stentoras-to-tsagaradiko-ths-plhroforikhs.jpg

Η ιδέα περικλείεται στη φράση «ένα λάπτοπ για κάθε μαθητή». Ένα λάπτοπ εντός σχολείου με εκπαιδευτικό λογισμικό, προσαρμοσμένο σε κάθε σχολική τάξη, που κάνει τα μαθήματα παιχνίδι.

Η Επανεκκίνηση είναι μια ΚΟΙΝΣΕΠ που δημιουργήθηκε από τον Γιώργο Μακρίδη και τέσσερα ακόμη μέλη, με ολοκαίνουργιο κατάστημα στην ανακαινισμένη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης. Ένα κατάστημα μόλις δέκα τετραγωνικών μέτρων που ο Χάρης Νότης, ως εργαζόμενος της Επανεκκίνησης και εκπροσωπώντας την ΚΟΙΝΣΕΠ, αποκαλεί «το τσαγκαράδικο της πληροφορικής». Ένα «τσαγκαράδικο» με υψηλές τεχνολογικές προδιαγραφές και επιδόσεις.

Για ποιο λόγο δημιουργήθηκε η Επανεκκίνηση;

Η δράση ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια για να αντιμετωπιστούν δύο υπαρκτά προβλήματα: η ανεπάρκεια υπολογιστών στα σχολεία και η ελλιπής εκπαίδευση στους υπολογιστές. Σε πάρα πολλά σχολεία της χώρας είτε δεν υπάρχουν υπολογιστές είτε είναι τα «κουτιά» που τα λέμε (παλιές οθόνες), που έτσι κι αλλιώς κάνουν πολύ κακό στην όραση, είτε τα λογισμικά τους δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθητών.

Από την άλλη πλευρά, οι μηχανικοί υπολογιστών, ακόμα κι αν έχουν τελειώσει ανώτερη ή ανώτατη εκπαίδευση, δεν είναι αποτελεσματικά εκπαιδευμένοι. Με πολύ απλά λόγια, δεν δίνεται η δυνατότητα, γιατί δεν υπάρχουν οι πόροι σε έναν φοιτητή Πληροφορικής να διαλύσει ένα μηχάνημα και να το επανασυναρμολογήσει για να αντιληφθεί στην πράξη τη θεωρία. Να πειραματιστεί με αυτά που διδάσκεται στο μάθημα.

Πώς καλύπτετε τα ανεπαρκή λογισμικά στους υπολογιστές των σxολείων;

Έχουμε αναπτύξει 62 εφαρμογές πιστοποιημένες από το Υπουργείο Παιδείας. Είναι μαθήματα-παιχνίδια για την εκμάθηση Μαθηματικών, Γλώσσας κ.λπ., προσαρμοσμένα στις αντίστοιχες σχολικές τάξεις. Για παράδειγμα, είναι ένα παιχνίδι με διαστημόπλοια μέσα από το οποίο ένα παιδί μαθαίνει να κάνει μαθηματικές πράξεις και όσο προχωρά το παιχνίδι τόσο αυξάνεται και ο βαθμός δυσκολίας.

Ασχολείστε μόνο με δημοτικά σχολεία;

Προς το παρόν ναι, αλλά σκοπεύουμε να επεκταθούμε σε γυμνάσια και λύκεια. Άλλωστε στόχος και μότο μας είναι «ένα λάπτοπ για κάθε μαθητή».

Ποια είναι η διαδικασία συγκέντρωσης και διοχέτευσης των υπολογιστών;

Συγκεντρώνουμε υπολογιστές από μεμονωμένα άτομα ή από εταιρίες. Στο site της Επανεκκίνησης διατηρούμε τα στοιχεία οποιουδήποτε θέλει να διαθέσει τον υπολογιστή του ή τμήματά του (ποντίκι, οθόνη, πληκτρολόγιο) στα σχολεία. Μπορεί, για παράδειγμα, ένας καθηγήτης Πληροφορικής ή ο διευθυντής ενός σχολείου να ανακοινώσει στα παιδιά ότι την τάδε εβδομάδα συγκεντρώνει το σχολείο υπολογιστές που (προφανώς) δεν τους χρειάζονται γιατί μπορεί να είναι παλιοί ή χαλασμένοι.

Τους συγκεντώνουμε στην Επανεκκίνηση, τους επισκευάζουμε με τους εθελοντές μας, τους διαλύουμε και τους επανασυνδέουμε. Δηλαδή μπορεί από τους 10, για παράδειγμα, υπολογιστές που θα φτάσουν στα χέρια μας να μπορέσουμε να φτιάξουμε 2 που να λειτουργούν σωστά. Στη συνέχεια εγκαθιστούμε το εκπαιδευτικό λογισμικό που σας είπα και τους δίνουμε στα σχολεία. Ό,τι υλικό περισσεύει το δίνουμε στην ανακύκλωση. Γενικώς, εξαντλούμε κάθε περιθώριο επαναχρησιμοποίησης.

Πιστεύετε ότι υπάρχουν αποτελέσματα;

Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: Πριν από λίγο καιρό είχαμε οργανώσει έναν διαγωνισμό για να συγκεντρώσουμε υπολογιστές. Συνεργαστήκαμε σχεδόν με όλα τα δημοτικά σχολεία του 6ου Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων. Στο τέλος του διαγωνισμού 49 υπολογιστές μοιράστηκαν σε 18 σχολεία.

Η Επανεκκίνηση ξεκίνησε ως δράση και τώρα έχετε γίνει ΚΟΙΝΣΕΠ με κατάστημα στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης. Έχει βοηθήσει αυτή η νομική υπόσταση;

Στα τρία χρόνια που υπήρχαμε ως δράση είχαμε δώσει περί τους 200 υπολογιστές. Μόλις αποκτήσαμε νομική υπόσταση, δηλαδή γίναμε ΚΟΙΝΣΕΠ, και ανοίξαμε το πρώτο μας κατάστημα εδώ στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης, δηλαδή κάτι λιγότερο από μήνα, έχουμε ήδη δεχθεί δωρεά 100 υπολογιστών.

Ως κατάστημα τι δραστηριότητες έχετε;

Έρχονται ιδιώτες, κατά κύριο λόγο Κυψελιώτες, που φέρνουν τους δικούς τους υπολογιστές για να τους επισκευάσουμε. Στην αρχή πολύ διστακτικά και ρωτώντας πόσο θα τους κοστίσει, να δούμε εάν μπορεί να ξαναλειτουργήσει ο υπολογιστής, που μπορεί να ήταν ξεχασμένος και δέκα χρόνια. Σιγά σιγά μαθαίνουν ότι για τη «διάγνωση» δεν χρεώνουμε τίποτα, ενώ οι τιμές για την επισκευή είναι πολύ χαμηλές. Έχουμε και υπολογιστές προς πώληση.

Θεωρείτε ότι ο υπολογιστής και το βιβλίο είναι ανταγωνιστικά μεταξύ τους προϊόντα;

Το βιβλίο και ο υπολογιστής έχουν ένα κοινό σημείο: Είναι παράθυρα γνώσης. Ο υπολογιστής κοστίζει σαφώς λιγότερο, γιατί έχει ένα ενδεχομένως μεγάλο κόστος αγοράς, αλλά μετά δεν σου κοστίζει τίποτε, ενώ για τις αντίστοιχες πληροφορίες μπορεί να χρειαστεί να αγοράσεις και 200 βιβλία, που λέει ο λόγος.

Ο υπολογιστής είναι ένα εργαλείο γνώσης με πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό και ακριβώς γι’ αυτό τον λόγο (το πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό) καθοδηγεί, περιορίζει τη φαντασία. Αντιθέτως, το βιβλίο, ακριβώς επειδή δεν έχει οπτικοακουστικό υλικό, δυναμώνει, διευρύνει τη φαντασία του αναγνώστη. Για μένα υπολογιστές και βιβλία είναι συμπληρωματικά μεταξύ τους εργαλεία γνώσης. Όχι ανταγωνιστικά.

Ποια είναι τα άμεσα σχέδια της Επανεκκίνησης;

Δεν το έχουμε οργανώσει απολύτως ακόμη, αλλά το πλάνο είναι να κάνουμε μέσα στον Νοέμβρη κάποια μαθήματα βασικών χρήσεων υπολογιστών. Σχεδιάζουμε διάφορες δράσεις και για την περίοδο των Χριστουγέννων.

Η Επανεκκίνηση, βασιζόμενη στην ιδέα του crowdsourcing, έχει ως κύριο στόχο να συγκεντρώνει παλιούς φορητούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές και στη συνέχεια με τη βοήθεια εθελοντών να τους επιδιορθώνει προκειμένου να τους προμηθεύσει σε μαθητές δημοτικών και γυμνασίων σε ολόκληρη τη χώρα. Για τον λόγο αυτό αναζητά δωρεές είτε από εταιρίες είτε από την ιδιωτική πρωτοβουλία για να προωθήσει τη μετάδοση της τεχνολογίας στους μαθητές και παράλληλα να τους γνωστοποιήσει όλα τα πλεονεκτήματα που παρέχει η σύγχρονη γνώση αυτής και του διαδικτύου – πέραν της κοινωνικής δικτύωσης, των παιχνιδιών και των βίντεο.

Κυβέλη Χατζηζήση,
Δημοσιογάφος-«Στέντορας»

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn