agrotika_noe5.jpg

 

Πραγματοποιήθηκε στις 4/11/20 δημόσια διαδικτυακή συζήτηση του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής «Άγιος Γεώργιος» με θέμα «Η αγροτική εκπαίδευση», με την υποστήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα.

ml4Στη συζήτηση αντάλλαξαν σκέψεις οι κ.κ.: Μάγδα Κοντογιάννη (κτηνοτρόφος, Αχαρνές), ο γράφων («Αγρονέα», Θεσσαλονίκη), Δημήτρης Ρουκάς (εκπαιδευτής ΕΛΓΟ «Δήμητρα», Νάξος), Λίτσα Μωραΐτη (κτηνοτρόφος, Μέγαρα), Αθηνά Μιχαηλίδου (απόφοιτος Γεωργικής Σχολής), Νίκος Κορδαλής (κτηνοτρόφος) και Μαρία Καραντάνη (κτηνοτρόφος, Καλάβρυτα). Παρενέβησαν πολλοί μέσω του Facebook, ακόμα και από το Σίδνεϋ της Αυστραλίας (παλαιός κτηνοτρόφος από τη Δράμα), ενώ την παρακολουθούσαν 69, είχε 4.700 views και 300 αλληλεπιδράσεις-κοινοποιήσεις – πολύ ενδιαφέρον αυτό.

Ανάμεσα στα πολύ ενδιαφέροντα που συζητήθηκαν είναι και τα ακόλουθα:

  • Η εκπαίδευση από οικονομικής πλευράς είναι επένδυση που θα αποσβεστεί σε βάθος 10-15 χρόνων, ενώ η επαγγελματική κατάρτιση είναι δαπάνη από την οποία απαιτείται άμεση εφαρμογή και απόδοση.
  • Οι καινούργιοι αγρότες δεν έχουν κάποια γνωστή, ορατή, δυνατότητα επαγγελματικής κατάρτισης και καλύπτουν τα τεράστια κενά τους με επισκέψεις σε άλλους επαγγελματίες, με τους πωλητές φυτοφαρμάκων και εισροών και από το μη απολύτως αξιόπιστο internet.
  • Τα αγροτικά επαγγέλματα δεν είναι μόνο γνώσεις αλλά, ακριβώς επειδή είναι τρόπος ζωής, απαιτούν και κοινωνικές δεξιότητες που δεν διδάσκονται αλλά ασκούνται και αφομοιώνονται μόνο με βιωματικές διαδικασίες.
  • Είναι απολύτως σαφές και διακριτό ότι οι δύο μεγάλες κοινότητες ανθρώπων, η αγροτική και η αστική κοινωνία, έχουν σημαντικές μεταξύ τους διαφοροποιήσεις.
  • Είναι λάθος να εκπαιδεύονται οι νέοι βλαστοί των αγροτικών κοινωνιών με αστικά πρότυπα, με εμφανή υποτίμηση των αρχών, της ηθικής και των εθίμων των αγροτικών κοινωνιών.
  • Οι νέοι και νέες εκπαιδεύονται από αστικών προτύπων εκπαιδευτικούς και αποξενώνονται από την αγροτική κοινωνία τους. Έτσι, καθίστανται ακατάλληλοι για την αγροτική ζωή, ούτε τη θέλουν ούτε την καταλαβαίνουν, και βέβαια δεν εξοπλίζονται επαρκώς με αγροτικές γνώσεις για να μπορέσουν να ασκήσουν αποτελεσματικά την αγροτική επιχειρηματικότητα.
  • Ξεκαθαρίστηκε για πολλοστή φορά ότι επιχειρηματικότητα είναι η διάθεση για δράση με μεγάλες αβεβαιότητες.
  • Όταν αυτή η επιχειρηματικότητα ασκείται στο πλαίσιο της δημόσιας οικονομικής, τότε στόχος της είναι η εξυπηρέτηση όλων των πολιτών.
  • Όταν ασκείται στο πλαίσιο της ιδιωτικής οικονομικής, τότε στόχος της είναι η δημιουργία πλούτου.
  • Όταν, τέλος, ασκείται στο πλαίσιο της κοινωνικής οικονομίας, τότε στόχος της είναι η ικανοποίηση των μελών της δομής.
  • Φαίνεται να γίνεται όλο και περισσότερο ορατή μια τεράστια απόσταση, που συνεχώς διευρύνεται, μεταξύ πραγματικής αγροτικής ζωής και θεωρητικής επιστημονικής γεωτεχνικής υποστήριξης, ενώ είναι απολύτως αναγκαία η σύγκλιση.
  • Οι αγρότες επιζητούν (ή ίσως θα έπρεπε να απαιτούν) ανοργάνωτα, σχεδόν διαλυμένοι, τη συμμετοχή στην αγροτική εκπαίδευση, τόσο στον εντοπισμό των αναγκών, αλλά και στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση και την αξιολόγηση της όποιας εκπαιδευτικής παροχής.
  • Η απουσία κάποιας μορφής «πράσινου πτυχίου» δεν καλύπτεται επαρκώς από τις 150 ώρες διδασκαλίας σε αίθουσες, ακόμα και από πάρα πολύ καλά καταρτισμένους γεωτεχνικούς.
  • Η «συνεχιζόμενη» επαγγελματική κατάρτιση καταντά κενή περιεχομένου χωρίς βασική ή/και αρχική επαγγελματική κατάρτιση.
  • Η συνεχιζόμενη κατάρτιση δεν επιτρέπεται να μη λαμβάνει υπόψη τις κοινωνικές ανάγκες και την προσληπτική ικανότητα των εκπαιδευομένων. Ίσως οι έξι ωρών ημερησίως απομάκρυνση από τη «ζωή» να μην είναι κατάλληλη για οικογενειάρχες με σύζυγο και παιδιά.
  • Κραυγή αγωνίας εκφράστηκε για την έλλειψη αγροτικών επιμελητηρίων ή έστω λειτουργιών που θα μπορούσαν να προσφέρουν σήμερα τοπικά επιμελητήρια.
  • Ίσως η ανταλλαγή καλών πρακτικών να μπορεί να δώσει μια κάποια λύση στο κενό της αγροτικής επαγγελματικής κατάρτισης αν γίνει συστηματικά και οργανωμένα.
  • Ο ΕΛΓΟ «Δήμητρα» προσφέρει δωρεάν εκπαίδευση σε έξι δημόσιες επαγγελματικές σχολές, επτά ειδικοτήτων του αγροδιατροφικού τομέα, στο πρόγραμμα των οποίων εμπεριέχεται και η «μαθητεία» (επίπεδο πτυχίου 4), που ασκείται στους χώρους κάθε σχολής.
  • Ο ΕΛΓΟ «Δήμητρα» οργάνωσε σεμινάρια 150 ωρών για αρκετές χιλιάδες νέων αγροτών. Παρ’ όλα αυτά είναι η εμφανής η έλλειψη μεταφοράς γνώσης και έρευνας στους αγρότες.
  • Αναφέρθηκε πολλές φορές η ανάγκη ο αγρότης και η οικογένειά του να ζουν μαζί στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, πάντα με τις απαραίτητες υποδομές για ανεκτή και ομόλογη ποιότητα ζωής.
  • Περιγράφηκαν αγροτικά σχολεία όπου 3-4 μαθητές διέμεναν σε αγροτουριστικά καταλύματα σε αγροικίες, ζούσαν και δουλεύαν στο αγρόκτημα και 2 μέρες κάθε εβδομάδα πήγαιναν στο εκπαιδευτικό κέντρο.
  • Η εκπαίδευση πρέπει να είναι στενά συνδεδεμένη με τον τόπο και όχι να «ανήκει» σε κάποιο μακρινό κέντρο μισθοδοσίας, χωρίς αξιολόγηση ή μόνο με κεντρική αξιολόγηση, ενώ τα παιδιά πρέπει να ενσωματώνουν τις αξίες και την ηθική (βιωσιμότητα, αειφορία) της τοπικής κοινωνίας.

Η κα Μάγδα Κοντογιάννη, γραμματέας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής, προσκάλεσε όλους στην επόμενη δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στο Facebook στις 11/11, στις 12:00 το μεσημέρι, με θέμα την «Ασφάλιση της αγροτικής δραστηριότητας» και στη μεθεπόμενη στις 18/11, την ίδια ώρα, με θέμα τους «Chef και την ελληνική κτηνοτροφία».

Δημήτρης Μιχαηλίδης, Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»

 

πηγή φώτο:

'https://www.freepik.com/photos/food'>Food photo created by wirestock - www.freepik.com</a>

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn