gastro.jpg

 

Την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020, στις 12:00 το μεσημέρι, οργανώνεται δημόσια διαδικτυακή συζήτηση στο Facebook: Skywalker από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής με θέμα «Αγροτική επιχειρηματικότητα: Αγροτικά προϊόντα, μεταποίηση, τουρισμός, πολιτισμός (γαστρονομία)».

Η Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 27 Σεπτεμβρίου, ημερομηνία η οποία καθορίστηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού το 1970. Κύριος στόχος του εορτασμού είναι η ανάδειξη της οικονομικής, κοινωνικής, πολιτιστικής και πολιτικής συμβολής του τουρισμού στην ευημερία της κοινότητας.

Η κα Μάγδα Κοντογιάννη, κτηνοτρόφος (6906 962549), πρότεινε η φετινή Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού να προσεγγιστεί από τον Κτηνοτροφικό Σύλλογο Αττικής και όσον αφορά τον βαθμό συνεργειών που δημιουργεί σε όλη την ελληνική κοινωνία και οικονομία και όχι μόνο «αποστειρωμένα» μόνο στον τουρισμό και στους επαγγελματίες του. Η περιπέτεια της πανδημίας μάς έκανε να δούμε λίγο ευρύτερα τα θέματα και όχι μεμονωμένα και ασύνδετα μεταξύ τους, εστιασμένα μόνο στον τουρισμό.

Τριάντα χρόνια μετά την πρωτοβουλία LEADER της Ε.Ε. (Liaisons Entre Actions de Développement de l’ Economie Rurale, Δεσμοί μεταξύ Δράσεων για την Ανάπτυξη της Οικονομίας του Αγροτικού Χώρου) και τρία χρόνια μετά το Φόρουμ Αγροδιατροφής, Βιομηχανίας, Τουρισμού στις 21/11/2017 στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, ακόμη οι διάφοροι τομείς της ελληνικής οικονομίας «τρέχουν», εξασφαλίζοντας προνόμια, επιχορηγήσεις, δανειοδοτήσεις και επιδοτήσεις ανάλογα με τις σχέσεις των «επιχειρηματιών» τους με μια περίεργη πολιτική-επιχειρηματική ελίτ που δεν έχει καμία σχέση με την πραγματική οικονομία.

Ελπίζαμε ότι μετά την πανδημία η επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων για την επιβίωση της κοινωνίας (πρώτα η ζωή, μετά η διατροφή και κάπου εκεί στο βάθος η διασκέδαση και οι υπηρεσίες, που δεν παράγουν) θα επανέφερε στο προσκήνιο τις πραγματικές αξίες.

Σήμερα, ακόμη εν μέσω πανδημίας, διακρίνεται από έναν τρίτο εξωτερικό παρατηρητή μια προσήλωση των μη παραγωγικών παρασίτων της οικονομίας στη διατήρηση status προνομιακής φροντίδας μη παραγωγικών δραστηριοτήτων που δεν συμβάλλουν στην επιβίωση των τοπικών κοινωνιών αλλά μόνο συγκεκριμένων επιχειρηματικών ομάδων και υπαλληλικών συντεχνιών.

Η πρωτοβουλία για το προαναφερθέν φόρουμ είχε στρατηγική σημασία, διότι απαντούσε σε ένα κορυφαίο διαχρονικό πρόβλημα του ελληνικού παραγωγικού συστήματος, το οποίο συνίσταται στην αδύναμη και κατακερματισμένη παραγωγική βάση, αποτέλεσμα ενός άνισου και αποσπασματικού τρόπου ανάπτυξης. Ο τουρισμός, η ναυτιλία, η αγροτική οικονομία, η μεταποίηση αναπτύσσονται χωρίς τοπικές διασυνδέσεις ή αδύναμες κάθετες και οριζόντιες διασυνδέσεις μέσα στην Ελλάδα. Επιβάλλεται η υλοποίηση ολοκληρωμένων σχεδίων και συνεκτικών πολιτικών με την επιβολή κανόνων καθολικής εφαρμογής. Θέλουμε να συνδέσουμε δημιουργικά τον τουρισμό με την αγροτική παραγωγή, τη μεταποίηση, τον πολιτισμό και να αναπτύξουμε συνέργειες μεταξύ τους.

Σήμερα έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι ο τουρισμός δεν είναι ο πιο δυναμικά αναπτυσσόμενος τομέας της οικονομίας αλλά μια περιστασιακή βασιζόμενη σε σπέκουλες δραστηριότητα προνομιακά δανειοδοτηθέντων επιχειρηματιών.

Αξίζει να δούμε, έστω να συζητήσουμε, στη μετά τον κορονοϊό εποχή την επαναξιολόγηση των προτεραιοτήτων μας ή τη διασύνδεσή τους ώστε, πέραν των επιχειρηματιών, να ασχοληθούμε σοβαρά και με την επιβίωση των κοινωνιών και των ανθρώπων.

Σήμερα (στοιχεία Pricewaterhouse Coopers, Ιούνιος 2017) από τα συνολικά καταγεγραμμένα έξοδα μιας τουριστικής επιχείρησης στην Ελλάδα διοχετεύεται στην εγχώρια αγορά μόνο το 7% (13% στην Κρήτη), ενώ στην Ιταλία το αντίστοιχο ποσοστό είναι 70%! Όλα τα άλλα φεύγουν στο εξωτερικό ως αιμορραγία της εθνικής οικονομίας.

Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι από το 1 € εξόδων ενός τουρίστα-επισκέπτη στη Χαλκιδική το τελικό φαινόμενο εισόδημα στην εθνική οικονομία είναι 0,8 €. Ένας επισκέπτης-τουρίστας που ξοδεύει 1 € στην Πέλλα δημιουργεί φαινόμενο εισόδημα 2,5 €, απλώς διότι στην Π.Ε. Πέλλας οι επιχειρηματίες του τουρισμού χρησιμοποιούν τοπικά προϊόντα και ντόπιο ανθρώπινο δυναμικό.

Η σύνδεση του τουρισμού (διαμονή, εστίαση, ψυχαγωγία, εκδρομές, ξεναγήσεις, αρχαιολογικοί χώροι, τοπικός πολιτισμός, μουσεία) με την ελληνική γαστρονομία, τον πολιτισμό, την ελληνική παραγωγή θα διαφοροποιήσει και θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν και την ταξιδιωτική εμπειρία, ενισχύοντας την Ελλάδα ως προορισμό και τους δεσμούς των επισκεπτών με τη χώρα μας.

Ο πρωτογενής τομέας, η γαστρονομία, τα τοπικά προϊόντα είναι ανταγωνιστικά μας πλεονεκτήματα που ενισχύουν το τουριστικό προϊόν μας, διαφοροποιούν την τουριστική εμπειρία και, τελικά, η σύνθεση αυτή βοηθά στο χτίσιμο τουριστικής συνείδησης όχι ευκαιριακής, που δεν στηρίζεται σε αποχαυνωμένους Άγγλους νεαρούς οι οποίοι έρχονται για να οργιάσουν στις ελληνικές παραλίες.

Ωστόσο όλα αυτά μοιάζουν με παιχνίδια στα χέρια μιας πολιτικο-επιχειρηματικής ελίτ, αφού οι επενδύσεις στον τουρισμό μπορούν να χρηματοδοτηθούν μέχρι 70%, ενώ οι επενδύσεις στον παραγωγικό αγροδιατροφικό τομέα μέχρι 30%-50%.

Ο κ. Γιάννης Κοντογιάννης, πρόεδρος του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής, εδώ και πέντε χρόνια υπεραμύνεται και διακηρύττει υπέρ της τοπικής ανάπτυξης, υπέρ προγραμμάτων τοπικής διασύνδεσης της παραγωγής, της μεταποίησης, της πολιτιστικής κληρονομιάς και της κατανάλωσης, υπέρ βιώσιμων τοπικών κοινωνιών.

Η κα Κοντογιάννη τόνισε την ανάγκη συνεργασιών, υπενθυμίζοντας το σύμφωνο συνεργασίας του Κτηνοτροφικού Συλλόγου Αττικής με τη Λέσχη Αρχιμαγείρων Αττικής «Ακρόπολις» για την προώθηση των αγροτικών προϊόντων της Αττικής και τη σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς αυτής με τη γαστρονομία.

Την Τετάρτη 23 Σεπτεμβρίου 2020, στις 12:00 το μεσημέρι, θα γίνει ακόμα μία προσπάθεια στο Facebook: Skywalker να επανεκκινήσει η συζήτηση για τη σύνδεση των αγροτικών προϊόντων με τη μεταποίηση και τον τουρισμό.

Δημήτρης Μιχαηλίδης
Δημοσιογράφος, «Αγρονέα»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn