισχύουν το τοπικό κοινωνικό κεφάλαιο.

2021dΣτις δημόσιες διαδικτυακές συζητήσεις που έγιναν: την Τετάρτη 2/6/21 (12:00) στο Facebook στο Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα και την Παρασκευή 4/6/21 (22:00) στο Facebook στον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Περιφέρειας Αττικής ζητήθηκε η άποψη των: Μάγδα Κοντογιάννη, Γιάννη Κοντογιάννη, Αθηνάς Μιχαηλίδου, Κώστα Μαντζουράνη, του γράφοντος, Νίκου Δημόπουλου, Γιώργου Διδάγγελου, Γιάννη Γκουρομπίνου, Στέργιου Κύρτσου, Ιορδάνη Πετρίδη, Παναγιώτη Πεβερέτου, Λευτέρη Γίτσα, Δήμου Δήμου, Βασιλικής Λάγκα, Γιώργου Κεφαλά, Αθανάσιου Αγγελάκη, Ιωάννη Μπούρα, Γιάννη Καζόγλου, Διαμάντως Κριτικού, Τάσου Αντωνίου, Παύλου Σατολιά, Χριστίνας Χλαπανίδα, Αργύρη Μπαϊρακτάρη και έλαβαν τον λόγο οι: Μάγδα Κοντογιάννη, Γιάννης Κοντογιάννης, Αθηνά Μιχαηλίδου, Ζαφείρης Ναστούλης, Βασιλική Λάγκα, Ειρήνη Σερέτη, Νίκος Δημόπουλος, Κώστας Μαντζουράνης, Αναστασία Σαρχόσογλου, Νίκος Κορδαλής και Πέτρος Φερέτης με συντονιστή τον γράφοντα.

Τα video είναι: στο https://www.youtube.com/watch?v=03oiZI4rvak (4/6/21) και στο https://www.facebook.com/Skywalker.gr/videos/897977637449706 (2/6/21).

Η αγροτική επαγγελματική κατάρτιση πρέπει να λαμβάνει πάρα πολύ σοβαρά υπόψη τις συνθήκες ζωής και εργασίας του αγρότη. Η ταύτιση του τρόπου ζωής και του χώρου εργασίας δυσκολεύουν τους διαθέσιμους χρόνους, που τα δύσκολα επιτείνονται από τις εντάσεις αγροτικών εργασιών (γεωργικά άνοιξη-θέρος, κτηνοτροφικά χειμώνας-άνοιξη-θέρος) και από τις ανάγκες των κοινωνικών και οικογενειακών υποχρεώσεων.

Στις συζητήσεις με στόχευση τη μαθητεία και την ανταλλαγή εμπειριών μερικά από όσα ακούστηκαν ήταν:

  • Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής πραγματοποίησε προ Covid 313 περίπου ημερίδες, εκδηλώσεις, επισκέψεις μελέτης, διαδικτυακές συναντήσεις σε 3 χρόνια για την επιμόρφωση των κτηνοτρόφων.
  • Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής πραγματοποίησε μέσα στην πανδημία 125 περίπου τηλεοπτικές και κυρίως διαδικτυακές συζητήσεις σε 1 χρόνο.
  • Οι συναντήσεις γίνονται κάθε Τρίτη (21:00) με αγρότισσες, κάθε Τετάρτη (12:00) για την αγροτική επιχειρηματικότητα, κάθε Παρασκευή (22:00) με κτηνοτρόφους και συμμετέχει κάθε Δευτέρα (20:00) στη Συνεργατική Κοινωνία για θέματα κοινωνικής οικονομίας (συνεταιρισμοί).
  • Η μαθητεία θα πρέπει να διαρκεί 2 χρόνια για να περιλαμβάνει 2 πλήρεις κύκλους περιβάλλοντος.
  • Η μαθητεία θα πρέπει να γίνει σε επιλεγμένα αγροκτήματα-στάβλους με διαμονή των εκπαιδευομένων στο αγρόκτημα και επιμόρφωση των ιδιοκτητών κτηνοτρόφων για συστηματοποίηση γνώσεων και ανάπτυξη παιδαγωγικών συμπεριφορών.
  • Η επαγγελματική κατάρτιση πρέπει να γίνεται σε ολιγόωρες συναντήσεις (όχι διαλέξεις) σε επιλεγμένες φάρμες όπου εφαρμόστηκαν καινοτομίες και όπου συνπαρουσιαστές των καινοτομιών θα είναι οι επαγγελματίες κτηνοτρόφοι οι οποίοι τις εφάρμοσαν εκεί.
  • Οι ανταλλαγές εμπειριών αθροιζόμενες θα μπορούν να παρέχουν αναγνωρισμένη επιμόρφωση (στο μη αναγνωρισμένο επάγγελμα του κτηνοτρόφου).

Την επόμενη εβδομάδα οι δημόσιες διαδικτυακές συζητήσεις θα γίνουν:

Δημήτρης Μιχαηλίδης, Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»

Πηγή φώτο:

<a href='https://www.freepik.com/photos/food'>Food photo created by aleksandarlittlewolf - www.freepik.com</a>

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn