topikh_anaptyksh_1902.jpg

 

Τέλος στα ανοιχτά ανώνυμα ελαιόλαδα –τα αμφιβόλου περιεχομένου «λαδόξιδα»– στα εστιατόρια βάζει οριστικά ο γενικός γραμματέας Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή κ. Π. Σταμπουλίδης με τις αλλαγές στην υπάρχουσα σχετική απόφαση, τις οποίες εξήγγειλε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης «Το ελαιόλαδο στην εστίαση», που συνδιοργάνωσε η Επιστημονική Εταιρεία Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας – 4Ε και το Chefs Club στη Horeca στις 9/2/20.

Ο κ. Σταμπουλίδης, μιλώντας από το βήμα του Gastronomy Forum, το οποίο πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 9/2 στο πλαίσιο της Horeca, επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι πιθανότατα εντός των ημερών θα δημοσιευτούν στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως οι τροποποιήσεις στα άρθρα 42 και 71 της Υ.Α. 91354 (ΦΕΚ 2983 Β, 30/8/17) που αφορούν τη διάθεση εμφιαλωμένου ελαιολάδου στη μαζική εστίαση.

Στόχος του σημαντικών αυτών αλλαγών, τις οποίες αναμένουν παραγωγοί και τυποποιητές, είναι να μπει τέλος στη διάθεση χύμα και άγνωστης προέλευσης και ποιότητας ελαιολάδου στα 70.000 χιλιάδες περίπου καταστήματα εστίασης της χώρας μας και παράλληλα να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τυποποιημένου ελαιολάδου.

«Γνωρίζουμε ότι ο σχετικός νόμος δεν λειτούργησε στην πράξη. Με την κίνηση αυτή θέλουμε να βάλουμε οριστικό τέλος στη διάθεση χύμα ελαιολάδου στα εστιατόρια και να δώσουμε στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο την αξία που του αναλογεί», δήλωσε ο κ. Σταμπουλίδης.

Μιλώντας από το πάνελ της εκδήλωσης «Το ελαιόλαδο στην εστίαση», τόνισε ότι πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να σερβίρονται στους τουρίστες φιαλίδια ελαιολάδου που ξαναγεμίζουν και οι πελάτες των καταστημάτων εστίασης να μπορούν να επιλέξουν από το μενού το ελαιόλαδο που επιθυμούν. «Ο πελάτης πρέπει να πληρώνει για το ελαιόλαδο και να γνωρίζει ότι αυτό που επιλέγει από το μενού είναι ένα εξαιρετικής ποιότητας προϊόν», επεσήμανε.

Σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές, το άρθρο 42 θα αναφέρει μεταξύ άλλων ότι: Η διάθεση επιπλέον ποσότητας ελαιολάδου για επιτραπέζια χρήση, κατόπιν του σταδίου παρασκευής του γεύματος στην κουζίνα του καταστήματος, από τα καταστήματα του άρθρου 69 (εστιατόρια, καταστήματα γρήγορης εστίασης, ταβέρνες, καφετέριες, παραδοσιακά καφενεία, κέντρα διασκέδασης και λοιπά παρόμοια καταστήματα), καθώς και των επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών εστίασης (ξενοδοχεία, εταιρίες τροφοδοσίας γευμάτων / catering), πρέπει να γίνεται αποκλειστικά με παρθένο ή έξτρα παρθένο ελαιόλαδο.

Σημαντική παρέμβαση στο θέμα στο πλαίσιο της ομιλίας του έκανε ο Ε. Καρπαδάκης της εταιρίας Terra Creta. Ο νόμος για τη χρήση του ελαιολάδου για επιτραπέζια χρήση στα εστιατόρια πρέπει να αφορά αποκλειστικά το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και όχι το παρθένο, γιατί, όπως τόνισε, «υπάρχει κίνδυνος το παρθένο ελαιόλαδο εξαιτίας της κακής αποθήκευσής του να χάσει τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του και να πέσει στην κατηγορία του λαμπάντε».

Το εν λόγω προϊόν (έξτρα παρθένο ή και το παρθένο ελαιόλαδο) θα διατίθεται αποκλειστικά μέσω συσκευασιών που δεν ξαναγεμίζουν, χωρητικότητας έως και 500 ml, ή/και μέσω σφραγισμένων συσκευασιών μίας χρήσης, χωρητικότητας έως και 100 ml. Οι ως άνω συσκευασίες πρέπει να φέρουν τις απαιτούμενες επισημάνσεις σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία όπως κάθε φορά ισχύει. Το ίδιο θα συμβαίνει και στη διάθεση του ελαιολάδου (παρθένου ή έξτρα παρθένου) στο σημείο παρασκευής / σερβιρίσματος στην περίπτωση γευμάτων μπουφέ, self service και catering. Απαγορεύεται σε κάθε περίπτωση η χύμα προσφορά ελαίου για επιτραπέζια χρήση. Αντίστοιχες ρυθμίσεις προβλέπονται στο άρθρο 71, όπου προστίθεται ακόμα ότι «στην περίπτωση μη δωρεάν διάθεσης της επιπλέον ποσότητας ελαιολάδου πρέπει να αναγράφεται στον τιμοκατάλογο η αντίστοιχη τιμή χρέωσής της».

Από την πλευρά της η κα Α. Κακιού (ΕΦΕΤ) έκανε λόγο για αυστηροποίηση των ελέγχων προκειμένου να εφαρμοστεί το μέτρο και να επιβληθούν τα σχετικά πρόστιμα όπου δεν τηρείται αυτό. «Από τα αποτελέσματα των ελέγχων και τη συγκέντρωση πληροφοριών τόσο από τις εμπλεκόμενες ελεγκτικές αρχές, όσο και από τις ελεγχόμενες επιχειρήσεις, εκφράστηκαν σοβαρές αιτιάσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα εφαρμογής του μέτρου και την ανάγκη λήψης διορθωτικών ενεργειών».

Για το θέμα της ελαιογαστρονομίας και του ελαιοτουρισμού μίλησε στο πλαίσιο της σημαντικής αυτής εκδήλωσης ο κ. Γ. Μπόσκου, αντιπρόεδρος της Επιστημονικής Εταιρείας Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας και καθηγητής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, ενώ σημαντικές τοποθετήσεις για τα οφέλη του ελαιολάδου στη διατροφή έκανε ο κ. Μ. Καρούμπας, Πρεσβευτής Ελληνικής Γαστρονομίας Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδος, όσο και οι υπόλοιποι δύο εκπρόσωποι του Chefs Club κ.κ. Tάσος Τόλης και Έκτωρ Ιωάννου.

Προλογίζοντας την εκδήλωση, ο γεωργοοικονομολόγος κ. Β. Ζαμπούνης περιέγραψε το ιστορικό της υπόθεσης. Το 2012 ο τότε Ρουμάνος επίτροπος Γεωργίας της Ε.Ε. Ντάτσιαν Τσιόλος προώθησε κανονισμό με τον οποίο καθιστούσε υποχρεωτική τη χρήση κλειστών συσκευασμένων φιαλιδίων ελαιολάδου στα καταστήματα μαζικής εστίασης (horeca) και των 28 χωρών-μελών, γεγονός που θα πρόσφερε τεράστια προβολή και ώθηση στην κατανάλωση ελαιολάδου. Δυστυχώς ένα πρωτοφανές «πραξικόπημα» κάποιων βόρειων χωρών απέτρεψε την επικύρωσή του παρότι βρισκόταν στο τελευταίο στάδιο της σχετικής διαδικασίας.

Ο Ισπανός υπουργός Γεωργίας δεν δίστασε να προχωρήσει σε εθνική νομοθεσία υποχρεωτικής εφαρμογής, μιμούμενος το παράδειγμα της Πορτογαλίας. Για την εφαρμογή του κινητοποιήθηκε και η Ισπανική Διεπαγγελματική με μια καμπάνια στα ΜΜΕ στην οποία συμμετείχαν μέχρι και διάσημοι ηθοποιοί του κινηματογράφου. Άλλωστε εκεί υπάρχει η σχετική κουλτούρα, καθώς έχει επικρατήσει ακόμα και στο πιο μικρό μπαράκι, εστιατόριο κ.λπ. να προσφέρεται ένα πιατάκι με ελιές σε κάθε πελάτη.

Επόμενος σταθμός της επιβολής εθνικής νομοθεσίας ήταν η Ιταλία, ενώ ακολούθησε και η Κύπρος. Η μόνη χώρα που καθυστέρησε απελπιστικά, αλλά και μετά την έκδοση της υπουργικής απόφασης η εφαρμογή της είναι ελλιπέστατη, είναι η Ελλάδα. Ως olivenews.gr είχαμε προσπαθήσει να ευαισθητοποιήσουμε τους αρμόδιους με περισσότερες από 30 αναρτήσεις, φτάνοντας στο σημείο μέχρι και να μεταφράσουμε τον νόμο της Πορτογαλίας, ενώ στο περιοδικό «Ελιά & Ελαιόλαδο» είχαμε παρουσιάσει από το 2011, πριν ακόμη ξεκινήσει η συζήτηση στην Ε.Ε., το επιτυχημένο παράδειγμα μιας ψαροταβέρνας στην Καλαμάτα που συνεργαζόταν με μια τοπική βιομηχανία ελαιολάδου.

Το αναμενόμενο όφελος από την εφαρμογή του μέτρου είναι διπλό:

  • Πρώτον, η κατανάλωση 10.000-20.000 τόνων επώνυμου ελαιολάδου, που θα ενισχύσει κυρίως τις τοπικές επιχειρήσεις, όταν η συνολική κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου έχει πέσει στους 30.000 τόνους περίπου.
  • Δεύτερον, η προβολή και η προώθηση του σωστού και ποιοτικού προϊόντος, ιδίως στα εκατομμύρια ξένων τουριστών. Είναι οξύμωρο να ξοδεύουμε πολλά εκατομμύρια ευρώ σε κοινοτικά προγράμματα προώθησης σε άλλες χώρες και όταν έρχονται οι ξένοι επισκέπτες στη χώρα μας, να τους δίνουμε αυτά τα αμφιβόλου και συχνά δυσφημιστικού περιεχομένου «λαδόξιδα».

Πληροφορίες: Βασίλης Ζαμπούνης, Διαχειριστής της Επιστημονικής Εταιρείας Εγκυκλοπαιδιστών Ελαιοκομίας, τηλ. 210 3210621, Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Δημήτρης Μιχαηλίδης
Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn