900x600-arthro-0105.jpg

 

Έφτασε το Πάσχα

Πόσο γρήγορα περνάει ο καιρός! Πότε χτύπησε το πρώτο κουδούνι, πότε ήρθε ο Μάιος και οι διακοπές του Πάσχα. Και αυτές οι διακοπές είναι σημαντικές για τους υποψηφίους των Πανελληνίων εξετάσεων γιατί είναι το τελευταίο κατοστάρι σε έναν αγώνα δρόμου, όπου πρέπει να δώσουν όλες τις δυνάμεις τους.

Και σε αντίθεση με την ταχύτητα που αναπτύσσει ο δρομέας για να μειώσει τον χρόνο τερματισμού, ο υποψήφιος πρέπει τον δεδομένο χρόνο που έχει να τον «επεκτείνει» για να χωρέσει μέσα όσα περισσότερα μπορεί. Πολύ εύστοχα ο Οδυσσέας Ελύτης μας προτρέπει:

«Πιάσε την αστραπή στον δρόμο σου άνθρωπε, δώσε διάρκεια, μπορείς!»

Ο χρόνος του υποψήφιου μαθητή

Ούτε λίγο ούτε πολύ, τέσσερις βδομάδες έμειναν μέχρι την έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων. Εύλογα μπορεί να ρωτήσει κάποιος: «Και τι μπορώ να κάνω σε τέσσερις βδομάδες;»

Ας δούμε τις συχνότερες αντιδράσεις των υποψηφίων για το χρονικό διάστημα των 4 εβδομάδων:

  • Φόβος: Ένα βουνό ξαφνικά πλακώνει τη σκέψη και μαύρα σύννεφα είναι από πάνω. Ο φόβος προκαλεί παράλυση και ακινησία. Ο μαθητής νιώθει ότι τίποτα δεν ξέρει, τίποτα δεν θυμάται, δεν έχει ξεκάθαρη σκέψη. Έρχονται μαζί και τα σωματικά συμπτώματα, όπως ανορεξία ή πολυφαγία, ταχυκαρδίες, στομαχικοί και κοιλιακοί πόνοι, άσχημος ύπνος, εφιδρώσεις.
  • Αδιαφορία και παραίτηση: Συνήθως αφορά μαθητές με σοβαρές ελλείψεις στις επιδόσεις τους. Συχνά μέσα από μια κρίση ειλικρίνειας αναγνωρίζουν ότι δεν ασχολήθηκαν όσο έπρεπε με την προετοιμασία τους για τις Πανελλήνιες και τώρα είναι πολύ αργά.
  • Εγρήγορση ή αλλιώς «δημιουργικό stress»: Είναι αυτοί που ανασηκώνουν τα μανίκια και προσπαθούν να «επεκτείνουν τον χρόνο». Γι' αυτούς είναι το τελευταίο κατοστάρι και βάζουν όλες τις δυνάμεις τους.

Πώς δίνουμε «διάρκεια στον χρόνο»;

Χρήσιμα tip

-Οργάνωση, δηλαδή διαχείριση του χρόνου

Αυτό σημαίνει στην ουσία εκμετάλλευση του κάθε δευτερολέπτου! Χωρίζοντας τη μέρα σε ώρες καταγράφουμε τι πρέπει να κάνουμε την κάθε ώρα, για παράδειγμα ενδεικτικά θα μπορούσε να είναι το πρόγραμμα της ημέρας κάπως έτσι:

08:00-13:00

13:00-15:00

15:00-19:00

19:00-20:00

20:00-22:00

Διάβασμα

Ξεκούραση

Φροντιστήριο

Ξεκούραση

Διάβασμα

-Επαναλήψεις

«Επανάληψις, μήτηρ πάσης μαθήσεως», έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες και δεν είχαν άδικο. Μέσα στο προηγούμενο χρονοδιάγραμμα είναι απαραίτητη πάντα μία επανάληψη.

-Αυτοεξέταση

Ο κάθε μαθητής μόνος του, εκτός των προσομοιωτικών τεστ των φροντιστηρίων, πρέπει να κάνει ερωτήσεις στον εαυτό του, αν είναι γνώστης των όσων έχει διαβάσει. Πολλές φορές βλέπουμε στα τεστ Επαγγελματικού Προσανατολισμού που κάνουμε στα παιδιά να έχουν υψηλά ποσοστά αυτοεκτίμησης. Είναι οι μαθητές που πιστεύουν ότι με λίγο διάβασμα κατέχουν τη γνώση. Έτσι αυτοϋπονομεύονται, δεν έχουν επίγνωση της πραγματικότητας και η αποτυχία είναι σίγουρη.

-Social media, ο εχθρός των υποψηφίων.

Κάθε like στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης αφαιρεί τουλάχιστον 10 λεπτά από τη συγκέντρωση, άρα στην ουσία αφαιρεί ώρες από το αποτελεσματικό διάβασμα.

Αν αυτό το μεταφράσουμε σε χρήματα που δαπανώνται για φροντιστήρια και ιδιαίτερα θα δούμε ότι τελικά τα χρήματά μας εξανεμίζονται μέσω των like!!!

Άρα, αφήνουμε το κινητό έξω από το δωμάτιο.

-Η καλή και σωστή διατροφή δίνει ενέργεια και δύναμη.

-Το ξενύχτι δεν ωφελεί κανέναν. Απλά κουράζει και δίνει την ψευδαίσθηση της προσπάθειας.

Η αξία των «ορίων»

Για να μπορέσει ένας μαθητής να προετοιμαστεί σωστά και να εφαρμόσει όλα τα παραπάνω χρειάζεται να μπορεί να οριοθετήσει τον εαυτό του, να λέει ΟΧΙ σε δραστηριότητες που τον αποσπούν και σε σκέψεις που τον απομακρύνουν από τον στόχο του. Πόσο εύκολο είναι αυτό; Γνωρίζουν άραγε οι μαθητές τι ακριβώς τους απομακρύνει από τον στόχο τους; Ξέρουν με ποιο τρόπο θα μπορέσουν να βάλουν όρια;

Αυτά τα ερωτήματα έρχεται να λύσει ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός. Ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού στη δεδομένη χρονική στιγμή δεν είναι τόσο να εξακριβώσει τι σπουδές ταιριάζουν στον μαθητή, όσο να του δείξει τον τρόπο με τον οποίο θα το πετύχει.

Αντί επιλόγου

Εύχομαστε σε όλους καλό Πάσχα και στους υποψηφίους των Πανελληνίων καλή δύναμη στην προσπάθειά τους!

Γράφει,

Ανδρομάχη Παπαγιαννάκη

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού  www.aboutcareer.gr

Share this post

Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn