agr3108.jpg

 

Πραγματοποιήθηκε μία ακόμα δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στον θεματικό κύκλο της αγροτικής επιχειρηματικότητας, με εξειδίκευση στις αγορές καταναλωτών, την Τετάρτη 26/8/20, μέσω Facebook, με τη φροντίδα και την υποστήριξη του Skywalker-Εργασία στην Ελλάδα. Ήταν μια πρωτοβουλία του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Περιφέρειας Αττικής «Άγιος Γεώργιος» στο πλαίσιο της μετά τον κορονοϊό εποχής (after Coronovirus era).

ag.kat20Στη συζήτηση, μετά το καλωσόρισμα της κας Ελισάβετ Καλαρούτη (Διευθύντριας Δράσεων Skywalker), μετείχαν οι κ.κ.: κ Λουκάς Μπρέχας (Δίκτυο Κοινωνικής Αλληλεγγύης & Περιφερειακής Ανάπτυξης), ο γράφων («Αγρονέα», συντονιστής), Κώστας Μαντζουράνης (ΚΟΙΝΣΕΠ «Κυκεών», Σύλλογος για Αγορές Χωρίς Μεσάζοντες), Χρήστος Προβέζης (Αλληλεγγύη για Όλους) και Μάγδα Κοντογιάννη (κτηνοτρόφος, γραμματέας Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής).

Στην Ελλάδα, για ιστορικούς λόγους, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, η σύγχρονη οικονομία δομήθηκε πάνω σε βάσεις κεντρικού κρατικού καπιταλισμού. Όλα εξαρτώντο και διευθύνονταν από το κράτος. Ακόμα και η ιδιωτική οικονομική τρεφόταν, σχεδόν αποκλειστικά και παρασιτικά, από το κράτος.

Αλλά και μετά τη Μεταπολίτευση του 1974 η αναπτυχθείσα οικονομική δραστηριότητα χειραγωγήθηκε από μια οικονομική-πολιτική ελίτ, με την Κοινωνία των Πολιτών να εφησυχάζει σε επιδοτήσεις και περιθωριακές δραστηριότητες.

Η μεγάλη καινοτομία για την Ελλάδα, που λειτουργεί αποτελεσματικά σε όλο τον πλανήτη, οι αγορές παραγωγών, νομοθετήθηκε με τον νόμο 4235/2011, και ακόμη δεν επέτρεψε το οικονομικό-πολιτικό κατεστημένο να λειτουργήσει.

Η δεύτερη μεγάλη καινοτομία για την Ελλάδα, οι αγορές καταναλωτών, νομοθετήθηκε με τον νόμο 4497/2017, και το οικονομικό-πολιτικό κατεστημένο ακόμη δεν επέτρεψε να λειτουργήσει. Σε πολλούς η ενίσχυση του τρίτου πόλου της εξουσίας, δηλαδή των οργανώσεων της Κοινωνίας των Πολιτών, προκαλεί ιδεολογική αλλεργία. Οι άλλοι δύο πόλοι που λυμαίνονται όλες τις μορφές της εξουσίας τις τελευταίες δεκαετίες είναι η κρατική εξουσία (δήμοι, Περιφέρειες, υπουργεία, ΝΠΔΔ και συντεχνίες) και η εξουσία των αγορών (τράπεζες και μεγάλα χρηματοοικονομικά συμπλέγματα).

Η πανδημία δημιούργησε νέες μορφές κοινωνικής μηχανικής και στην πολύ απλή συζήτηση που έγινε την Τετάρτη αναζητήθηκαν δυναμικές που θα μπορούσαν να δώσουν διεξόδους στην προσέγγιση παραγωγών και καταναλωτών, επιταχύνοντας την κυκλοφορία του διαθέσιμου χρήματος.

Κατέστη απολύτως σαφές ότι το χρήμα υπάρχει κυρίως στις τράπεζες (και μάλιστα τις περισσότερες φορές εικονικό ή/και πλαστικό) και στους καταναλωτές (και μάλιστα πραγματικό). Εάν μπορέσουν οι καταναλωτές να οργανωθούν σε δομές της Κοινωνίας των Πολιτών (σύλλογοι κ.ά.) και επιχειρήσεις της κοινωνικής οικονομίας, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν τελείως νέες πρακτικές στη μετά τη Βιομηχανική Επανάσταση εποχή, αυτήν που άλλοι την ονομάζουν «4.0» και άλλοι «Κοινωνία της Γνώσης», καθότι στηρίζεται στην τεχνολογική εξέλιξη της πληροφορικής.

Πάντα οι τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούσαν νέες εποχές, όπως η εποχή της Αναγέννησης από την τυπογραφία και η βιομηχανική εποχή από την ατμομηχανή. Σκοπός των αγορών καταναλωτών είναι η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και αλληλέγγυων δράσεων μεταξύ των πολιτών μέσω της ενεργούς συμμετοχής αυτών σε εθελοντικές δράσεις και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, καθώς επίσης και η δημιουργία ευνοϊκότερων όρων διαβίωσης των μικρών παραγωγών και μεταποιητών μέσω της πρόσβασής τους σε αλληλέγγυες αγορές προϊόντων. Οι αγορές αυτές διοργανώνονται μόνο με πρωτοβουλία των φορέων πολιτών-καταναλωτών.

Στη συζήτηση που οργάνωσε ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής καταγράφηκε η εξέχουσα σημασία της κοινωνικής ζύμωσης πέραν των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι σύλλογοι, όπως ο συγκεκριμένος, μπορούν να φέρουν πάλι κοντά τους πολίτες, και από πλατεία σε πλατεία, από συνεδρίαση σε συνεδρίαση, από σχολείο σε σχολείο, με φυσική παρουσία και ζύμωση, να ισχυροποιήσουν και να σφυρηλατήσουν το κοινωνικό κεφάλαιο, που είναι απαραίτητο για μια τέτοια αλλαγή. Κοινωνικό κεφάλαιο είναι η εμπιστοσύνη και η αλληλεγγύη μεταξύ των πολιτών για να έχουν κοινό μέλλον και επιβίωση.

Δηλαδή να τολμήσουν να πάρουν οι καταναλωτές στα χέρια τους ένα κομμάτι της αγοράς, να αυτο-οργανωθούν, όπως προβλέπει ο νόμος 4497/2017, άρθρο 37, και να έρθουν κοντά στους παραγωγούς πραγματικού πλούτου, που είναι οι αγρότες (γεωργοί, κτηνοτρόφοι, ψαράδες) και οι μικρομεταποιητές τροφής.

Ανάμεσα στα όσα ακούστηκαν επισημαίνεται το ζωντανό παράδειγμα συμπολιτών στη Θεσσαλονίκη που λειτουργούν τον κοινωνικό καταναλωτικό αυνεταιρισμό «ΒιοςCOOP» με πάνω από 400 μέλη και με ετήσιο τζίρο περίπου 1 εκατ. €.

Επίσης η πρόταση του Συλλόγου Τεχνικού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που έστησε ένα e-shop για τα 1.000 περίπου μέλη (240 €/μήνα κατανάλωση) του Πανεπιστημίου και τους 10.000 περίπου φοιτητές (120 €/μήνα) με παραλαβή κατόπιν παραγγελίας από ένα σημείο.

Πολύ χρήσιμες ήταν οι εμπειρίες της Αλληλεγγύης για Όλους από 2.000 και πλέον δράσεις εκδηλώσεων χωρίς μεσάζοντες σε όλη την Ελλάδα.

Θετική εντύπωση προκάλεσε και η συσπείρωση 30-50 περίπου παραγωγών και μεταποιητών να συστήσουν ανοικτή δομή υποστήριξης αγορών καταναλωτών σε κάθε δήμο της Ελλάδας.

Ακόμα, ίσως θα μπορούσαν να λειτουργήσουν και συνεταιρισμοί της Κοινωνικά Υποστηριζόμενης Γεωργίας (ΚΥΓΕΩ, Community Supported Agriculture, CSA), όπου καταναλωτές και αγρότες συνεταιρίζονται (αστικός συνεταιρισμός) για να καλλιεργήσουν ή να εκθρέψουν, για να παράγουν την ετήσια τροφή τους, από κοινού με κοινούς κινδύνους και έξοδα. Τελικά, καταναλωτές είμαστε όλοι, ακόμα και οι αγρότες.

Το ξεκίνημα της ελπιδοφόρας συζήτησης που προκάλεσε ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής συμφωνήθηκε από όλους ότι θα πρέπει να συνεχιστεί για να δώσει αποτελέσματα.

Η κα Κοντογιάννη (κτηνοτρόφος, Μενίδι, 69320 94231) ενημέρωσε ότι ήδη έχουν προγραμματιστεί δημόσιες διαδικτυακές συζητήσεις τις επόμενες Τετάρτες, όπως πάντα στις 12:00 το μεσημέρι, στο Facebook: Skywalker, και συγκεκριμένα στις 2/9/220 για τα μικρά οικογενειακά τυροκομεία, στις 9/9/20 για τις τιμές των αγροτικών προϊόντων, στις 16/9/20 για τις βοσκήσιμες γαίες, ενώ ήδη ορίστηκε στις 14/10/20 συζήτηση για τις αγρότισσες. Ο Κτηνοτροφικός Σύλλογος Αττικής, ανέφερε ο κ. Γιάννης Κοντογιάννης, δέχεται προτάσεις για θέματα συζήτησης.

Δημήτρης Μιχαηλίδης
Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn